• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

خبر

موسوي تصويب قطعنامه حقوق بشري عليه ايران را محكوم كرد

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته تصويب قطعنامه وضعيت حقوق بشر در چهل و سومين اجلاس شوراي حقوق بشر كه توسط سوئد با حمايت برخي كشورهاي غربي ارايه شده را مبتني بر نگرش گزينشي، غرض‌ورزانه، تقابل‌آميز و با اهداف سياسي خواند و آن را محكوم كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: مايه تاسف است كه استفاده سياسي و ابزاري از حقوق بشر و به‌كارگيري استانداردهاي دوگانه در اين حوزه در حال تبديل شدن به يك امر عادي است. در همين راستا كيفيت واكنش‌ها و مواضع اين كشورها در قبال سركوب اعتراضات نژادپرستانه در امريكا نمونه خوبي براي سنجش و راستي‌آزمايي نگراني‌هاي حقوق بشري اين گروه از كشورهاست. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: رويكرد حاميان قطعنامه وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران با اتخاذ «استانداردهاي دوگانه» درخصوص وضعيت حقوق بشر كشورها موجبات سوءاستفاده از مكانيسم‌هاي سازمان ملل متحد را فراهم كرده كه از اين وضعيت ابراز تاسف مي‌كنيم. جمهوري اسلامي ايران يك نظام مردمسالار ديني است كه در چارچوب تعهدات مذهبي و پايبندي به قانون اساسي و قوانين عادي خود و معاهدات بين‌المللي، در راستاي توسعه و ارتقاي حقوق بشر در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي گام برداشته و در عمل نيز خود را متعهد به رعايت آن مي‌داند. سخنگوي وزارت امور خارجه رويكرد مخرب حاميان اين قطعنامه در رابطه با جمهوري اسلامي ايران را واجد اشكالات و ايرادات متعددي ارزيابي كرد كه ازجمله آنها «استفاده ابزاري و سياسي از حقوق بشر»، «ناديده گرفتن ارزش‌ها و باورها و ويژگي‌هاي خاص فرهنگي جوامع مختلف»، «عدم توجه به واقعيت‌ها در نتيجه تاثير‌پذيري از فضاي رسانه‌اي و تبليغاتي عليه كشور» و «بي‌توجهي و سكوت نسبت به نقض گسترده حقوق بشر ملت ايران در نتيجه اعمال تحريم‌هاي ظالمانه» است.


رايزني ويديوكنفرانسي  ظريف و يوسف بن علوي

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديروز دوشنبه و در ادامه رايزني‌هاي منطقه‌اي، با يوسف بن علوي، وزير مسوول در امور خارجي سلطنت عمان به صورت ويديوكنفرانس و با حضور هيات‌هاي دو طرف گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرد. در اين ديدار طرفين آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و همچنين موضوعات مورد علاقه في‌مابين درخصوص افزايش همكاري‌هاي دوجانبه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده و بر تداوم رايزني‌هاي دوجانبه تاكيد كردند.يوسف بن علوي وزير خارجه در سالي كه گذشت (۱۳۹۸) شش‌بار به ايران سفر كرد. وزراي خارجه دو كشور همچنين در حاشيه نشست مونيخ با يكديگر ديدار كردند. در اين مدت نيز تماس‌هاي تلفني بين دوطرف برقرار شد. آخرين رايزني تلفني ظريف و يوسف بن علوي به هفتم ارديبهشت ماه سال جاري باز‌مي‌گردد و دو‌طرف در گفت‌وگويي تلفني ضمن تبريك حلول ماه مبارك رمضان درخصوص آخرين تحولات روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌اي و مبارزه با شيوع كرونا رايزني و تبادل‌نظر كردند.


چين: امريكا حقي براي بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران ندارد

سخنگوي وزارت خارجه چين روز گذشته بار ديگر مخالفتش را با تفسير امريكا از توافق هسته‌اي «برجام» ابراز كرد. سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين تصريح كرد، واشنگتن از هيچ حقي براي رجوع به مكانيسم موسوم به «ساز و كار حل و فصل اختلافات» در برجام براي بازگرداندن تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ايران ندارد. «ژائو ليجيان» گفت: «ما با تحريم‌هاي يكجانبه و دست‌درازي‌هاي قضايي مخالفيم. از ايالات‌متحده مي‌خواهيم به برجام و قطعنامه شوراي امنيت بازگردد.طرف‌‌هاي باقي‌مانده در برجام بايد بين حقوق و تعهدات موجود در اين توافق توازن ايجاد كنند. امريكا از اين توافق خارج شده و هيچ حقي براي درخواست از شوراي امنيت جهت بازگرداندن تحريم‌ها ندارد.»


 بيانيه كابل درباره ديدار «اتمر» و «شمخاني»
حضور مهاجران افغان در ايران قانونمند شود

وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد در ديدار «محمدحنيف اتمر»، سرپرست اين وزارت با «علي شمخاني»، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، روند صلح و چگونگي مبارزه با شبكه‌هاي قاچاق مورد بحث قرار گرفت. براساس اعلام وزارت خارجه افغانستان، در اين ديدار كه روز يكشنبه، يكم تير انجام شد، دوطرف روي تلاش‌ها براي قانونمندسازي حضور مهاجران افغانستان در ايران، رعايت حقوق بشري آنها، پيگيري تحقيقات دوجانبه درباره دو حادثه اخير براي مهاجران و مبارزه مشترك با شبكه‌هاي قاچاق و مبارزه با تروريسم گفت‌وگو كرده‌اند. همچنين اتمر در اين ديدار با تاكيد بر مشاركت و حمايت كشورهاي همسايه به‌ويژه ايران از موضع افغانستان، صلح در افغانستان را كليد ثبات و امنيت منطقه دانست. او مشاركت و تفاهم‌ كشورهاي همسايه به‌ويژه ايران را در روند صلح دولت افغانستان با طالبان مهم خواند و حمايت جمهوري اسلامي ايران از مذاكرات صلح با محوريت دولت افغانستان را قابل تقدير دانست و بر ادامه آن تاكيد ورزيد. به گزارش فارس، حنيف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان و هيات همراه بعدازظهر روز يكشنبه با حضور در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي ايران با علي شمخاني ديدار و گفت‌وگو كردند. حنيف اتمر را كه يك گروه ۴۵ نفره از مقامات افغانستاني همراهي مي‌كند، پيش از اين نيز سه دور گفت‌وگو با محمدجواد ظريف داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون