• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4671 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد

خبرخوان

زمين‌خواري 34هزار هكتاري در 10 سال

رييس سازمان امور اراضي كشور گفت: در يك دهه گذشته به ۳۴ هزار هكتار از اراضي كشور به صورت غيرمجاز دست‌درازي شده است. عليرضا اورنگي افزود: اين ميزان در ۱۹۲ هزار و ۹۰۰ مورد در سطح كشور اتفاق افتاده و در اين مدت ۲۹ هزار هكتار هم به صورت‌هاي مجاز و قانوني از اراضي كشور تغيير كاربري يافته‌اند. اين مقام مسوول همچنين درباره اينكه زمين آبا و اجدادي برخي كشاورزان به نفع دولت ثبت و ضبط شده است، گفت: اين مساله از قديم پس از اصلاحات اراضي بوده است.

صادرات مواد غذايي به شرط بازگشت ارز

محمدرضا كلامي، دبير ستاد تنظيم بازار مصوبات ارزي، كشاورزي و كالاهاي ستاد تنظيم بازار، مصوبات اين هفته ستاد را تشريح كرد و گفت: ثبت سفارش شركت‌هاي صادراتي، منوط به بازگشت ارز است. مقرر شد بانك مركزي از همه ابزارهاي در اختيارش براي ساماندهي بازار ارز استفاده و در همين راستا وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي، صنعت و بهداشت مكلف شدند نسبت به پيگيري برگشت ارز صادراتي محصولات مرتبط با وزارتخانه خود به كشور اقدام كنند.

ارسال برگه‌هاي مالياتي براي مالكان خانه‌هاي خالي

محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي در گفت‌وگو با راديو، ‌با بيان اينكه بسيار خوش‌بين هستيم در تابستان امسال برگه‌هاي مالياتي براي كساني كه خانه‌هاي خالي دارند، صادر شود، در مورد گراني مسكن گفت: قيمت‌هايي كه در بازار مسكن اتفاق مي‌افتد ربطي به عرضه و تقاضا ندارد. اسلامي اضافه كرد: دو ميليون واحد مسكوني بدون استفاده در كشور وجود دارد كه اگر اين واحد‌ها در بازار عرضه شوند بي‌ترديد گشايشي در زندگي مردم و كسب‌وكار‌ها به وجود خواهد آمد. وي ادامه داد: ماليات بر خانه‌هاي خالي شايد عدد بزرگي به لحاظ مالياتي نباشد، اما عدالت اجتماعي در پرتو اين مهم اتفاق خواهد افتاد.

هيچ‌كس پاسخگوي گراني فولاد و آهن نيست

حميدرضا رستگار، رييس اتحاديه آهن با اشاره به افزايش ۵۰ تا ۱۰۰ توماني قيمت ميلگرد در بازار، اظهار داشت: اين افزايش قيمت‌ها در حالي در بازار اتفاق افتاده است كه تغييري در مصرف به وجود نيامده است اما بعضي افراد متاثر از تغييرات قيمتي تمام كالاها عطش خريد در بازار آهن را دارند. وي با بيان اينكه عده‌اي در بورس بيش از نياز خود محصول خريداري و آنها را در بازار آزاد با قيمت‌هاي بالاتر به فروش مي‌رسانند، افزود: چندين بار اعلام كرده‌ام كه نظام توزيع ايراد دارد و همين ايرادات باعث شده برخي از اين خلأ‌ها سوءاستفاده كرده و كالاها را چندين ماه نگهداري كرده و بعد با قيمت‌هاي بالاتر به فروش مي‌رسانند. رييس اتحاديه آهن تصريح كرد: چرا فروشندگان بايد با چندين واسطه كالا را در اختيار بگيرند! براي ما سوال است چه كسي قيمت‌ها را تعيين مي‌كند كه بازار با وجود عدم رونق مدام با نوسان قيمت روبه‌رو است.

۶ ميليون و ۶۰۰ هزار خانوار ايراني مستاجرند

محمود محمودزاده، معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي گفت: ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار خانوار ايراني مستاجر هستند. به گفته وي، براساس آمار سال 95، در شهر تهران، 43.6 درصد از افراد مستاجر هستند البته برخي از افراد به دليل اعلام نكردن، يا اينكه در خانه‌هاي سازماني سكونت دارند لحاظ نشده است. وي ادامه داد: در 7 استان از جمله تهران، كهگيلويه و بوير احمد، كرمانشاه، قم و لرستان نرخ اجاره‌نشيني بيش از 40 درصد است و در 6 استان از جمله يزد، مازندران و گلستان، نرخ اجاره‌نشيني كمتر از 30 درصد و در بقيه استان‌هاي كشور، آمار اجاره‌نشيني بين 30 تا 40 درصد است. محمودزاده اضافه كرد: با توجه به افزايش قيمت زمين، نرخ اجاره هم افزايش پيدا مي‌كند، علت آن هم شخصي بودن ملك است و دولت هم در گذشته به اين بازار ورود خاصي نداشت.

۱۰ هزار خودرو از گمركات ترخيص شد

رييس كل گمرك گفت: از مجموع خودروهايي كه مجوز ترخيص داشتند ۱۰ هزار خودرو ترخيص شد و ۳ هزار خودرو همچنان در گمركات باقي است. مهدي ميراشرفي گفت: به‌طور ميانگين در سال ۹۷ حدود ۳۵ درصد كالاها در واردات و صادرات از مسير سبز عبور مي‌كردند كه در سال ۹۸ به ۵۱ درصد ارتقا يافت، اما امسال هدف‌گذاري كرديم كه به ۶۵ درصد برسد؛ به اين معنا كه بحث كنترلي را از قبل و حين تشريفات گمركي در خصوص فعالان اقتصادي مجاز و توليدكنندگان به بعد از ترخيص محول مي‌كنيم اين همان حسابرسي پس از ترخيص است كه در كاهش مدت زمان و هزينه ترخيص كالا و تسهيل تجارت اثر مطلوبي دارد.

۸۰ درصد معاملات بازار طلا در اختيار سكه و طلاي آب‌شده

ابراهيم محمدولي، رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران در خصوص حال و هواي فعلي بازار طلا گفت: تنها حدود ۲۰ درصد معاملات مربوط مصنوعات طلا (طلاي ساخته شده) است و ۸۰ درصد معاملات به سكه و طلاي آب‌شده تعلق دارد. بازار طلا تحت‌تاثير نرخ دلار و اونس قرار دارد كه در روزهاي اخير هر دوي آنها روندي افزايشي داشته‌اند. زماني كه بازار ارز دچار نوسان مي‌شود، اثر مستقيم بر سكه و طلا مي‌گذارد و قيمت‌ها را تغيير مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون