• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4668 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ خرداد

خبر

احضار سفير افغانستان به وزارت امورخارجه

سفير افغانستان صبح ديروز براي پاره‌اي از توضيحات درباره فعاليت برخي گروه‌هاي داراي سابقه ضديت با ايران در وزارت امور خارجه حاضر شد. به گزارش اداره كل اطلاع‌رساني و امور سخنگويي وزارت امور خارجه، «عبدالغفور ليوال» سفير افغانستان در تهران صبح شنبه براي پاره‌اي توضيحات درباره فعاليت برخي گروه‌هاي معاند ايران در افغانستان حاضر شد. اين افراد طي روزهاي گذشته مرتكب تعرض به سفارت و برخي نمايندگي‌هاي ايران در افغانستان كرده بودند. «سيد رسول موسوي» مديركل آسياي غربي وزارت امور خارجه در جريان اين ديدار، مراتب نگراني از تاثير اقدامات غلط اين گروه قليل بر روابط همسايگي دو كشور را ابراز كرد. در پي تحركات عده‌اي معدود از جريان‌هاي خاص سياسي كه داراي سابقه ضديت با جمهوري اسلامي ايران و حسن همجواري ميان دو كشور هستند و اخيرا به بهانه فوت چند تن از اتباع آن كشور كه قصد ورود غيرقانوني به ايران داشته يا به صورت قاچاقي و غيرقانوني وارد ايران شده بودند، برخي اقدامات اهانت‌آميز و تعرض به سفارت و ساير نمايندگي‌هاي ايران در افغانستان انجام شده است.


رايزني‌هاي عراقچي با همتاي ژاپني

معاونان سياسي وزراي امور خارجه ايران و ژاپن با يكديگر گفت‌وگو كرده و همكاري دو كشور در زمينه مبارزه با ويروس كرونا را بررسي كردند. به گزارش اداره كل اطلاع‌رساني و امور سخنگويي وزارت امور خارجه، «سيد عباس عراقچي» معاون سياسي وزارت امور خارجه و «تاكه ئوموري» معاون ارشد (سياسي) وزارت خارجه ژاپن در گفت‌وگويي ويديوكنفرانسي درخصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي با يكديگر به تبادل نظر پرداختند. در اين گفت‌وگو، همكاري دو كشور در زمينه مبارزه با ويروس كرونا بررسي شد و بهره‌گيري از ظرفيت روابط خوب دو كشور براي همكاري‌ها مورد تاكيد قرار گرفت. مقامات ايران و ژاپن در عالي‌ترين سطوح طي يك‌سال گذشته، با يكديگر گفت‌وگو كرده‌اند كه در اين چارچوب، «شينزو آبه» در تير ماه سال گذشته به تهران سفر كرد و «حسن روحاني» در پاسخ به اين سفر، آبان ماه سال گذشته به توكيو رفت. «محمدجواد ظريف» و «سيد عباس عراقچي» نيز طي ماه‌هاي گذشته براي گفت‌وگو با مقامات ژاپني در چندين مقطع به توكيو سفر كرده‌اند.


راي پارلمان دانمارك به حضور نظامي در خليج‌فارس

مجلس دانمارك با اعزام شماري نيرو به همراه تعدادي بالگرد و ناوچه به بهانه تامين امنيت خليج‌فارس و كمك به نيروهاي ناتو در عراق موافقت كرد. اكثريت پارلمان دانمارك با حضور نظامي اين كشور در عراق به بهانه نبرد با داعش و اعزام نيرو و ناوچه به تنگه هرمز به بهانه تامين امنيت دريايي اين منطقه در قالب نيروهاي اروپا موافقت كردند. به نوشته وبگاه «كپنهاگ‌پست»، پارلمان دانمارك روز پنجشنبه چراغ سبز خود براي ارايه كمك‌هاي نظامي جديد به نيروهاي ناتو در عراق و همچنين استقرار يك فروند ناوچه و شماري پرسنل نيروي دريايي به تنگه هرمز به مدت چهار ماه كه از آگوست (شهريور) شروع مي‌شود و به عنوان بخشي از ماموريت تحت هدايت اروپاست، موافقت كرد. بر اساس اين گزارش، حضور در عراق شامل اعزام 285 پرسنل نظامي، سه فروند بالگرد ترابري EH101 است. در تنگه هرمز نيز يك فروند ناوچه با بالگرد «سيهاوك» به همراه نيروهاي ويژه به اين منطقه اعزام مي‌شوند. قرار است 195 پرسنل نظامي دانمارك در تنگه هرمز مستقر شوند. وزير امور خارجه دانمارك در اين زمينه گفت: «امروز آماده هستيم تا رهبري بين‌المللي در تلاش براي جهاني ايمن‌تر و پايدار را نشان دهيم.» چندي قبل وزارت دفاع استوني نيز از اعزام شماري نيروي نظامي براي پيوستن به ائتلاف دريايي امريكا در تنگه هرمز كه به بهانه تامين امنيت دريايي ايجاد شده، خبر داد. وزارت دفاع استوني در اين زمينه اعلام كرده كه تعدادي از افسران خود را به ماموريت دريايي امريكا در تنگه هرمز اعزام مي‌كند. «يوري لوييك» وزير دفاع استوني در اين زمينه گفت: «دولت امريكا با تماس با ما پيشنهاد مشاركت در اين ماموريت را ارايه كرد. اين ماموريتي مهم در دفاع از تردد آزاد دريانوردي در سطح بين‌المللي است.» وزير دفاع استوني درباره وضعيت كنوني خليج‌فارس آنجا را آرام توصيف كرد و گفت: درگيري‌ها مربوط به سال گذشته بودند، اما در كل خاورميانه منطقه پيچيده‌اي است.


امريكا در عراق پايگاه نظامي دايمي نمي‌سازد

مشاور ويژه نخست‌وزير عراق شنبه از جزييات مرحله اول گفت‌وگوي استراتژيك ميان عراق و امريكا پرده برداشت و اعلام كرد: امريكا مايل به ايجاد هيچ پايگاه نظامي ثابتي در عراق نيست. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري المعلومه، هشام داوود، مشاور ويژه مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق گفت: گفت‌وگوي راهبردي بين بغداد و واشنگتن موفقيت‌آميز بوده است. وي افزود: عراق با همه كشورهاي جهان همكاري و تعامل دارد مگر رژيم صهيونيستي كه به دلايل اصولي روابطي با آن ندارد. بغداد با كشورهاي منطقه و جهان بر اساس بي‌طرفي مثبت و منافعش ارتباط دارد و تعامل و همكاري ميان بغداد و واشنگتن نيز بر همين اساس صورت مي‌گيرد. داوود گفت: روابط ميان بغداد و واشنگتن سال‌هاست كه قطع نشده است اما به دليل شرايط اخير جهان در پي شيوع ويروس كرونا، مسافرت و رايزني‌هاي مستقيم نه فقط بين امريكا و عراق بلكه در سطح جهان سخت شده است و به محض اينكه شرايط بهتر شود ديدارهايي در سطح عالي انجام خواهد شد. وي ادامه داد: اكثر اظهارات و اتهامات عليه گفت‌وگوي بغداد و واشنگتن منصفانه نبود و در اين اظهارات حقيقت و محتواي اين گفت‌وگو و خواسته‌هاي دولت عراق مورد توجه قرار نگرفت. گفت‌وگوي استراتژيك به‌طور مستقيم و صريح به حمايت ايالات متحده از حاكميت عراق، كمك به آن در زمينه‌هاي مختلف و پشتيباني از آن در مجامع بين‌المللي و نيز كاهش تعداد نيروهاي امريكايي بر اساس نياز عراق و عدم تمايل ايالات متحده به ايجاد هرگونه پايگاه و حضور نظامي ثابت در عراق اشاره دارد و اينها نكات كليدي هستند كه همواره به نفع عراق است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون