• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4675 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

روايت بولتون از پشت پرده‌هاي كاخ سفيد

پيش از خروج امريكا از برجام در كاخ سفيد چه گذشت؟

جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق كاخ سفيد كه كتاب جديدش به بمب خبري جديد عليه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اين كشور تبديل شده در بخشي از اين كتاب روايت خودش را از چگونگي خروج امريكا از برجام ارايه كرده است.
به گزارش فارس، روايت بولتون نشان مي‌دهد او حتي زماني كه هنوز به سمت مشاور امنيت ملي امريكا منصوب نشده بود، در گرايش دولت اين كشور به سمت خروج از توافق هسته‌اي ايران نقش موثري ايفا كرده است. او در كتاب «اتاقي كه اتفاق آنجا افتاد» اين‌طور روايت مي‌كند: درباره موضوع ايران اصرار كردم كه ترامپ در مسير خروج از توافق هسته‌اي پيش برود و توضيح دادم كه چرا استفاده از زور عليه برنامه هسته‌اي ايران مي‌تواند تنها راه‌حل بادوام باشد.
در ماه جولاي ترامپ بايد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تاييد مي‌كرد. به نوشته بولتون، تصميم ترامپ در نخستين تاييد پايبندي هم اشتباه بود و حالا او در آستانه تكرار اين اشتباه قرار داشت. بولتون از همان زمان دست به كار شد و به گفته خودش، مقاله‌اي كه براي نشريه «هيل» نوشت و در ۱۶ جولاي روي وب‌سايت آن قرار گرفت، باعث نزاعي در كاخ سفيد شد كه كل روز در جريان بود. با وجود تاييد تعهد ايران از سوي امريكا كه «هربرت مك‌مستر» مشاور امنيت ملي وقت و «استيو منوشين» وزير خزانه‌داري در كنفرانسي مطبوعاتي خبرنگاران را از آن آگاه كردند، بولتون به نقل از منبعي آگاه از آشفتگي در شوراي امنيت ملي امريكا خبر داده است. به نوشته بولتون، روزنامه «نيويورك‌تايمز» به نقل از يك مقام كاخ سفيد از جدالي حدود يك ساعته بين ترامپ در يك طرف و جيمز متيس، ركس تيلرسون و مك‌مستر در طرف ديگر درباره مساله تاييد تعهد خبر داد كه چيزي كه او درباره آشفتگي شنيده بود را تاييد مي‌كرد. ترامپ درنهايت تسليم شد اما نه با رضايت و بعد از آن درباره گزينه‌هاي ديگر پرسيد كه مشاورانش به او گفتند گزينه ديگري وجود ندارد. او افزود: بعد از آن در پيامي به بنن گفتم كه قصد دارم طرحي را درباره چگونگي خروج امريكا از برجام بنويسم. بعد از مدتي از تحويل اين طرح به بنن متوجه شدم هيچ نشانه‌اي از توجه به راهبرد خروج من در كاخ سفيد وجود ندارد، بنابراين خواستار ديدار با ترامپ شدم، (مادلين) «وسترهوت» (دستيار شخصي ترامپ) پيشنهاد كرد اول تيلرسون را ببينم كه براي هر دوي ما بيهوده بود.
اين مقام سابق كليدي كاخ سفيد در ادامه نوشت: بعد از آن «جرد كوشنر» از من دعوت كرد 
۳۱ آگوست در كاخ سفيد درباره طرح صلح خاورميانه و مساله ايران با او ديدار كنم. 
بولتون مي‌نويسد در صحبت‌هاي آتي هم به ترامپ مي‌گفته كه توافق ايران اصلاح شدني نيست و ترامپ به او اطمينان مي‌داده كه از برجام خارج خواهد شد.
بولتون در ادامه به مذاكرات ترامپ با سران اروپايي طرف برجام و اعلام تصميم خروج امريكا از برجام پرداخته است. او درباره ديدار «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه با ترامپ در كاخ سفيد نوشت: ترامپ بعدا به من گفت كه براي ماكرون توضيح داده كه ما از توافق خارج مي‌شويم. ماكرون سعي كرد او را متقاعد كند كه اين كار را نكند اما موفق نشد. ماكرون بعد از مذاكره دونفره با ترامپ، در اتاق كابينه كاخ سفيد در حضور ديگران هم كوشيد با طرح ۴ ماده‌اي درباره برجام به ترامپ اطمينان‌ خاطر بدهد. ماكرون گفت كه هيچ‌كس اين توافق را كافي نمي‌داند اما گفت كه بايد در جهت توافقي جامع براساس اين ۴ ماده كار كرد.
بولتون نوشت: ترامپ در اين جلسه نظر من را درباره توافق ايران پرسيد، گفتم نمي‌تواند مانع دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي شود و راهي براي اصلاح اشكالات پايه‌اي آن وجود ندارد.
بولتون در كتاب خود افزود: آمادگي‌ها براي ترك توافق ايران با اعلام موافقت متيس در ۲۵ آوريل، گامي بزرگ به سمت جلو برداشت. متيس گفت: «اگر تصميم خود براي خروج را گرفته‌ايد، من هم با آن كنار مي‌آيم.» با اين حال او در هر فرصتي مخالفت خود با خروج را اعلام مي‌كرد كه سرانجام ترامپ با قاطعيت به او گفت كه نمي‌تواند در اين توافق بماند. در نشست ترامپ با «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان در تاريخ ۲۷ آوريل، او هم  از ترامپ خواست در توافق بماند كه با بي‌تفاوتي او مواجه شد. روز شنبه ۵ مه ترامپ و «ترزا مي» نخست‌وزير وقت انگليس در تماس تلفني بي‌نتيجه درباره ايران صحبت كردند. «بوريس جانسون» وزير خارجه انگليس هم روز يكشنبه به واشنگتن سفر كرد تا مذاكرات را ادامه دهد. آن شب هم متيس سندي طبقه‌بندي شده را براي بولتون فرستاد و بار ديگر با خروج مخالفت كرد، اما خواستار جلسه‌اي سطح بالا براي بحث در اين خصوص نشد.
بولتون نوشت: مي‌خواستم به او بگويم كه مخالفتش به تاريخ خواهد پيوست اما از گفتن آن خودداري كردم. پنتاگون كه از مخالفت صريح وارد جنگ چريكي شده بود، همچنان از گفتن برنامه عملي‌اش در صورت خروج امريكا از برجام خودداري مي‌كرد. به نوشته بولتون، ترامپ سرانجام در توييتي نوشت كه قصد دارد تصميمش درباره توافق ايران را از كاخ سفيد اعلام كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون