• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4674 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير

جنگ گرگ‌ها بر سر قلمرو

محمود فاضلي

كاخ سفيد اگرچه تلاش مي‌كند از انتشار خاطرات مشاور امنيتي سابق رييس‌جمهور با نام «اتاقي كه در آن اتفاق افتاد» جلوگيري كند، ولي با همين كارش ناخواسته كتاب بولتون را تبليغ كرده است! انتشار بخش‌هايي از كتاب بولتون در روزنامه‌هاي نيويورك‌تايمز، واشنگتن‌پست و وال‌استريت‌ژورنال به زلزله سياسي در رسانه‌هاي جهان تبديل شده است. 
او در اين كتاب به افشاگري عليه ترامپ و اعضاي كابينه‌اش پرداخته است. بولتون در كتابش ديپلماسي ترامپ در ديدار با رهبر كره شمالي در سنگاپور را  اشتباهي احمقانه توصيف مي‌كند. بولتون عقيده دارد كه ديدار ترامپ با پوتين، رييس‌جمهور روسيه در هلسينكي يك خودزني بود و پوتين بايد براي چيزهايي كه از هلسينكي به دست آورد، قهقهه زده باشد. او حتي ادعا كرده است كه ترامپ از رييس‌جمهور چين براي پيروزي دوباره در انتخابات رياست‌جمهوري از طريق خريد محصولات كشاورزي از ايالت‌هاي زراعي كليدي امريكا درخواست كمك كرده است. به اعتقاد بولتون، اطلاعات ترامپ در موضوعات ژئوپوليتيك تقريبا هيچ است و ترامپ بيشتر زمان خود را به جاي آنكه صرف گوش دادن كند، به حرف زدن مي‌گذراند.
در اواسط ماه مارس، مردم در واشنگتن با هيجان منتظر انتشار خاطرات بولتون بودند. شواهد نشان مي‌دهد كه بولتون در اين كتاب برخي رازهاي سياسي امريكا را افشا كرده است. اما تاريخ انتشار آن به زمان ديگري موكول شد. دولت امريكا درخواست كرده كه يك دادگاه، حكمي را صادر كند تا از بولتون تقاضا شود از انتشار كتابش منصرف شود. ترامپ در واكنش به بولتون مدعي است: «بسياري از جملات مضحكي كه او به من نسبت داده هرگز بيان نشده‌اند و داستان‌سرايي محض است. او در تلاش است اخراج خود را مانند يك توله‌سگ بيمار تلافي كند».
ظاهرا بولتون از كاخ سفيد براي انتشار اين مطالب اجازه نگرفته است، اما به گفته وكيل بولتون، يكي از كارمندان شوراي امنيت ملي قبلا در ماه آوريل اجازه داده كه نسخه كتاب پس از تغييرات متعدد به چاپ برسد. بولتون در دولت جرج بوش، اول معاون وزير و سفير امريكا در سازمان ملل بود. وي آن زمان از طرفداران سرسخت جنگ عليه عراق بود. زماني كه بولتون مشاور امنيت ملي ترامپ بود، بسياري از ناظران انتظار داشتند كه خط‌مشي ترامپ عوض شده است. اما ترامپ به خط خود پايبند ماند و درگيري بين اين دو فرد تشديد شد. بولتون مدعي است پس از شش ماه داوطلبانه استعفا داد. اما ترامپ، قبلا از بولتون خواسته بود كه استعفا دهد. اگرچه محتواي كتاب بولتون هنوز معلوم نيست، اما طبق شواهد بولتون در كتابش اين اتهام را تاييد مي‌كند كه ترامپ اعطاي كمك‌هاي نظامي‌به اوكراين را به تحقيقات آن كشور عليه پسر جو بايدن (رقيب ترامپ) منوط كرده است. وكلاي ترامپ در صورتي كه بولتون واقعا رازهاي دولت امريكا را افشا كند، قصد دارند از بولتون شكايت  و درآمد حاصل از فروش كتاب را توقيف كنند. 
در خلاصه‌اي كه روزنامه «نيويورك‌تايمز» از كتاب بولتون منتشر كرده، نشان مي‌دهد او بعد از سرنگوني پهپاد امريكا توسط ايران از ترامپ به دليل عدم اقدام عليه ايران عصباني بوده است. بولتون از برهه‌اي كه قرار بوده حمله‌اي توسط امريكا عليه ايران اتفاق بيفتد به عنوان يك «نقطه‌عطف» براي خودش در دولت ترامپ ياد كرده است. 
در كتاب بولتون بخش مهمي به مايك پمپئو وزير خارجه اختصاص يافته و بولتون ادعا كرده است پمپئو انسجام كامل با ترامپ ندارد و در بسياري از پرونده‌هاي سياست خارجي به ويژه ايران، چين و كره شمالي اين مساله ديده مي‌شود. پمپئو وزير خارجه امريكا اعتقاد دارد «بولتون» مشاور امنيت ملي سابق كاخ سفيد يك خائن بوده و كتابي كه نوشته مملو از دروغ است و از تعدادي دروغ، حقايق نصفه‌نيمه و اشتباهات مختلف پر شده است. 
اينكه آخرين نقش بولتون مانند خائني است كه با نقض اعتمادي كه مردم به او داشتند، به امريكا ضربه وارد كرد. حمله تند پمپئو به بولتون بيانگر شدت تنش در امريكا، پس از درز بخش‌هايي از كتاب است. حاميان ترامپ انتشار اين كتاب را اقدامي انتقام‌جويانه، به دست آوردن پول و افشاي اسرار دانسته و شخص بولتون را دروغگويي بزرگ مي‌دانند.
 نوشته‌هاي بولتون درباره ترامپ، بي‌شك ضربات دردناكي به او در فاصله چند ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري وارد كرده است؛ ضربه‌اي كه كاخ سفيد تلاش مي‌كند با زير سوال بردن شخص بولتون و جلوگيري از انتشار كتاب او، تاثير آن را كاهش دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون