• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

تاريخ شيرين نمك

پادكست‌هاي فارسي كم‌كم كارشان بالا گرفته است و برنامه‌هاي مفيد و خوبي در اين رسانه ‌همگاني و آزاد توليد مي‌شوند. روزي نيست كه يكي دو عنوان جديد به فهرست‌شان اضافه نشود و البته كه بعضي از آنها بسيار شنيدني هستند. «پادكست بي پلاس» از دسته بهترين و شنيدني‌ترين پادكست‌هاي فارسي است كه به همت علي بندري و گروه همكارانش منتشر مي‌شود. در اين پادكست چنان كه ايشان مي‌گويند هربار يك كتاب غيرداستاني معرفي مي‌شود تا «كساني كه كتاب مي‌خوانند موضوع را بدانند و اگر خواستند آن را بخوانند و آنها كه نمي‌خوانند با گوهر حرف نويسنده آشنا شوند.» به نظر مي‌رسد آنها به هدف خود رسيده و شنوندگان دائمي خودشان را پيدا كرده‌اند و كارشان هر روز هم رونق بيشتري مي‌گيرد. اجراي جذاب و پاكيزه و محترمانه علي بندري و وب‌سايت منظم و مرتب آنها از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين پادكست هستند. 
در اپيزود چهارم اين پادكست، كتاب نمك نوشته مارك كورلانسكي نويسنده و پژوهشگر امريكايي معرفي شده است. تاريخ نمك البته خواندني و شنيدني است و چنين تك‌نگاري‌هايي درباره مواد خوراكي كه تاثيري عمده بر تاريخ جهان و زندگي مردم از ديرباز تاكنون داشته‌اند، جذاب و جالب توجه است. به ويژه آنكه نويسنده با مراجعه به اسناد و منابع متنوع و مختلف تاريخ دقيقي از آن را به خواننده ارايه داده. در مراجعه به فهرست آثار كورلانسكي، چندين كتاب ديگر با موضوع تك‌نگاري درباره غذا ديده مي‌شوند: ماهي كاد، ماهي سالمون از موضوعاتي هستند كه اين پژوهشگر تاريخ درباره آنها كتاب نوشته است.
كتاب ديگر با عنوان كامل «شير؛ يك كشمكش غذايي ۱۰ هزار ساله» از اين نويسنده و كتابي بسيار خواندني است. فصل آغازين كتاب مي‌گويد كه چطور آدميان به نوشيدن آن تمايل پيدا كردند و حيواناتي كه بشر از ابتدا تا امروز شيرشان را نوشيده كدامند و ويژگي‌شان چيست؟ مثلا با اينكه خوردن گوشت خوك در بين بسياري از اقوام متداول است اما هميشه از نوشيدن شير آن كراهت داشته‌اند.
در بخش‌هايي از تاريخ شير و مواد لبني، به درستي به ايرانيان و نقش آنها به عنوان ابداع‌كنندگان بسياري از محصولات لبني مانند ماست و كشك و قره قروت اشاره‌هاي مفصلي شده. به مناسبت، نويسنده دستوراتي قديمي آورده كه مطابق با آن خوراك‌هايي با شير مي‌ساخته‌اند. بعضي از اين دستورها چندين قرن قدمت دارند و از متون تاريخي استخراج شده‌اند. اميد كه زود اين كتاب به دست مترجم توانا و صاحب ذوقي به فارسي برگردانده شود.
از اين نويسنده كتاب «۱۹۶۸، سالي كه دنيا را تكان داد» به فارسي منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون