• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4664 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ خرداد

سخنگوي دولت افزايش قيمت گازوييل را تكذيب كرد

مبناي آمار كشته‌هاي آبان 98 ،پزشكي قانوني است

نشست خبري سخنگوي دولت ظهر روز دوشنبه برگزار شد. علي ربيعي با تاكيد بر اينكه كرونا همچنان براي دولت اصلي‌ترين موضوع است، يادآور شد هم گزارش‌هاي ستاد ملي مقابله با كرونا و هم گزارش‌هاي جهاني نشان مي‌دهد چشم‌انداز نزديك و قابل پيش‌بيني براي پايان بيماري كوويد۱۹ وجود ندارد. او بار ديگر بر استراتژي دولت در ايام شيوع كرونا تاكيد كرد و گفت: «ما مي‌خواهيم چرخ اقتصادي زندگي مردم بچرخد و در زندگي مردم خللي ايجاد نشود» اما «موضوع استانداردسازي زندگي، كار و حركت اجتماعي مبتني بر بهداشت و سلامت و مقابله با كرونا» استراتژي اساسي مرحله جديد مواجهه ستاد كرونا با اين بيماري است.

به گفته ربيعي در اين دوران كه «مراكز فرهنگي، سينماها، كنسرت‌ها، مراكز تفريحي، كلاس‌هاي آموزشي، آموزشگاه‌هاي تخصصي و خصوصي، مهدكودك‌ها، مراكز گردشگري» بر اساس همين استرات‍ژي بازگشايي شدند، دولت پروتكل‌هاي متعدد و نظارت‌هاي سخت‌گيرانه‌اي را دنبال خواهد كرد. وظايف پنج‌گانه دولت در اين دوران «تامين نيازهاي بهداشت و درمان و گسترش امكانات زيرساختي و تداوم غربالگري، استمرار و گسترش خدمات ضروري جامعه از جمله امنيت، آب، برق، گاز و حمل و نقل اقدام، تامين كالاهاي ضروري و اساسي و ...» از جمله اقدامات ضروري دولت بود كه ربيعي برشمرد.

امريكا به ميز مذاكره برجام بازگردد

سخنگوي دولت در ادامه به پرسشي در مورد تبادل زندانيان ميان ايران و امريكا پاسخ داد و تاكيد كرد كه «ايران آمادگي كامل براي تبادل زندانيان را دارد و مسووليتش به ‌عهده دولت امريكاست.» او همچنين در واكنش به‌ دعوت ترامپ براي مذاكره ايران با ايالات متحده امريكا نيز اين اقدام را «يك كار نمايشي» توصيف كرد و گفت به آن خوشبين نيست. او همچنين تاكيد كرد كه مساله انتخابات امريكا براي ايران اهميتي ندارد و دولت بر اساس منافع ملي تصميم‌گيري مي‌كند. ربيعي همچنين متذكر شد كه اگر «امريكا مشتاق گفت‌وگو و با ايران است، مي‌تواند به ميز مذاكرات با حضور كشورهاي باقيمانده در برجام بازگردد.»

آمار پزشكي قانوني از آبان‌ماه 98 قابل ‌اتكاست

علي ربيعي همچنين درباره آمار قطعي جانباختگان و مصدومان آبان‌ماه ۹۸ از سوي وزارت كشور و همزماني آن با شيوع كرونا گفت: «آمار و ارقام در دوران كرونا يا خارج از آن تغيير نمي‌كند؛ واقعا نياز بود كه سازمان پزشكي قانوني آمار را به تفكيك و دقيق اعلام كند.» سخنگوي دولت با اشاره به گزارش آماري وزير كشور در صداوسيما افزود: «رييس‌جمهوري هم پيش‌تر گفته بودند مسووليت اعلام اين آمار به‌ عهده قوه قضاييه است، اما براي آنكه افكارعمومي در اين زمينه روشن شود، وزير كشور در رسانه ملي آمار را كامل با تناسب‌ها و بر اساس آمار استخراجي گزارش داد.» ربيعي تاكيد كرد كه «البته بهتر بود يك دستگاه نظارتي آمارها را اعلام كند كه «مجتبي ذوالنوري» رييس كميسيون امنيت ملي وقت مجلس شوراي اسلامي به عنوان يك دستگاه نظارتي، آمار را اعلام كرد و مبناي اصلي آن نيز بر اساس گزارش پزشكي قانوني بود.»

ربيعي، آمار پزشكي قانوني درباره حوادث آبان ۹۸ را دقيق و قابل ‌اتكا دانست و گفت: «البته آمارهاي مختلفي وجود دارد، اما آمار آنها دقيق است و بر اساس آن مشخص است كه چه تعدادي و به چه شيوه‌اي در حوادث آبان‌ماه جان باخته‌اند.»

گازوييل گران نمي‌شود

اخيرا اخباري در مورد افزايش قيمت گازوييل شنيده شده ‌بود كه ربيعي در جلسه روز گذشته اين خبر را تكذيب كرد. پيش از اين نيز در آبان‌ماه 98 قيمت بنزين به يك‌باره و در شرايطي كه اغلب مقامات ذي‌ربط خبر افزايش آن را تكذيب مي‌كردند، افزايش يافت.

سخنگوي دولت در بخش ديگري از اين نشست به پرسشي در مورد حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي پاسخ داد و تصميم‌گيري در مورد آن را به تعيين حداقل دستمزد شوراي عالي كار براي كارگران منوط كرد. او پيش‌بيني كرد كه حداقل دستمزد رقمي نزديك به 2 ميليون و 850 هزار تومان تعيين شود البته بن خواربار و حق مسكن نيز قرار است افزايش يابد. به ‌گفته ربيعي «افزايش حق مسكن كنار كاهش ۷۵ هزار توماني حق سنوات خواست خود كارگران بوده است.»

103 مورد آتش‌سوزي عمدي

علي ربيعي همچنين خبر داد كه در آتش‌سوزي‌هاي صورت گرفته در جنگل‌ها و مراتع 103 مورد عمدي بوده كه يا به صورت سهل‌انگارانه يا آگاهانه انجام شده و حدود ۱۵۰ نفر مظنون شناخته شده‌اند. به گفته ربيعي از اوايل فروردين تا 17 خردادماه، ۳۷۴ فقره در عرصه‌هاي طبيعي حريق داشته‌ايم و تاكنون 15 ميليارد تومان اعتبار براي تامين هزينه‌هاي اطفاي حريق جنگل‌ها به سازمان جنگل‌ها و ۵۰ ميليارد تومان هم براي سوخت هواپيماها و هليكوپترها به وزارت دفاع داده شده است.

هنوز در موج اول كرونا هستيم

در روزهاي گذشته و همزمان با افزايش آمار شيوع كرونا، بحث بر سر موج دوم شيوع كوويد19 مطرح شد كه ربيعي ديروز در نشست خبري دولت تاكيد كرد كه از منظر كارشناسان وزارت بهداشت ما همچنان در موج اول كرونا هستيم. به ‌گفته ربيعي «متوسط نمودار ما يك شيب نرمال را نشان مي‌دهد و علت آنچه در آمارها آمده و موجب برخي نگراني‌ها شده، اين است كه آمار افزايش مبتلايان به‌ علت بيماريابي فعال ما افزايش يافته و الان تست‌هاي ما به روزي ۲۵ هزار مورد رسيده است.»

همچنين سخنگوي دولت تاكيد كرد كه «به علت بيماريابي فعال، آمار مبتلايان هم بيشتر شده است اما اين به معناي آغاز موج دوم نيست. در استان خوزستان، مشاركت مردم و رعايت توصيه‌ها زير ۵۰ درصد بوده است. مراسم‌ شادي و عزاي خود را جمعي برگزار كردند و مراعات نكردند. در يكي از استان‌هاي جنوبي هم در بازار ماهي‌فروشان ملاحظات لازم رعايت نشده بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون