• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4661 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد

در پنجمين جلسه دادگاه روح‌الله زم چه گذشت؟

همكاري با هنگامه شهيدي و شادي صدر ادعاي روابط مالي با امريكا و عربستان و باقي قضايا

پنجمين جلسه محاكمه روح‌الله زم، مدير كانال تلگرامي آمدنيوز روز سيزدهم خرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامي تهران به رياست قاضي صلواتي برگزار شد. در اين جلسه دادگاه قاضي صلواتي از متهم زم خواست تا در مورد ارتباطش با هنگامه شهيدي توضيح دهد؛ روزنامه‌نگاري كه دوران محكوميتش را مي‌گذراند و دوران كرونا مرخصي‌اش تمديد نشد.
زم تاكيد كرد كه هنگامه شهيدي اخبار و مطالبي را براي او ارسال مي‌كرده است، اما در پاسخ به اين پرسش صلواتي كه «آيا به شما كمك فكري مي‌كرد» اين مساله را تكذيب و البته تشريح كرد كه «كمك فكري نمي‌داد اما زياد صحبت مي‌كرد؛ مثلا راجع به فردي صحبت كرده بود كه خارج از ايران كارش را پيگيري مي‌كرد و نام او «شادي صدر» بود و من 10 بار با او تماس گرفتم.»
زم همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا اكثر خبرها را شهيدي تاييد مي‌كرد و شما بايد از او اجازه مي‌گرفتيد نيز توضيح داد: «نه اين‌طور نبوده كه من از او اجازه بگيرم، اما شخصيتي عصباني داشت.» او همچنين در مورد دريافت پول براي «آمدنيوز» از اين روزنامه‌نگار زنداني نيز گفت: «يك بار از او پول گرفتم.»
پس از آن رييس دادگاه بخشي از اظهارات شهيدي در ارتباط با زم را خواند و به نقل از او گفت: «با زم از خردادماه ۹۵ ارتباط داشتم و به من علاقه پيدا كرد و از من خواستگاري كرد. او از من خواست از كشور خارج شوم و اين موضوع مربوط به زماني بود كه هدايت آقايي از من جدا شده بود. روح‌الله مرا در جريان خيلي چيز‌ها قرار مي‌داد و بعد از فوت تاجيك تنها شده بود و به من اعتماد داشت. من اگر مي‌خواستم، مي‌توانستم روح‌الله زم را در چنگ خود بگيرم...» زم اگرچه در مورد بخش اول اعترافات سكوت كرد، اما تاكيد داشت ۳ يا ۴ ماه پيش از بازداشت شهيدي ارتباطش با او قطع شده است.
در ادامه دادگاه «توانا محمدي»، مدير فني رسانه «آمدنيوز» وارد دادگاه شد و در ادامه اعتراف كرد كه «روح‌الله زم به من پيشنهاد داد يك‌سري مكان‌هاي حساس كشور را بزنم» و توضيح داد: «من به عنوان ادمين حفاظتي كنترل اينستاگرام آمدنيوز را داشتم و در صفحه شخصي او (زم) بودم و به من اعتماد كامل داشت.»
به گفته مديرفني «آمدنيوز»، روح‌الله زم از او خواسته ‌بود تا برايش پاسپورت امريكايي درست كند و البته صفحات كساني را كه با او مشكل داشتند، هك كند.
روح‌الله زم در مورد اظهارات توانا محمدي نيز توضيح داد: «در مورد قضيه موشك و پهپاد بايد بگويم اين موضوع براي اوايل آشنايي و در سال ۹۵ و ۹۶ بود كه توانا خودش را با آنها معرفي مي‌كرد. يك فيلم برايم فرستاد و گفت فلان‌ چيز را درست كردم تا جا‌هايي را بزنم. به من گفت مي‌خواهد پادگاني را كه نام آن را به خاطر ندارم در محل‌شان بزند. گفتم پادگان مي‌زني، از كسي هم پولي مي‌گيري! پاسخ داد پولي نمي‌گيرم، اما اگر اسپانسر باشد، مي‌توانم بزنم، من سر اين موضوع پرسيدم اگر فلان‌جا را بزني چقدر مي‌گيري؟»
زم همچنين در مورد همكاري با اداره امنيت امريكا توضيح داد و مدعي شد كه در سه، چهار سال اخير چندين كشور از جمله عربستان و امارات درخواست ملاقات با او داشته‌اند و به او حقوق ۲۰ هزار يورو پيشنهاد داده‌اند. همچنين زم در مورد ارتباطش با «ساغر كسرايي» از كاركنان كنگره امريكا و درخواست پول از او نيز گفت كه «اين موضوع مربوط به زماني است كه به براندازي اعتقاد داشتم اما زماني كه جريانات خارج كشور را ديدم، عقب كشيدم.» او همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد نقشش در اعتراضات دي‌ماه ۹۶ هم تاكيد كرد كه «شايد بايد بيشتر نظارت مي‌كردم؛ من مسووليتي نداشتم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون