• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4671 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد

خبر

جاسوسي از نتانياهو

روزنامه هاآرتص، روز گذشته نوشت كه «يوحانان لوكر» منشي نظامي سابق نتانياهو، به اتهام جاسوسي بازداشت شده است. به گزارش فارس به نقل از روزنامه هاآرتص بدون اشاره به جزييات بيشتر اين مساله، اين فرد در دفتر نتانياهو مشغول فعاليت بود و از سوي وي براي اين پست حساس انتخاب شده بود. نتانياهو همچنين در برهه‌اي «يوحانان لوكر» را براي فرماندهي نيروي هوايي ارتش صهيونيستي پيشنهاد داده بود و پس از آن او را به رياست كميته بررسي بودجه نظامي منصوب كرد. در گزارش هاآرتص اشاره‌اي به اينكه لوكر براي چه كشوري جاسوسي مي‌كرد، نشده است.

 

'چين: قطع ارتباط امريكا با ما عاقلانه نخواهد بود

چين روز جمعه اعلام كرد هر تصميمي از سوي امريكا در زمينه قطع خودسرانه روابط با چين، واقع‌گرايانه يا عاقلانه نخواهد بود. به گزارش ايسنا، به نقل از رويترز، ژائو ليجان، سخنگوي وزارت خارجه چين در جريان گفت‌وگوي روزانه خود با رسانه‌ها درباره تهديد دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا مبني بر قطع ارتباط با چين بر سر قانون امنيت ملي جديد هنگ‌كنگ گفت، چنين حركتي معقول نخواهد بود. از سوي ديگر يكي از ديپلمات‌هاي ارشد امريكايي در امور شرق آسيا گفت، درباره نگرش چين در مذاكرات اخير با ايالات متحده در هاوايي نمي‌توان حتمي و قطعي نظر داد، اگرچه پكن متعهد شده تا فاز نخست معامله تجاري ميان ايالات متحده و چين را دنبال كند. ديويد استيلول، ديپلمات ارشد امريكا در امور شرق آسيا پس از ديدار ميان مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا و يانگ جيچي، ديپلمات ارشد چيني در هاوايي گفت، در چند هفته آتي مي‌توان ديد كه آيا اين مذاكرات موثر بوده يا خير. وي ادامه داد: موضع طرف چيني را نمي‌توان حتمي و قطعي دانست. خواه ناخواه آنها سازنده بودند. بايد ببينيم چند هفته آتي چه پيش مي‌آيد. اين ديپلمات امريكايي گفت: چين نيز به فاز نخست توافق تجاري به دست امريكا پايبند است. تجارت يك آزمون خوب براي اين است كه آيا ببينيم پكن يك شريك همكاري است يا خير. اقدامات اخير چين در درياي چين جنوبي، درباره هند و هنگ‌كنگ سازنده نبوده است. واشنگتن به دنبال اين است كه آيا پكن برنامه‌هاي خود را در اعمال قانون امنيت ملي جديد بر هنگ‌كنگ اعمال مي‌كند يا خير. روز پنجشنبه، رييس‌جمهوري امريكا بار ديگر بر تهديدش در قطع روابط با پكن كه واكنشي به قانون جديد امنيت ملي هنگ‌كنگ است، تاكيد كرد.

 

تركيه به دنبال منطقه امن در ادلب

وزير امور خارجه تركيه در سخناني گفت كه كشورش در صدد تبديل كردن ادلب سوريه به يك «منطقه امن» است. به گزارش ايسنا، به نقل از اسپوتنيك، مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه گفت كه آنكارا در تلاش است تا استان ادلب سوريه را به يك منطقه امن تبديل كند و در حال حاضر اين موضوع را بررسي مي‌كند. وي افزود: زماني كه ادلب را به يك منطقه امن تبديل كنيم، ارتش ما يك راهبردي را تدوين مي‌كند و به صورت‌هاي مختلف و بر حسب نياز در اين منطقه مستقر خواهد شد. چاووش اوغلو ادامه داد: ارتش، وزارت دفاع و دستگاه‌هاي امنيتي تركيه تصميم خواهند گرفت كه مراكز ديدباني در چه مكاني و چگونه ايجاد شوند و همچنين تصميم خواهند گرفت كه سربازان تركيه و دستگاه اطلاعات پس از برقراري كامل امنيت در منطقه در كدام ناحيه فعاليت كنند اما در حال حاضر در محل‌هاي استقرارشان در حال فعاليت هستند. وي همچنين تاكيد كرد: با توجه به تغييرات جديد منطقه يعني پس از ايجاد منطقه امن، مي‌توان تمهيدات جديدي انديشيد. وزير امور خارجه تركيه در بخش ديگري از اظهاراتش با حضور خليفه حفتر، فرمانده نيروهاي موسوم به «ارتش ملي ليبي» در گفت‌وگوهاي صلح اين كشور مخالفت كرد. چاووش اوغلو گفت: خليفه حفتر در مذاكرات صلح ليبي جايي نخواهد داشت. او مشروعيتي در اين كشور ندارد و نمي‌تواند در گفت‌وگوهاي صلح ميان طرف‌هاي درگير در ليبي شركت كند.

 

تلاش براي پادشاهي قبل از پايان 2020

ديويد ايگناتيوس ستون‌نويس روزنامه «واشنگتن پست در يادداشتي نوشت، شدت يافتن اقدامات سركوب‌گرانه «محمد بن‌سلمان» وليعهد سعودي، مي‌تواند نشانه‌اي از قصد او در تصاحب قدرت در سال جاري باشد. به گزارش فارس ايگناتيوس روز گذشته نوشت، سياست بن‌سلمان در اعمال محدوديت بر سفرهاي خارجي ابزاري براي مرعوب كردن افرادي كه براي وي تهديد سياسي محسوب مي‌شوند به كار گرفته شده است. وي به نقل از «خالد الجبري» پزشك عربستاني ساكن تورنتو كانادا مي‌نويسد بن‌سلمان از «گروگان‌گيري به عنوان ابزار حكمروايي استفاده مي‌كند». به گفته او بن‌سلمان از سال ۲۰۱۷ و پس از رسيدن به مقام وليعهدي، برادرزاده‌هاي او را براي اعمال فشار بر پدر آنها از انجام سفر خارجي منع كرده است. ايگناتيوس مي‌افزايد، ليست افراد ممنوع‌الخروج با اعضاي خانواده «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه سابق عربستان سعودي آغاز مي‌شود كه مرگش در سال ۲۰۱۵ «بازي تاج و تختي» را به راه انداخت كه تا كنون نيز ادامه دارد. در حال حاضر ۲۷ فرزند و بين ۵۲ تا ۵۷ نوه او قادر به خروج از عربستان سعودي نيستند. چهار پسر ارشد پادشاه سابق اين كشور نيز از سال ۲۰۱۷ به اتهام فساد در حبس خانگي يا زندان به سر مي‌برند. گزارش ديد‌بان حقوق بشر نيز با اشاره به اين محدوديت سفرها بيان داشته است، علاوه بر مورد بازداشت قرار دادن شهروندان، در برخي موارد مقامات سعودي اعضاي فاميل خود را نيز با اعمال ممنوعيت سفر خارجي يا توقيف اموال و دسترسي به خدمات، مورد تنبيه قرار مي‌دهند. به نوشته ايگناتيوس، يكي از موارد معروف اين ممنوعيت سفر خارجي، عليه «صلاح خاشقچي» فرزند «جمال خاشقچي» وضع شد. مقامات سعودي به صلاح گفته بودند اگر پدرش به كشور بازگردد محدوديت‌هاي اعمال‌شده عليه او لغو خواهند شد. در نهايت جمال خاشقچي در سال ۲۰۱۸ در كنسول‌گري عربستان سعودي در استانبول به طرز دلخراشي به قتل رسيد كه سازمان «سي‌آي‌اِس» معتقد است به دستور بن‌سلمان اجرا شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون