• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

توصيه قابل‌ تامل دبير شوراي نگهبان به نمايندگان مجلس يازدهم با اشاره به مجلس‌ دهمي‌ها

درس بگيريد!

«انذار وكلاي فردا» عنوان يكي از نخستين گزارش‌هايي است كه درباره جلسات منتخبان عمدتا اصولگراي يازدهمين دوره مجلس نوشته شد. گزارشي كه به شرح جزييات نشست منتخبان با محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و البته محمد دهقان، عضو حقوقدان شوراي نگهبان پرداخته بود. نشستي كه در جريان آن دهقان به مجلس يازدهمي‌ها نكاتي را درباره چرايي ردصلاحيت مجلس‌دهمي‌ها گفته و تاكيد كرده كه منتخبان از تكرار آن اقدامات خودداري كنند. اين توصيه‌ها پس از آن نشست هم گاه و بي‌گاه از گوشه كنار به گوش مي‌رسيد تا اينكه روز گذشته احمد جنتي در قامت دبير شوراي نگهبان روز گذشته در جريان اظهاراتي 6 توصيه مهم و البته قابل‌تامل را خطاب به نمايندگان مجلس يازدهم به زبان آورد.
اولين توصيه دبير شوراي نگهبان به نمايندگان مجلس يازدهم «خودمراقبتي» بود. جنتي در تشريح اين موضوع گفت: «در انتخابات ۲ اسفندماه ۱۱۷ نماينده مجلس دهم از مردم راي نگرفتند و حدود ۷۰ نفر نيز صلاحيت‌شان از سوي شوراي نگهبان تاييد نشد؛ خوب است هم نمايندگان قبلي توجه كنند كه چه كردند كه چنين اتفاقي براي‌شان افتاد و هم نمايندگان فعلي از اين موضوع درس بگيرند.» او در بخش ديگري از اظهاراتش «توجه به پيام رهبر انقلاب در افتتاحيه مجلس و عملياتي كردن آن» را ديگر توصيه خود به نمايندگان ملت عنوان كرد و گفت: «همه بندهاي پيام حكيمانه رهبر انقلاب خطاب به نمايندگان، راهگشا و نقشه‌راه آنان است كه اميدواريم هر چه سريع‌تر اجرايي شود.»

لزوم اصلاح قانون انتخابات
دبير شوراي نگهبان در توصيه سوم خود به نمايندگان ملت، سياست‌هاي كلي قانونگذاري را سند جامعي از آسيب‌ها و راهكارهاي نظام تقنيني كشور عنوان كرد و از نمايندگان مجلس يازدهم خواست براي تصويب قوانين، اين سياست‌ها را مورد توجه قرار دهند. اين مقام مسوول در توصيه چهارم، اولويت‌گذاري در تصويب قوانين را براي مجلس در مورد قانونگذاري امري مهم و ضروري دانست و بر اصلاح قانون انتخابات مبتني بر سياست‌هاي كلي انتخابات تاكيد كرد و گفت: «از جمله اصلاحات اساسي در قانون انتخابات، ضابطه‌مند كردن نام‌نويسي بي‌محاباي داوطلبان است كه با اصلاح اين موضوع بخشي از مشكلات عديده نظام انتخاباتي نيز حل خواهد شد.» جالب آنكه نمايندگان مجلس دهم به‌ دفعات اقدام به اصلاح قانون انتخابات كردند كه هربار با مخالفت شوراي نگهبان مواجه شدند؛ رويدادي كه در نهايت با اعتراض علي لاريجاني رييس قوه مقننه نيز مواجه شد.

نه به حاشيه‌سازي
دبير شوراي نگهبان در ادامه توصيه‌هاي خود به نمايندگان مجلس يازدهم به لزوم «قانونگذاري خوب» اشاره كرد. او در جريان پنجمين توصيه خود، از نمايندگان مجلس يازدهم خواست با قانونگذاري خوب، موجب ريل‌گذاري صحيح براي دولت و دستگاه‌هاي مختلف شوند كه از جمله اين ريل‌گذاري‌ها توجه به رونق توليد، مبارزه با قاچاق، كمك به بالا رفتن ارزش پول ملي، نظارت بر كنترل نقدينگي كشور و كاهش تورم است. او البته امكان ورود نمايندگان به مسائل به‌زعم خود حاشيه‌اي را نيز فراموش نكرد و در قالب آخرين و ششمين توصيه‌اش به نمايندگان عمدتا اصولگراي پارلمان يازدهم گفت: «ميان نمايندگان مجلس يازدهم، متخصصان زيادي به‌ويژه جوانان حضور دارند كه ان‌شاءالله بتوانند جهت رفع مشكلات اساسي مردم گام بردارند.» او همچنين در خاتمه با اشاره به همكاري‌هاي كارشناسي و حقوقي اعضا و كارشناسان شوراي نگهبان با ادوار مختلف مجلس خاطرنشان كرد: «شوراي نگهبان آمادگي دارد ظرفيت‌هاي كارشناسي و حقوقي خود را براي اصلاح و تصويب قوانين در اختيار نمايندگان قرار دهد و مجلس جديد با اقدامات خود مايه خشنودي خداوند، رهبري و مردم شريف ايران شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون