• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4675 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

رييس‌جمهوري با اشاره به روند صعودي نرخ ارز:

گذراست

روند صعودي دلار قصد توقف ندارد. قيمت ارز در روز گذشته از مرز 20 هزار تومان نيز گذشت. دوشنبه شب عبدالناصر همتي، رييس‌كل بانك مركزي در صداوسيما در مورد روند افزايشي نرخ ارز توضيحاتي ارايه داد و گفت: اگر شرايط ايجاب كند، دولت در اين موضوع مداخله خواهد كرد. روز گذشته نيز رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه اين روند افزايشي نرخ ارز يا به بياني كاهش ارزش پول ملي «گذرا و موقت» است. حسن روحاني روز سه‌شنبه در يكصد‌و‌چهل‌وششمين جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت تاكيد كرد كه نوسانات اخير در بازار ارز و شوك ايجاد شده دليل و ريشه بنيادي اقتصادي ندارد. دولت بر اين باور است كه برخي تحركات و عمليات رواني در عرصه بين‌المللي عليه ايران و همچنين ايجاد يك نگراني غيرواقعي در بين مردم از عوامل اصلي آشفتگي و نوسانات اخير در بازار ارز است.
رييس‌جمهوري با بيان اينكه مسوولان اقتصادي كشور به‌ويژه دست‌اندركاران اصلي بازارهاي مالي بايد با قوت و جديت اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي تصويب شده براي كنترل و مديريت اين بازار را در دستوركار داشته ‌باشند، گفت: «همه بايد تلاش كنيم تا مانع از ايجاد بار رواني تاثير افزايش قيمت ارز بر قيمت ساير اقلام و كالاها شويم و مراقبت كنيم كه نوسانات كوتاه‌مدت و گذراي ارز كنترل شود.» روحاني با بيان اينكه همه دستگاه‌هاي نظارتي و انتظامي كنار بانك مركزي و با همكاري موثر خود مانع از برخي فعاليت‌هاي سودجويانه از سوي سوداگران شوند، اظهار كرد: «مطمئن‌ترين راه براي آرامش بازار ايفاي تعهد صادركنندگان براي برگشت ارز به چرخه اقتصاد و مديريت بانك مركزي در فضاي آرام و با ثبات بازارهاست.» رييس‌جمهوري با تاكيد بر اهميت نقش رسانه‌ها در ايجاد فضاي آرام در اقتصاد و كاهش نگراني‌هاي مردم و بار رواني نوسانات كوتاه‌مدت و گذراي ارز گفت: «كمك دستگاه‌هاي تبليغي و رسانه‌ها كنار مساعدت نهادهاي نظارتي و اقدامات در دست اجراي بانك مركزي، هيجانات غير واقعي را مهار مي‌كند.»
او در بخش ديگري از سخنان خود به «فعال كردن بورس» اشاره كرد و گفت: «فروش اوراق به ‌صورت كاملا اقتصادي و با صرفه به مردم و از آن مهم‌تر فروش اموال و زمين‌هاي دولتي براي ساخت مسكن از ديگر اقدامات مهم دولت براي تحول پايدار و اساسي در اقتصاد است تا بتواند نقدينگي كشور را به سمت يك اقتصاد مولد و پايدار هدايت كند.» روحاني تشكيل بورس املاك را نيز از جمله اقداماتي برشمرد كه موجب تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري و توليد مسكن مي‌شود. 
روحاني در ادامه تاكيد كرد كه دولت با جديت سياست‌هاي پولي خود را اعم از كنترل نقدينگي و تورم و همچنين مديريت بازارهاي مالي و به ويژه قيمت ارز دنبال مي‌كند. رييس‌جمهوري همچنين گزارش‌هاي دريافتي مبني بر باز شدن مرزها و بازگشت وضعيت صادرات و واردات به شرايط قبل از شيوع كرونا را در آرامش بازار مالي و ارز موثر خواند و گفت: «افزايش صادرات و تلاش‌هاي موفقيت‌آميز براي بازگشت درآمدهاي ارزي به كشور و همچنين عرضه ارز حاصل از صادرات ازسوي صادركنندگان، وضعيت آرام‌تري را در بازار ارز به وجود خواهد آورد.» در بخش ديگري از جسله ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، موضوع تنظيم بازار مسكن به‌ويژه بازار اجاره‌بها مورد بحث و بررسي قرار گرفت و رييس‌جمهوري توضيح داد كه بسته‌هاي حمايتي براي تنظيم بازار اجاره مسكن در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون