• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4676 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير

كتابخانه

شايسته‌ترين جانشين شرلوك هلمز

«شرلوك هلمزِ خيابان پراد» عنوان كتابي است به قلم اگوست دِرِلث كه به تازگي از سوي انتشارات نيلوفر راهي بازار كتاب شد. يك مجموعه داستان پليسي- جنايي امريكايي كه ترجمه رامين آذربهرام آن را به فارسي برگردانده است.

مترجم در پيش‌گفتار كتاب به معرفي نويسنده پرداخته و از جمله نوشته است كه اگوست ويليام دِرِلث در 24 فوريه 1909 در ساوك سيتي امريكا به دنيا آمده و بعد در همان شهر تحصيلات خود را آغاز كرده و بعدتر به دانشگاه ويسكانسي رفته و ادبيات انگليسي خوانده.

كتاب شرلوك هلمز خيابان پراد شامل 12 داستان كوتاه است كه شخصيت كارگاه سولار پونس در تمامي داستان نقش اصلي را دارد. كسي كه از او به «شرلوك هلمزِ خيابان پراد» نام برده مي‌شود. آنتوني بوچر، نويسنده و منتقد برجسته ادبي در نقدي خود بر اين كتاب نوشته:«وقتي شرلوك هلمز تصميم گرفت كه از كار كناره‌گيري كند و به زنبورداري بپردازد، جاي خالي او در زندگي شهر لندن به گونه‌اي غيرقابل تحمل احساس شد. از ميان تمام كساني كه بر مبناي شخصيت هلمز آثار جديد خلق كردند تنها قهرمان اگوست درلث توانست جاي خالي هلمز را پر كند. سولار پونس جانشين شايسته‌اي براي شرلوك هلمز است.»

 

مهم‌ترين اثر ماكس فريش

با ميليون‌ها خواننده

«هومو فابر» رماني است به قلم ماكس فريش كه انتشارات نيلوفر آن را با ترجمه حسن نقره‌چي راهي بازار كتاب كرده است.

اين كتاب كه بار اول سال ۱۹۵۷ در آلمان منتشر شد به نوعي روايتي است از تقابل علم و سرشت بي‌منطق طبيعت در زندگي مهندسي به نام والتر فابر كه جهان را از دريچه علم محض مي‌بيند. فابر كه تنها به منطق علمي اعتقاد دارد و جهان‌بيني او تحت تاثير دانش و تكنيك است در جريان زندگي خود با قدرت بي‌منطق سرنوشت روبه‌رو مي‌شود و شكست مي‌خورد.

از نكات جالب كتاب، همپوشاني تجربه شخصيت رمان با زندگي نويسنده است. چنانكه فابر هم مانند ماكس فريش به ايتاليا، امريكا، مكزيك، كوبا و يونان سفر مي‌كند. جست‌وجو، ناامني و نيازي مبرم به رسيدن به خويشتن خويش از دستمايه‌هاي رمان «هومو فابر» است. اثري كه ميليون‌ها نسخه از آن فروش رفته و با باور خيلي از متنتقدان، مهم‌ترين كتاب ماكس فريش است. نويسنده‌اي كه انسان روزگار معاصر را موجودي بي‌هويت مي‌داند و زندگي در چنين عصري را هراسناك. او 62 سال پيش در زمان دريافت جايزه ادبي در خطابه‌اش گفته بود:«من به سبب هراسي كه از تنهايي دارم، مي‌نويسم. اگر در تاريكي آواز مي‌خوانمف دليل آن وحشت است. اما علت اين هراس چيست؟ پاسخ فريش صريح و كوتاه است: بي‌هويتي انسان روزگارما.»

 

سينماي متفاوت ايتاليا

كتاب «از وسترن اسپاگتي تا عصر نوستالژي» همان طور هم كه روي جلد آن درج شده، تاريخ سينماي ايتاليا را مورد بررسي قرار مي‌دهد، در واقع بخشي از تاريخ تحليلي سينماي ايتالياست كه پيتر بوندانلا آن را روايت مي‌كند. ذكاوت، رندي و نبوغ بوندانلا را در تكه‌هاي متفاوت كتاب مي‌توان ديد؛ نويسنده چيره‌دستي كه از جامعه‌شناسي و سياست براي پا گذاشتن به دنياي سينماي اين كشور بهره برده و شيوه‌هاي گوناگون و متفاوت فيلمسازي ايتاليا و كارنامه فيلمسازان سرشناسش را پيش روي خوانندگانش گذاشته است. آنچه در اين كتاب مي‌خوانيد از وسترن اسپاگتي و فيلم‌هاي تكرارناپذير سرجو لئونه آغاز مي‌شود و با مرور سينماي پازوليني و برتولوچي به سينماي سياسي و سينماي وحشت ايتاليا مي‌پردازد و به سينماي ايتاليا در ورود به هزاره سوم و نوستالژي آثار تورناتوره مي‌رسد. اين كتابي است كه با خيالي آسوده مي‌توان خواند از همين روي به همه علاقه‌مندان سينما توصيه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون