• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4678 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير

شكست رييس كميته پرقدرت امور خارجي مجلس نمايندگان

مدير مدرسه‌اي كه پايان كار نماينده ضدايراني را رقم زد

حسين هوشمند

 

 انتخابات مقدماتي دموكرات‌ها براي حوزه‌هاي انتخاباتي مجلس نمايندگان از ايالت نيويورك، روز سه‌شنبه برگزار شد. شگفتي اين انتخابات در حوزه 16 اتفاق افتاد، جايي كه نماينده اليوت انگل، نماينده كهنه‌كار بايد با جمال بومن، رقيب گمنام و غيرسياسي‌اش رقابت مي‌كرد. انگل با 31 سال سابقه نمايندگي در حالي رقابت را به بومن واگذار كرد كه تا چند ماه پيش هيچ‌كس فكر نمي‌كرد يك مدير دبيرستان بتواند انگل، رييس كميته پرقدرت امور خارجي مجلس نمايندگان را شكست دهد. بومن با كسب 27 هزار و 174 راي (61.8درصد آرا) توانست انگل را با كسب 15 هزار و 372 راي (34.9درصد آرا) شكست دهد. 
دليل پيروزي بومن چه بود؟ 
رقابت بين بومن و انگل نبرد قدرت ميان جناح ترقي‌خواه حزب دموكرات و جناح مركزگرا و اصلي اين حزب بود. رهبران اصلي جناح ترقي‌خواه يعني سناتور برني سندرز، سناتور اليزابت وارن و نماينده اكساندريا اوكازيو كورتز از بومن حمايت كردند. اين درحالي است كه در نقطه مقابل، رهبران حزب دموكرات مانند نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان، سناتور چاك شومر رهبر دموكرات‌ها در سنا و اندرو كوئومو فرماندار نيويورك از انگل حمايت مي‌كردند.
جنبش سندرز كه شامل اقليت‌ها و جوانان است در يك ماه اخير به‌ شدت براي بومن فعاليت كردند. يكي از جنبش‌هاي حامي سندرز يعني جنبش طلوع خورشيد، توانست بيش از يك ميليون تماس تلفني در حمايت از بومن انجام دهند. اعضاي جوان اين جنبش توانستند با تماس‌هاي تلفني با راي‌دهندگان، تبليغ‌هاي رودررو و سر زدن به خانه مردم، راي‌دهندگان را متقاعد به حمايت از بومن كنند. اين در حالي بود كه در اوايل ماه پيش، انگل 43درصد و بومن 13درصد راي داشت. اين اولين انتخابات بعد از كشته شدن جورج فلويد و آغاز اعتراضات به وضعيت نژادپرستي در امريكا بود، به همين دليل سياهپوست بودن و افكار و عقايد ترقي‌خواهانه بومن كمك زيادي به او در اين پيروزي داشت. 
موفقيت بومن در انتخابات مشابه اتفاقي بود كه دو سال پيش در حوزه 14 نيويورك افتاد؛ جايي كه الكساندريا اوكازيو كورتز، فعال 29 ساله كمپين سندرز كه هيچ‌گونه سابقه سياسي نداشت، توانست نماينده جو كراولي با 20 سال سابقه نمايندگي و نفر سوم رهبري حزب دموكرات در مجلس نمايندگان را شكست دهد. در آن سال هم همه توان حزب دموكرات پشت سر كراولي قرار داشت، ولي جناح ترقي‌خواه حزب، به رهبري سندرز از كورتز حمايت كردند و او توانست با كسب 56درصد آرا، كراولي را شكست دهد. كورتز امسال هم توانست با كسب 72درصد آرا، رقيب هم‌حزبي‌اش را شكست دهد و نشان داد كه پيروزي‌اش در سال 2018 اتفاقي نبوده است. بومن 44 ساله كه توانست انگل 73 ساله را شكست دهد حالا تبديل به كورتز دوم شده است. محورهايي كه بومن روي آنها تاكيد داشت بيمه درماني براي همه، عدالت نژادي و اقتصادي و تحول در سياست خارجي و مخالفت با جنگ‌افروزي است. ترقي‌خواهان هيچ‌گونه كمك مالي از شركت‌ها و لابي‌ها دريافت نمي‌كنند. منبع تامين مالي آنها كمك‌هاي مردم است. 
انگل؛ دوستي با اسراييل و دشمني با ايران
مهم‌ترين تبعات شكست انگل در بحث سياست خارجي است؛ جايي كه بايد منتظر تغييرات در سياست خارجي دموكرات‌ها باشيم، چون انگل به عنوان رييس كميته امور خارجي مجلس نمايندگان بيشترين نفوذ را در اين زمينه داشت. انگل كه خودش يهودي بود روابط بسيار نزديكي با اسراييل داشت و به دليل ديدگاه‌هاي جنگ‌طلبانه‌اش مورد انتقاد جناح ترقي‌خواه حزب دموكرات قرار داشت. انگل يكي از تندروترين و جنگ‌طلب‌ترين دموكرات‌ها در كنگره امريكاست. انگل جزو معدود دموكرات‌هايي بود كه با برجام مخالفت كرد و در مجلس نمايندگان به آن راي منفي داد. انگل درباره برجام گفته بود: «موجب تقويت جايگاه ايران به عنوان بزرگ‌ترين دولت حامي تروريسم در جهان مي‌شود.» و در سال 2017 روسيه و ايران را «محورهاي كنوني شرارت» ناميده بود. انگل يكي از حاميان تحريم‌ها عليه ايران، سوريه و روسيه است. او حتي به ترامپ توصيه كرده بود به خاطر كرونا هم تحريم‌ها عليه ايران را لغو نكند. 
در نقطه مقابل، بومن مخالف حمله نظامي به ايران است و بارها از اينكه انگل به توافق هسته‌اي راي منفي داد را مورد انتقاد قرار داده است. بومن در ماه مارس در توييتي نوشت: «با وقوع بحران كرونا، زمان لغو تحريم‌هاي ايران رسيده است.» در ژوئن در توييتي نوشت: «شما نمي‌توانيد خودتان را ترقي‌خواه بدانيد زماني كه از گروه‌هاي سياسي و صنايع تسليحات‌سازي كمك مالي دريافت مي‌كنيد. به عملكرد و راي انگل نگاه كنيد، فروش بمب‌هاي خوشه‌اي به عربستان‌سعودي و مخالفت با مهم‌ترين دستاورد سياست خارجي اوباما يعني توافق هسته‌اي با ايران.»بومن در ژانويه نوشت: «توافق هسته‌اي تاريخي رييس‌جمهور اوباما با ايران موجب كاهش تنش‌ها در منطقه شد، اما رقيب من راي مخالف به اين توافق داد.» بومن در ژانويه به همراه فعالان ضدجنگ در تجمع نه به جنگ با ايران شركت كرد. در چند توييت و پست اينستاگرام هم از هشتگ نه به جنگ با ايران استفاده كرد.مهم‌ترين نكته در عملكرد انگل در مجلس نمايندگان حمايت از اسراييل است. اولين لايحه‌اي كه انگل در مجلس نمايندگان طرح كرد، شناسايي قدس به عنوان اسراييل بود. 28 سال بعد او اقدام ترامپ در رابطه با انتقال سفارت امريكا به قدس را جشن گرفت. مواضع انگل 
در رابطه با اسراييل بيشتر گرايش به جمهوري‌خواهان اوانجليست دارد. در انتخابات امسال گروه‌هاي حامي اسراييل حدودا 3 ميليون دلار به كمپين انگل كمك مالي كرده بودند.جاناتان توبين، روزنامه‌نگار نئومحافظه‌كار درباره مواضع انگل درباره اسراييل مي‌گويد: «مواضع انگل به جاي اينكه بيشتر شبيه حزب دموكرات يا حزب جمهوري‌خواه باشد، مشابه مواضع حزب ليكود است. همين مساله موجب مي‌شود ادامه رياست او بر كميته امور خارجي مجلس نمايندگان امري حياتي براي اسراييل باشد.» در سال 2016 هم انگل يكي از 16 دموكراتي بود كه به همراه 200 نماينده جمهوري‌خواه ممنوعيت فروش بمب‌هاي خوشه‌اي به عربستان را لغو كردند.موج فزاينده قدرت گرفتن جناح ترقي‌خواه حزب دموكرات موجب شده تا برنامه اصلي حزب دموكرات به مرور تغيير كند. در همين راستا برني سندرز، قدرت بيشتري براي تغيير مانيفست حزب دموكرات در كنوانسيون امسال دارد و جو بايدن در دولت احتمالي‌اش بايد اين سياست‌ها را درنظر بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون