• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4663 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

خبر

سخنگوي وزارت خارجه:
مذاكره مستقيم با امريكا نداشتيم

سيد عباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه در گفت‌وگويي درباره تبادل زندانيان بين ايران و امريكا عنوان كرد: اين تبادلات از بعد انساني است. چند تن از اتباع ما به دلايل واهي و غيرقانوني در امريكا گروگان گرفته شدند؛ به اين بهانه كه تحريم‌هاي امريكا را دور زده و نقض كردند.
موسوي با بيان اينكه از نظر ما چنين اتفاقي نيفتاده و ضمن اينكه تحريم‌هاي آنها غيرقانوني و بي‌مبناست، اظهار داشت: در اين مدت سعي كرديم از همه توان خود و كمك دولت سوييس استفاده كنيم. مسووليت مذاكره را در اين زمينه دولت سوييس بر عهده داشت و هيچ مذاكره مستقيمي بين ايران و امريكا صورت نگرفت، رايزني‌ها و گفت‌وگوها از طريق دولت سوييس انجام شد كه منجر به آزادي شد. اگر امكان باشد و اين آمادگي كماكان در دولت سوييس باشد، آمادگي داريم بقيه ايراني‌هايي كه در بند امريكا هستند را آزاد و به ميهن برگردانيم. سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به بحث‌هاي مطرح‌شده پيرامون نسبت رابطه تهران و واشنگتن با انتخابات آتي در ايالات متحده گفت: مسائل داخلي امريكا خيلي براي ما مهم نيست، آنچه براي ايران مهم است عمل دولت‌هاي مختلف امريكاست كه متاسفانه در سال‌هاي گذشته عملي كه باعث شود جمهوري اسلامي و ملت ايران اعتمادشان جلب شود، مشاهده نكرديم.
وي همچنين عنوان كرد كه ديوار بي‌اعتمادي هنوز بين ايران و امريكا وجود دارد و گفت: آقاي ترامپ مساله داخلي خودش و بحث انتخابات را دارد و بحث انتخابات مساله داخلي امريكايي‌هاست. هيچ‌وقت منتظر تحولات داخلي در امريكا و اينكه نتيجه انتخابات چه خواهد شد نبوديم و نخواهيم ماند.وي با بيان اينكه ما ميز مذاكره را ترك نكرديم، اظهار داشت: آنها در قالب 1+5 در برجام حضور داشتند، آنها ميز مذاكره را ترك كرده و تعهدات خودشان و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض كردند و فكر نمي‌كنيم با ماندن يا رفتن ايشان (ترامپ) تحول خاصي رخ دهد.


نخستين تماس تلفني ظريف با همتاي جديد عراقي

وزارت خارجه عراق روز گذشته از تماس تلفني محمدجواد ظريف وزير امور خارجه با فواد حسين وزير خارجه جديد عراق خبر داد. براساس اين گزارش، محمدجواد ظريف در اين گفت‌وگوي تلفني انتخاب فواد حسين به وزارت خارجه عراق را تبريك گفته و دو طرف درباره راه‌هاي گسترش همكاري‌ها بين دو كشور بحث و تبادل نظر كردند. فواد حسين روز شنبه به عنوان وزير امور خارجه عراق از پارلمان اين كشور راي اعتماد گرفت. محمدعلي الحكيم پيش از فواد حسين عهده‌دار وزارت خارجه عراق بود. وزير خارجه جديد عراق در مراسم تحويل اين پست در محل وزارت خارجه عراق طي سخناني گفت كه قول مي‌دهد روابط خوبي با كشورهاي همسايه و پيرامون عراق ايجاد كند. فواد حسين ۷۴ ساله و عضو حزب دموكرات كردستان عراق است و دكتراي روابط بين‌الملل از دانشگاه‌ هلند دارد؛ او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ رييس نهاد رياست منطقه كردستان عراق بوده و در سال ۲۰۱۹ به عنوان وزير دارايي دولت «عادل عبدالمهدي» انتخاب شد.


ظريف: رمضان عبدالله دلسوز اعتلا و پيشرفت ايران اسلامي بود

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران صبح روز گذشته در پيامي درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبير كل فقيد جنبش جهاد اسلامي فلسطين را تسليت گفت. متن اين پيام به شرح زير است: 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
 انا لله و انا اليه راجعون 
«مِن الْمُومِنِين رِجالٌ صدقُوا ما عاهدُوا‌الله عليهِ فمِنْهُمْ منْ قضي نحْبهُ و مِنْهُمْ منْ ينْتظِرُ و ما بدلُوا تبْدِيلًا». 
با نهايت تاثر و تاسف از خبر ضايعه درگذشت دكتر رمضان عبدالله شلح دبير كل فقيد جنبش جهاد اسلامي فلسطين بعد از عمري مجاهدت و مبارزه و تلاش مخلصانه و فداكارانه در راه آرمان مقدس فلسطين و قدس شريف اطلاع يافتم. ايشان با سابقه ديرينه در عرصه جهاد و مبارزه عليه رژيم صهيونيستي، شخصيتي مبارز و ملي در عرصه فلسطين بود كه عمر خويش را در شرايطي سخت و دشوار، شجاعانه و فداكارانه و به‌رغم همه خطرات و تهديدها، سربلند در مسير مجاهدت، فداكاري و پايمردي در عرصه مقاومت و رهايي فلسطين عزيز و قدس شريف از يوغ اشغالگران صهيونيست صرف كرد. دكتر رمضان عبدالله به علاوه شخصيتي متواضع، انديشمند، متفكر، خوش‌فكر و تقريبي بود كه با اشراف عميق به روند تحولات در منطقه و جهان، دغدغه و اهتمام ويژه‌اي به تقويت وحدت در بين آحاد مردم و گروه‌هاي فلسطيني و جهان اسلام داشت و همواره علاقه‌مند و دلسوز اعتلا و پيشرفت ايران اسلامي به عنوان پشتوانه و حامي مردم تحت ستم فلسطين بود. اينجانب اين ضايعه را به آحاد ملت غيور فلسطين به خصوص آقاي زياد النخاله دبير كل جديد جنبش جهاد اسلامي و همه همرزمان ايشان در گروه‌هاي مقاومت و نيز خانواده محترم ايشان تسليت عرض مي‌كنم و يقين دارم ياد و خاطره ايشان در وجدان همه ملت‌هاي آزاديخواه جهان به خصوص ملت فلسطين و ايران به عنوان نمادي از مقاومت و مبارزه باقي خواهد ماند.
رمضان عبدالله شلح دبير كل سابق جنبش جهاد اسلامي فلسطين بعد از مدت‌ها مبارزه با بيماري درگذشت. رمضان عبدالله شلح استاد اقتصاد دانشگاه غزه از پايه‌گذاران جنبش جهاد اسلامي فلسطين بود كه دبير كلي آن را از سال ۱۹۹۵ ميلادي بر عهده داشت و بعد از شهادت فتحي شقاقي رهبر و پايه‌گذار اين جنبش، دبير كلي آن را بر عهده گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون