• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4664 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۰ خرداد

رييس‌جمهور ايالات متحده در رقابت 2020 شانس بالايي دارد

آيا ترامپ برنده انتخابات نوامبر مي‌شود؟

توضيح «اعتماد»|عقل و شرع حكم مي‌كنند كه آينده سياسي و ديپلماتيك كشور را به آينده رييس‌جمهور امريكا گره نزنيم كسي هم اين كار را نكرده است او چه ببازد و چه ببرد اصول ديپلماتيك جمهوري اسلامي تغييري نخواهد كرد مع‌الوصف در اين روزها تحليل‌هاي متفاوتي از آينده سياسي رييس‌جمهور امريكا در رسانه‌ها ارايه مي‌شود. تحليلي كه مشاهده مي‌كنيد معتقد است برخلاف نظرسنجي‌ها ترامپ كماكان شانس پيروزي‌اش زياد است.

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده چگونه مي‌تواند از انتخابات ماه نوامبر جان سالم به در ببرد آن‌هم در شرايطي كه ناآرامي‌هاي داخلي، شيوع ويروس كرونا و نرخ بالاي بيكاري به چالش‌هاي پيش روي وي تبديل شده‌اند؟

ايالات متحده بيشترين آمار مرگ و مير مبتلايان به كرونا را به خود اختصاص داده است. آماري كه به بيش از 100 هزار نفر رسيده است.

در 12 شهر به دنبال اعتراض‌هاي عمومي به قتل جورج فلويد حكومت نظامي اعلام شده است.

بيش از 11 هزار نفر از زمان آغاز اعتراض‌هاي داخلي به قتل جورج فلويد و نژادپرستي بازداشت شدند.

«ديويد كي جانستون»، روزنامه‌نگار امريكايي و برنده جايزه خبرنگاري پوليتزر كه پرونده مالياتي «دونالد ترامپ» را افشا كرده بود در نوشتاري تحليلي به بررسي احتمال پيروزي مجدد دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده پرداخته است. جانستون اعتقاد دارد كه دونالد ترامپ مي‌تواند برنده انتخابات ماه نوامبر باشد.

 

تماشاي تصاوير آشوب و هرج و مرج در خيابان‌هاي ايالات متحده در چند روز اخير بسياري را به اين نتيجه خواهد رساند كه مردم ايالات متحده در انتخابات ماه نوامبر، دونالد ترامپ را از كاخ سفيد بيرون مي‌كنند.

سوال اينجاست كه ما چه كار ديگري مي‌توانيم انجام بدهيم؟ كشور در حال سوختن در آتش است. به معترضان با گاز اشك‌آور و باتوم حمله مي‌شود و همه اينها در سايه بي‌قانوني صورت مي‌گيرد. در 12 شهر اصلي حكومت نظامي اعلام شده است و قريب به 17 هزار سرباز در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. فرمانداران بيش از 24 ايالت گارد ملي را براي كمك فراخوانده‌اند و بيش از 11 هزار نفر هم از روزي كه يك مامور پليس سفيدپوست، زانوي خود را آنقدر به گلوي جورج فلويد سياه پوست فشار داد كه نفسش بند آمد، در اعتراض به اين خشونت‌ورزي عليه سياهپوستان امريكا بازداشت شدند.

اگر همه اين اتفاق‌ها به اندازه كافي بد نيستند بايد بگويم كه امريكا بالاترين نرخ مرگ و مير در نتيجه شيوع ويروس كرونا را به خود اختصاص داده به گونه‌اي كه اين رقم با تعداد تلفات سربازان امريكايي در جنگ ويتنام مقايسه مي‌شود.

ميليون‌ها نفر تاهمين الان بيكار شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود كه در نتيجه ادامه كرونا ميليون‌ها نفر ديگر هم به اين جمع اضافه بشوند. شايد به همين دليل باشد كه بسياري از طرفداران دونالد ترامپ با شك و ترديد نسبت به تداوم حضور وي در كاخ سفيد اظهارنظر مي‌كنند.

اما من 32 سال است كه كارهاي دونالد ترامپ را رصد مي‌كنم و نخستين آشنايي من با او به سال 1988 باز مي‌گردد و زماني كه درباره فعاليت‌هاي وي در كازينوهاي آتلانتيك‌سيتي تحقيق مي‌كردم و توانستم از دوستي‌هاي او با مافيا پرده‌برداري كنم.

من، اين مرد و انگيزه‌ها و ترفندهايش را به خوبي مي‌شناسم و بگذاريد بگويم كه اشتباه بزرگي است اگر فكر كنيد او انتخابات 2020 را واگذار مي‌كند. برعكس دلايل بسياري براي اثبات اين ادعا وجود دارد كه اتفاقا مجموعه تحولاتي كه در حال رخداد است مي‌تواند منجر به پيروزي ترامپ در دور دوم هم بشود.

من همواره منتقد ترامپ بودم اما همزمان توانايي وي در متقاعد كردن ميليون‌ها نفر به اينكه فردي مدرن و نابغه است را تحسين كردم. اگر بخواهم از كلمات خودش استفاده كنم او همواره ادعا مي‌كند تنها فردي است كه مي‌تواند امريكا را نجات بدهد و به خوبي هم مي‌تواند اين ادعا را به سايرين بفروشد.تا زماني كه جمعيت قابل توجهي ادعاي ترامپ را باور كنند مهم هم نخواهد بود كه اين ادعاها چقدر بي‌پايه و اساس هستند. ترامپ به‌رغم نقايص بسيار زيادش، مقاومت قابل توجهي از خود نشان مي‌دهد. او براي حفظ كاخ سفيد با سه چالش روبه رو است: نخست آنكه او بايد بتواند امريكايي‌ها را متقاعد كند كه در مرحله نخست چين و پس از آن فرمانداران محلي در هر ايالت مسوول مرگ و مير جمعيت قابل‌توجهي از امريكايي‌ها در نتيجه ويروس كرونا هستند. در اين مسير او بايد بار تقصير را از دولت خود دور كند. همچنين اگر آمار مرگ و ميرها پس از تابستان سير نزولي پيدا كند، ترامپ از اين روند منتفع خواهد شد. اگر تا آن مقطع زماني درمان قابل اعتمادي هم براي بيماري كرونا يافت شود كمك شاياني به ترامپ به حساب خواهد آمد.

دوم، ناآرامي‌هاي اجتماعي بايد به عقب رانده شوند همانطور كه پيش‌بيني مي‌شود در هفته‌هاي آينده رخ بدهد. در اين‌صورت ترامپ ادعا خواهد كرد كه اين سياست بگير و ببند وي بوده كه به مهار خشونت به راه افتاده در نتيجه مرگ جورج فلويد منجر شده و همزمان به راي‌دهندگان امريكايي هم اطمينان خواهد داد كه به رفتارهاي نادرست نيروهاي پليس و سوءاستفاده آنها از قدرت رسيدگي خواهد كرد.

سومين چالش پيش روي ترامپ اقتصاد است كه البته آسان‌ترين مورد براي او است. حتي با وجود آنكه بيش از يك چهارم كارگران امريكايي به استفاده از مزاياي بيمه بيكاري روي آورده‌اند اما ترامپ مي‌تواند ادعا كند كه سريع‌ترين راه براي احياي اقتصاد ايالات متحده كاهش بيشتر ماليات و وضع مقررات تجاري بيشتر است. عمده شركت‌هاي بزرگ در امريكا مخالف بازگشت دموكرات‌ها به قدرت هستند چرا كه مي‌دانند يك رييس‌جمهور دموكرات در كاخ سفيد يعني افزايش ماليات و وضع خطوط قرمزهاي تجاري بيشتر. صاحبان اين صنايع و شركت‌هاي بزرگ اكنون مي‌توانند با رونمايي از برنامه‌هاي توسعه و همچنين نويد ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي جوانان به پيروزي ترامپ در انتخابات ماه نوامبر كمك كنند.

مقابله با اين چالش‌ها براي ترامپ ممكن است و اين الگوي زندگي مردي است كه از تخريب اعتبار و جايگاه شغلي كساني كه در مسير رسيدن او به پيروزي قرار بگيرند، ابايي نداشته و ندارد. دونالد ترامپ هيچ‌گاه به اشتباهانش اعتراف نمي‌كند. روي كوهن، مافياي بدنامي كه مرشد ترامپ به حساب مي‌آيد به او آموخته بود كه به نهادهاي قانوني حمله كرده و از آنها تصوير بدي در ذهن مردم بسازد. هر وقت يك قاضي عليه ترامپ حكم صادر مي‌كند، ترامپ فورا قضات را احمق يا فاسد مي‌خواند.

دونالد ترامپ مي‌داند كه ميليون‌ها سفيد‌پوست امريكايي هرگز با جنبش‌هاي حقوق مدني همراه نخواهند شد و متاسفانه بسياري هنوز فكر مي‌كنند كاش بتوانند اقليت‌ها را سر جاي‌شان بنشانند. برخي از سفيدپوستان امريكا هنوز دوست ندارند كنار يك آسيايي در هواپيما بنشينند يا خدايي ناكرده! كارمند زني سياه‌پوست باشند. ترامپ با رد اصلاحات سياسي اين قشر از طرفدارانش را خشنود مي‌كند.

ترامپ همچنين از حق مورد پسند برخي امريكايي‌ها در بعضي ايالت‌ها براي قدم زدن در خيابان در حالي كه اسلحه‌اي بر شانه‌هاي‌تان است و كلتي كمري هم داريد استقبال مي‌كند. حقي كه در جريان ناآرامي‌هاي اخير هم بعضا مورد نقد قرار گرفت. دموكرات‌ها انتظار دارند كه در جريان انتخابات ماه نوامبر، طرفداران مسلح دونالد ترامپ را ببينند كه با اسلحه‌هايي بر دوش در اطراف حوزه‌هاي راي‌گيري كه احتمالا مخالفان ترامپ به آنجا مراجعه مي‌كنند رژه بروند.

دونالد ترامپ تلاش مي‌كند مانع از سيستم راي‌گيري پستي در برخي ايالت‌ها كه احتمالا آرا به نفع او نخواهد بود بشود. البته در تناقضي فاحش كمپين او لابي‌گري در برخي ايالت‌ها براي پيشبرد سيستم راي‌گيري پستي را آغاز كرده چرا كه فكر مي‌كند در اين ايالت‌ها نتيجه مي‌تواند به نفع سبد راي ترامپ باشد.

خوي وحشي و بي‌نظم ترامپ كه در سخنراني‌هايش نمود دارد در تطابق كامل با راي‌دهندگاني است كه هيچگاه روياي خواندن مانيفست‌هاي انتخاباتي كانديداها يا اطلاع از ريز برنامه‌هاي آنها را ندارند. ترامپ با دست رد زدن به سينه بوروكراسي رايج در واشنگتن، شعارهاي خشن هميشگي‌اش را تكرار مي‌كند. در جريان كمپين انتخاباتي سال 2016 در حالي كه باراك اوباما يا هيلاري كلينتون از زبان پيچيده‌اي براي جلب راي استفاده مي‌كردند او شعارهاي ساده و راحت را براي جلب مخاطب و به هيجان آوردن طرفدارانش انتخاب كرده بود. شعارهايي مانند «ديوار مي‌سازيم» يا «قدرت را به امريكا بازمي‌گردانيم.»

دونالد ترامپ همواره خود را قهرمان مردي كه فراموش شده است جا زده و اين رويه در انتخابات نوامبر هم تغيير نخواهد كرد. هرچند شيوع كرونا او را از شركت و سخنراني در تجمع‌هاي انتخاباتي در استاديوم‌هاي ورزشي محروم كرده اما او به جبران از فضاي توييتر و نشست‌هاي خبري بي‌وقفه براي تغذيه پايگاه راي خود استفاده مي‌كند. درخشش وحشتناك او در اين حقيقت نهفته است كه هيچ كانديداي ديگري به سراغ خشم، غم و غصه و نااميدي جا خوش كرده در دل و جان راي‌دهندگاني نرفته كه دوست ندارند ببينند در حالي كه امريكايي‌ها بيكار هستند فرصت‌هاي شغلي در اختيار چيني‌ها قرار مي‌گيرد.

حقيقت اين است كه راي‌دهندگان عادي، داده‌هاي اقتصادي را بررسي نمي‌كنند بلكه صداي داد و بيدادهاي دونالد ترامپ را مي‌شنوند كه مي‌گويد بزرگ‌ترين اقتصاد جهان را ساخته است. او حالا ادعا مي‌كند كه تا پيش از شيوع كرونا، طبق محاسباتش فرصت‌هاي شغلي چندبرابر شده و حقوق‌ها نيز شيب صعودي پيدا كرده بودند. ترامپ همچنان اين ادعاي بي‌پايه و اساس را تكرار مي‌كند كه ايوانكا ترامپ (دخترش) در سه سال و نيم گذشته 14 ميليون فرصت شغلي ايجاد كرده است.

بنابراين هرچند كه ممكن است بسياري از طرفداران وي اعتراف كنند كه امروز وضعيت بهتري نسبت به 4 سال قبل ندارند اما قويا اعتقاد دارند كه حضور يك رييس‌جمهور دموكرات وضع آنها را بهتر از اين نخواهد كرد. در حال حاضر آمار و ارقام هم به نفع او است: در آخرين انتخابات، هيلاري كلينتون در رده سني 18 تا 39 سال آراي بيشتري را به خود اختصاص داد و وضع ترامپ در آراي جمع‌آوري شده از بالاي 40 ساله‌ها بهتر بود. راي‌دهندگان پيرتري كه به ترامپ راي دادند قريب به 70 درصد جمعيت راي‌دهنده را به خود اختصاص مي‌دهند و همزمان پيش‌بيني مي‌شود كه افراد مسن بيش از جوانان در انتخابات 2020 شركت كنند.

مساله ديگر اين است كه به لطف سياست‌هاي ترامپ، امريكا بيش از هر زماني ديگري در تاريخ معاصرش دوقطبي شده است. در فضاي مجازي مي‌شنويم كه بسياري از گعده‌هاي خانوادگي به دليل تفاوت ديدگاه‌ها درباره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ از هم پاشيده شده‌اند. ترامپ همچنين از پديده رواني كه در سال‌هاي اخير اوج هم گرفته بهره مي‌برد. مردم در عقايد خود سفت و سخت‌تر شده و بر آنها پافشاري بيشتري مي‌كنند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه بسياري از ما حتي زماني كه مدارك مستدلي در رد باورهاي‌مان ارايه مي‌شود باز هم ترجيح مي‌دهيم بر عقايد خود پافشاري كنيم.

زماني كه ترامپ راي يك راي‌دهنده را به دست مي‌آورد گويا پيوندي ناگسستي با او ايجاد مي‌كند. اگر اين استدلال را قبول نكنيم چه توضيحي براي روند نسبتا ثابت نرخ محبوبيت او در سه سال و نيم گذشته داريم؟ دونالد ترامپ در سرتاسر عمر خود توانسته در پروسه پرهيز از آسيب ديدن موفق عمل كند و اين قاعده هم صرفا در پرونده‌هاي طلاقش از همسران سابق نبوده است.

مساله ديگر اين است كه ترامپ از شكاف عميق در حزب دموكرات بهره مي‌برد. در حال حاضر دو نوع رويكرد در ميان دموكرات‌ها به چشم مي‌خورد: گروه پيشرويي كه طرفدار الگوهاي غربي مانند سيستم جهاني سلامت هستند و گروهي هم مانند جو بايدن كه البته به برخي مسائل هم متهم شده‌اند.

نكته پاياني هم اينكه دونالد ترامپ چهارمين رييس‌جمهور از جمع 45 رييس‌جمهور اين كشور تاكنون بوده كه راي عمومي را از دست داده اما به كاخ سفيد راه پيدا كرده است. ترامپ در سال 2016 نيز به مدد راي الكترال به پيروزي رسيد. بنيانگذاران امريكا روزي كه اين سيستم راي‌گيري را ابداع كردند گمان مي‌كردند كه با اين روش مانع از انتخاب يك ديوانه در نتيجه آراي عمومي خواهند شد. متاسفانه اين سيستم با تمام جزيياتش آن‌طور كه بايد و شايد عمل نكرد و به همين دليل است كه مردي مانند دونالد ترامپ با اندك احترامي براي قانون اساسي يا دموكراسي مي‌تواند در كاخ سفيد رياست كند آن‌هم در حالي كه اكثريت مردم به او راي نداده‌اند.

من انتظار دارم كه دونالد ترامپ تا يك نوامبر بيش از 16 ميليون راي مردمي را از دست بدهد. با اين وجود اگر بتواند از 538 الكترال كالج 270 راي را تصاحب كند ادامه حضور در كاخ سفيد را تضمين خواهد كرد. او در سال 2016 ،304 راي الكترال كالج را در اختيار داشت. همزمان ميزان محبوبيت 43 درصد هم چندان مرگبار به نظر نمي‌رسد.

در «گاتسبي بزرگ » نويسنده جمله معروفي داشت با اين مضمون كه براي امريكايي‌ها هيچ شانس دوباره‌اي در زندگي وجود ندارد. زندگينامه دونالد ترامپ نشان مي‌دهد كه اين برداشت هم درست نيست. اينكه او هرگاه بايد شكست بخورد، موفق مي‌شود به مهارت هنرپيشگي‌اش بازمي‌گردد. او موفق‌ترين هنرپيشه‌اي است كه جهان به خود ديده است.

نگاهي به زندگي دونالد ترامپ نشان مي‌دهد كه او ظاهرا از آن جنس افرادي است كه از هر اتهامي قسر در مي‌رود و به اصطلاح اتهامي به او نمي‌چسبد. فريبكاري، دروغ، خيانت يا عدم وفاداري مانند زماني كه مي‌گويد به رييس‌جمهور روسيه بيش از سيستم‌هاي اطلاعاتي امريكا اعتماد دارد همه و همه به آرامي از كنار او عبور مي‌كنند و دامنش را نمي‌گيرند. درس مربوط به انتخابات نوامبر مشخص است: حتي براي يك لحظه هم فكر نكنيد كه ترامپ رفتني است. منبع: ديلي‌ميل 

 


«ديويد كي جانستون»، روزنامه‌نگار امريكايي و برنده جايزه خبرنگاري پوليتزر كه پرونده مالياتي «دونالد ترامپ» را افشا كرد، مي‌نويسد: در «گاتسبي بزرگ » نويسنده جمله معروفي داشت با اين مضمون كه براي امريكايي‌ها هيچ شانس دوباره‌اي در زندگي وجود ندارد. زندگينامه دونالد ترامپ نشان مي‌دهد كه اين برداشت هم درست نيست. اينكه او هرگاه بايد شكست بخورد، موفق مي‌شود به مهارت هنرپيشگي‌اش بازمي‌گردد. او موفق‌ترين هنرپيشه‌اي است كه جهان به خود ديده است.  نگاهي به زندگي دونالد ترامپ نشان مي‌دهد كه او ظاهرا از آن جنس افرادي است كه از هر اتهامي قسر در مي‌رود و به اصطلاح اتهامي به او نمي‌چسبد. فريبكاري، دروغ، خيانت يا عدم وفاداري مانند زماني كه مي‌گويد به رييس‌جمهور روسيه بيش از سيستم‌هاي اطلاعاتي امريكا اعتماد دارد همه و همه به آرامي از كنار او عبور مي‌كنند و دامنش را نمي‌گيرند. درس مربوط به انتخابات نوامبر مشخص است: حتي براي يك لحظه هم فكر نكنيد كه ترامپ رفتني است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون