• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

خبر

عربستان هنوز موضع رسمي خود را درباره حج ۹۹ اعلام نكرده است

رييس سازمان حج و زيارت گفت: «عربستان تاكنون موضع رسمي خود را در رابطه با برگزاري حج تمتع ۹۹ اعلام نكرده است.»
عليرضا رشيديان افزود: «تاكنون با وجود پيگيري‌هاي بسيار، هيچ پاسخ مشخصي از مسوولان عربستاني جز دعوت به صبر و شكيبايي و اينكه به زودي اعلام وضعيت خواهد شد، دريافت نكرده‌ايم. امروز اين گلايه و نقد اساسي به مسوولان عربستاني وارد است كه چرا در مساله مهمي مثل حج كه واجب شرعي است براي تشكيل نشست و دعوت از نمايندگان كشورهاي مختلف درمورد راهكارها براي برگزاري حج در شرايط كنوني با رعايت ملاحظات مربوط به سلامت، امنيت و آرامش حجاج نظرخواهي نكردند تا تكليف اين واجب شرعي سريع‌تر مشخص شود.
البته دو، سه روز قبل دستورالعملي را مديريت حرم‌هاي مكه و مدينه ارايه دادند كه نحوه طواف و ورودي و خروج‌ها را مشخص مي‌كرد و با توجه به دستورالعمل‌هاي بهداشتي ارايه شده احتمال مي‌رود، عربستان به نوعي خود را براي برگزاري حج آماده مي‌كند.
دولت عربستان خود را مكلف دانسته تمهيدات لازم براي راحتي، سلامت، عزت، كرامت، امنيت و آرامش حجاج ايراني و همه كشورها در مدينه، مكه و مشاعر مقدسه را فراهم كند و در صورت اعلام ظرفيت پذيرش زائران در اين شرايط، ما آمادگي لازم را داريم كه طبق رقم اعلامي، زائران‌مان را با عزت، كرامت و سلامت و امنيت به اين سفر معنوي اعزام كنيم. تمامي تمهيدات لازم براي اعزام زائران ايراني فراهم و قراردادهاي مسكن، حمل و نقل، تغذيه وغيره هم انجام شده است.
البته امسال با توجه به شيوع كرونا براي حفظ و ارتقاي سلامت زائران ۱۵ دستورالعمل شامل غربالگري، معاينات قبل از اعزام تا آموزش و ملاحظات قبل از پرواز حمل و نقل و حتي مناسك تدوين شد و حوزه نمايندگي ولايت فقيه با استفتا از ۱۲ نفر از مراجع عظام راجع به مناسك در ايام بيماري كرونا مجوزهايي از بزرگواران براي وقوف اضطراري در منا با رعايت و تامين صحت و سلامت زائران دريافت نمود.»


زابل و زهك با دماي ۴۹ درجه گرم‌ترين شهرهاي كشور شدند

كارشناس هواشناسي زابل گفت: «ديروز زابل و زهك در شمال سيستان و بلوچستان با دماي ۴۹ درجه بالاي صفر به صورت مشترك گرم‌ترين شهرهاي كشور شدند.»
هادي داور در گفت‌وگو با مهر افزود:«به دنبال روند افزايش دما در 5 شهرستان شمالي استان سيستان و بلوچستان كه در نتيجه ادامه پايداري هوا و كاهش سرعت وزش بادهاي ۱۲۰ روزه رخ داد 3 شهر زابل، زهك و هيرمند گرم‌ترين شهرهاي كشور شدند كه البته دماي هيرمند ۴۷.۹ درجه بالاي صفر بود اما از امروز هم بر شدت وزش بادهاي ۱۲۰ روزه در شمال استان افزوده خواهد شد و روند افزايش ۳ تا ۵ درجه‌اي دماي هوا آغاز مي‌شود و وزش باد شديد در روزهاي آينده منجر به خيزش گردوخاك، كاهش ديد افقي و كاهش كيفيت هوا مي‌شود.»


معترضان هفت تپه: خواهان بازگشت مجتمع به دولت هستيم

كارگران مجتمع كشت و صنعت هفت تپه در هفتمين روز اعتراض مي‌گويند: «در صورتي مشكلات‌مان برطرف خواهد شد كه مالكيت هفت‌تپه مجددا به دولت يا به سرمايه‌گذار اهل واگذار شود.»
به گزارش ايلنا، اعتراض صنفي كارگران مجتمع هفت‌تپه وارد هفتمين روز شد و كارگران معترض به تعويق 3 ماهه حقوق‌ و پرداخت نشدن چندين ماه حق بيمه‌‌ معترض هستند.
يكي از كارگران گفت: «كارگران از مسوولان دولتي شهرستان براي رسيدگي كردن به مطالبات‌شان نااميد شده‌اند. ما اعتراض صنفي را در صورت بي‌توجهي به پرداخت مطالبات‌مان ادامه مي‌دهيم.قرار بود به دنبال برگزاري جلسه روز شنبه دو نفر از اعضاي شوراي اسلامي با معاونت روابط كار وزير كار و مديرعامل سازمان تامين اجتماعي 3 ماه حق بيمه فروردين، ارديبهشت و خرداد كارگران هفت‌تپه در سوابق آنها ثبت شود اما تاكنون اين اتفاق نيفتاده و منتظر تمديد و تعويض دفترچه‌هاي‌مان هستيم. حدود ۵ سال است كه اين مجموعه به بخش خصوصي واگذار شده و در طول اين مدت بخش خصوصي با اقدامات غلط و بدون برنامه خود بيشترين ضربه را به توليد و زندگي كارگران هفت تپه وارد كرده به‌ طوري كه مجتمع اكنون بعد از گذشت يك الي دو دهه با كمترين ظرفيت توليد و حداقل نيروي كار به فعاليت ادامه مي‌دهد. ما كارگران هفت تپه وارث خصوصي‌سازي غلط شده‌ايم. مديرعاملي كه به تعهداتش در پرداخت مطالبات كارگران پايبند نيست و نتوانسته حقوق آنان را در دوره مديريتش پرداخت كند، چگونه از عهده اداره اين واحد بزرگ صنعتي و كشاورزي برخواهد آمد؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون