• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

جريان مسموم رسانه‌اي براي ايجاد اختلاف بين ايران و افغانستان

گروه اجتماعي | معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: يك جريان سوم رسانه‌اي تلاش دارد با جعل خبر، حاشيه‌سازي و تحليل و تفسير نادرست در كنار روايت متناقض از هر حادثه‌اي، فضاي دوستانه بين مردم دو كشور را به تقابل تبديل كند كه با توجه به عمق روابط تاريخي - مذهبي تاكنون موفق نشده است.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، «محمد خُدادي» در ديدار با هيات رسانه‌اي افغانستان به سرپرستي محمد رسول باوري، معاون فرهنگي وزير اطلاعات و فرهنگ اين كشور، ضمن تاكيد بر ضرورت تعميق روابط و همكاري‌هاي فرهنگي- رسانه‌اي دو كشور تصريح كرد: روابط مستمر مردم ايران و افغانستان همواره بر بستر مهرباني، مودت، همكاري، همدلي و برادري استوار بوده و هميشه حامي و همراه يكديگر بوده‌اند. او در همين زمينه با اشاره به ميزباني ايرانيان از برادران و خواهران افغاستاني خود افزود: زندگي ميليون‌ها افغانستاني در ايران و دريافت خدمات رايگان همانند شهروندان ايراني مويد نگاه برادرانه ايرانيان به شهروندان همسايه ديرينه خود است. معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با اشاره به اينكه دنياي امروز عملا با هژموني رسانه‌ها مواجه است، تصريح كرد: غربي‌ها با بزرگنمايي مسائل و مشكلات كشورهاي مسلمان منطقه، عملا به‌ دنبال تامين منافع خود هستند؛ آنها سال‌هاست در تلاشند تا كشورهاي در حال توسعه به ويژه مسلمانان را افرادي جنگ‌طلب و توسعه‌نيافته كه دايما با بحران‌هاي فرهنگي و اجتماعي روبه‌رو هستند، معرفي كنند.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از فعاليت جريان سوم رسانه‌اي براي ايجاد اختلاف بين مردم ايران و افغانستان انتقاد كرد و گفت: اين جريان تلاش دارد با جعل خبر، حاشيه و تحليل و تفسير نادرست ارايه روايت متناقض از هر حادثه‌اي، فضاي دوستانه بين مردم دو كشور را به تقابل و سوءتفاهم و ترديد تبديل كند كه البته مردم دو كشور با توجه به عمق روابط تاريخي - مذهبي خود اجازه جولان چنين ترفندهايي را نخواهند داد.
خُدادي با اشاره به اينكه احساس ناامني بدتر از ناامني است، گفت: رسانه‌هاي غربي در تلاشند اوضاع حاكم بر كشورهاي منطقه را به ‌گونه‌اي بازنمايي كنند كه اين كشورها همواره با اغتشاش و ناامني روبه‌رو هستند و مردمان‌شان نسبتي با فرهنگ، توسعه و پيشرفت ندارند و برعكس خود را سمبل دموكراسي، حقوق بشر و مقابله با تبعيض نژادي معرفي كنند كه اينك شرايط اعتراضات در كشورهاي غربي روي ديگر اين فريب تاريخي را نمايان كرده است.
او جريان رسانه‌اي كه با سرمايه‌گذاري كشورهاي ثالث راه‌اندازي مي‌شود را يكي از واقعيت‌هاي دنياي امروز دانست و با اشاره به اهداف و ماموريت‌هاي شبكه‌هاي رسانه‌اي كشورهاي ثالث در پوشش هدفمند، اغتشاش‌آفرين و مخل مناسبات بين مردم كشورها گفت: دليلي ندارد رسانه‌اي با هزينه يك كشور ثالث در كشور ديگري راه‌اندازي شود و براي مردم يك جغرافياي ديگر، خبر توليد كند جز آنكه بخواهد منافع و اهداف تامين‌كننده مالي را محقق سازد.
خُدادي با اشاره به اشتراكات فرهنگي، تاريخي، ديني و زباني دو كشور اعلام آمادگي كرد تمام زمينه‌هاي لازم براي حضور فعالان رسانه‌اي افغانستان در ايران و توسعه همه‌جانبه همكاري‌هاي رسانه‌اي طرفين را مهيا كند.
او همچنين به افزايش حمايت‌ها و توسعه تفاهمات رسانه‌اي با افغانستان به عنوان يكي از كارويژه‌هاي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره كرد و افزود: ما در حوزه‌هاي مختلف رسانه‌اي از جمله انتقال تجربيات از طريق برگزاري دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي روزنامه‌نگاري مطابق با تحولات روز، آماده كمك و افزايش تعاملات هستيم.
«محمدرسول باوري»، معاون فرهنگي وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان نيز در اين ديدار، ضمن تشريح فضاي حاكم بر رسانه‌هاي اين كشور گفت: رسانه‌ها در افغانستان، به دو صورت دولتي و غير دولتي فعاليت دارند؛ رسانه‌هاي دولتي به ‌صورت مستقيم از سوي وزارت اطلاعات و فرهنگ راهبري و هدايت مي‌شوند و رسانه‌هاي غير دولتي هم كه تحت قوانين و مقررات جاري كشور عمل مي‌كنند، داراي قيودات و صلاحيت‌هايي هستند و فعاليت آنها نيز بر اساس معيارهاي حاكميتي تنظيم مي‌شود. او با اشاره به اهتمام دولت افغانستان در حمايت همه‌جانبه از سياست‌هاي كلان و تعميق روابط فرهنگي- رسانه‌اي با ايران گفت: ما به هيچ عنوان اجازه نداده‌ايم رسانه‌هاي‌مان بر خلاف منافع دو كشور عمل كنند چراكه معمولا آنچه در اذهان مردم شكل مي‌گيرد ساخته و پرداخته رسانه‌ها است. معاون وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان، دوري از افراط و تفريط در رويكردهاي خبري را بسيار ضروري دانست و اظهار كرد: مطابق اصول خبرنگاري نبايد واقعيت‌ها و بحران‌ها را تحريف كنيم اما بايد ضمن بازنمايي واقعيت‌ها، تلاش‌هايي نيز براي ارايه راه‌حل‌ها و نشان دادن جنبه‌هاي مثبت مسائل داشته باشيم. سعي ما بايد بر اين باشد كه در گزارش وقايع و بحران‌ها، زمينه را براي وقوع بحران‌هاي مشابه بعدي كاهش دهيم. او آمادگي كشورش را براي همكاري همه‌جانبه رسانه‌اي با ايران ابراز داشت و توسعه و تسهيل تبادل خبرنگاران دو كشور را مورد تاكيد قرارداد. باوري همچنين با اشاره به تفاهمنامه همكاري رسانه‌اي كه قرار است به زودي در كابل و ميان معاونين وزراي فرهنگ دو كشور امضا شود نيز توضيح داد: در اين تفاهمنامه، ‌بندي را اضافه كرده‌ايم كه مطابق آن ايران داراي يك مركز فرهنگي در هرات خواهد شد و ما نيز خواهان راه‌اندازي مركز فرهنگي افغانستان در شهر مشهد هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون