• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4661 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد

خبر

تكذيب مذاكره ميان ايران و امريكا براي تبادل زندانيان

روزهاي اخير بود كه خبر آزادي و البته بازگشت سيروس عسگري، شهروند و پزشك ايراني بازداشت شده در امريكا منتشر شد. خبري كه چندي بعد با انتشار خبر آزادي مجيد طاهري، پزشك ايراني-امريكايي كه به اتهام نقض تحريم‌هاي ايران بازداشت و 16 ماه را در زندان گذرانده بود، همراه شد. همزمان با اين اخبار در ايران نيز پس از بازگشت سيروس عسگري به تهران، خبر آزادي مايكل وايت، نظامي كهنه‌كار امريكايي كه 638 روز را در زندان‌هاي ايران به سر برده بود، منتشر شد تا شائبه مذاكره ميان ايران و امريكا براي تبادل زندانيان جدي‌تر از هميشه شود. در همين راستا شبكه خبري CNN امريكا مدعي شد كه «آزادي مايكل وايت و مجيد طاهري، پزشك ايراني-امريكايي كه روز پنجشنبه آزاد شد، نتيجه يك مبادله زنداني ميان ايران و امريكا با وساطت سوييس بوده است.» اين مهم چندي بعد با دعوت به مذاكره ايران از سوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا همراه شد. توييتي كه علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به آن نوشت: «اوضاع ترامپ چه در تقابل‌هاي بين‌المللي، چه در افتضاح مديريت كرونا و چه در آتش‌افروزي نژادپرستانه داخل امريكا به ‌قدري خراب است كه تيمش چاره‌اي جز توليد و نمايش موفقيت‌هاي ساختگي براي او ندارند. تبادل زندانيان نتيجه مذاكره نبوده و هيچ مذاكره‌اي هم در آينده انجام نخواهد شد.»

جمع‌بندي اصلاح‌طلبان شفافيت بيشتر در سياست است

سرخوردگي‌هاي سياسي موجود در جامعه ايران سبب شد تا دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا به عنوان رقباي سنتي به فكر تغيير و بازسازي خود براي جلب دوباره اعتماد مردم بيفتند. در همين راستا مرتضي مبلغ، معاون سياسي وزير كشور دولت اصلاحات در اظهاراتي كه ايلنا منتشر كرده، «رد صلاحيت گسترده شوراي نگهبان» و «سرخوردگي سياسي» جامعه را به عنوان دو مشكل بزرگ اصلاح‌طلبان ذكر كرده است. او همچنين درباره نوع حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 گفته است: «فكر مي‌كنم اصلاح‌طلبان در اين مقطع با تجارب گذشته و انتخابات‌ گذشته جمع‌بندي‌شان به‌طور نسبي اين است كه به هويت اصلاح‌طلبانه‌اي كه به دليل ضرورت‌هاي سياسي گذشته مقداري افت كرده و از رسالت خود اندكي فاصله گرفته است، توجه بيشتري كنند و با هويت جدي‌تر وارد صحنه شده و به اصطلاح شفاف‌تر در سياست عمل كنند.»

حيات سياسي لاريجاني به پايان مي‌رسد؟

خداحافظي علي لاريجاني از مجلس شوراي اسلامي و انتصابش به عنوان مشاور رهبري و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بازار گمانه‌زني‌ها درباره او و آينده سياسي‌اش را داغ كرده است. اين ميان برخي از او به عنوان يكي از گزينه‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري نام مي‌برند و برخي ديگر او و تفكرش را پايان يافته تلقي مي‌كنند. صادق زيباكلام، تحليلگر اصلاح‌طلب از جمله حاميان نظريه دوم محسوب مي‌شود. او در همين راستا در اظهاراتي كه نامه‌نيوز منتشر كرده، گفته است: «حيات سياسي بسياري از شخصيت‌هاي اصولگرا همچون آقاي علي لاريجاني به آخر خط رسيده، چون نه حرفي براي گفتن دارند، نه زبان نسل جديد را مي‌فهمند و نه نسل جديد مي‌تواند با آنها ارتباط برقرار كند. اصلاح‌طلبان هم او را به عنوان يار قرضي نمي‌گيرند. حتي اگر اين اتفاق هم بيفتد، ۱۰درصد راي‌دهندگان هم حاضر نيستند به آقاي لاريجاني راي دهند.»

تاثير مجلس اصولگرا بر نظارت استصوابي شوراي نگهبان

پرسش درباره نوع تعامل مجلس آينده با شوراي نگهبان و تغييرات احتمالي اين نهاد در روند احراز صلاحيت‌هاست، پرسشي كه محسن مهرعليزاده، معاون رييس دولت اصلاحات در جريان اظهاراتي كه خبرگزاري برنا آن را منتشر كرده در پاسخ به آن مي‌گويد: «قطعا حضور اصولگرايان در مجلس بر نظرات شوراي نگهبان در نحوه احراز صلاحيت‌ها بي‌تاثير نيست. فضاي عمومي مجلس اصولگراست و اين فضا مي‌تواند بر همكاري اين مجلس با دولت آينده موثر باشد. در همين راستا براي همسويي با شوراي نگهبان تلاش خود را خواهد كرد.» او همچنين يادآور شد: «به اين ترتيب در انتخابات آينده طيف خاصي از اصولگرايان شانس موفقيت بيشتري خواهند داشت كه طبيعتا آن گروه كه تاييد صلاحيت خواهند شد، هرگز از جناح اصلاح‌طلب نيستند.»

جامعه روحانيت در حال گسترش تشكيلات

جامعه روحانيت مبارز كنار حزب موتلفه اسلامي يكي از سنتي‌ترين تشكل‌هاي اصولگرايان است؛ تشكلاتي كه به تعبير عباس سليمي‌نمين، «نيروهاي فسيل‌شده» تشكيل مي‌دهند. از همين‌رو روز گذشته غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو جامعه روحانيت مبارز در اظهاراتي كه ايلنا آن را منتشر كرد، گفته است: «بايد بگويم كه از 2 سال قبل تاكنون در حال گسترش و توسعه تشكيلات خود در سراسر كشور هستيم.» سخنگوي جامعه روحانيت گفت: «اين روند كه از 2 سال قبل آغاز شد، همچنان در حال طي كردن پروسه و تكميل شدن است و هنوز به پايان نرسيده است، در بسياري از شهرستان‌ها و استان‌ها انتخاباتي صورت گرفته و شوراهاي مركزي در آنجا تشكيل شده است، همچنين در تهران هم ۱۰ منطقه از گذشته پيش‌بيني شده بود كه البته قديمي بود و اكنون اين ۱۰ منطقه با انتخابات احياي مجدد و در ۵ منطقه برگزار شد و مناطق ديگر هم در حال پيگيري و برگزاري انتخابات است. در اثر اين تحولات حتي شوراي مركزي جامعه روحانيت كه در گذشته ۲۵ نفر بود به بيش از حدود ۷۰ نفر افزايش پيدا خواهد كرد و آن حلقه‌ بسته‌اي كه قبلا تحت عنوان شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز بود، باز مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون