• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4679 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير

رييس‌جمهوري سال سخت ۹۹ را با سال تلخ ۶۰ و زمان ترور شهيد بهشتي مقايسه كرد

ترور سياسي ديروز، ترور اقتصادي امروز

«آن‌قدر آن حادثه مهم بود كه مخالفان ما و ضدانقلاب فكر مي‌كردند توانستند ضربه نهايي را به نظام وارد كنند. گفتند كه مجلس شوراي اسلامي ديگر اكثريت پيدا نمي‌كند و در اين شرايط رييس‌جمهوري هم عزل شده‌ بود با اين شرايطي كه درست شده و اصلا شرايط انتخابات به وجود نمي‌آيد. يك چيزي در ذهن‌شان بود كه اين ضربه، ضربه نهايي است.» حادثه‌اي كه حسن روحاني، سخنراني روز يكشنبه خود را با آن آغاز كرد، اتفاقي مربوط به ۳۳ سال پيش است؛ ترور آيت‌الله سيدمحمد بهشتي و ۷۲ تن از ياران. اگرچه يك روز از سالگرد اين ترور گذشته و جلسه‌اي كه رييس‌جمهوري در آن حضور داشت و سخنراني كرد، ستاد ملي مديريت كرونا بود، اما حسن روحاني در سخنراني ديروز كه انتظار مي‌رفت تنها با محوريت كرونا و تبعات اقتصادي‌اش باشد، با يادآوري حوادث و ترورهاي تلخ دهه ۶۰ خط آشنا و مشترك ميان آن سال با امروز را ترسيم كرد. سال دشوار ۶۰ كه رييس‌جمهوري آن را سخت‌ترين سال امنيتي توصيف كرده و هنوز يادآور وحشت ترورهاست، با سال ۹۹ كه سخت‌ترين سال فشار اقتصادي پس از انقلاب است و تلفيقي از يك بيماري عالم‌گير كه تروريسم اقتصادي آن را رقم زده است.

ايران پر از «بهشتي»
آشنايي حسن روحاني با آيت‌الله شهيد بهشتي به دهه ۴۰ بازمي‌گردد. همان‌طور كه خود نيز ۳ سال پيش از اين در سالروز شهادت بهشتي نحوه آشنايي‌اش با اين روحاني موثر در انقلاب را روايت كرد و از قضا قطعه عكسي قديمي از همان‌ سال‌ها در اينستاگرامش به اشتراك گذاشت. روحاني آن زمان تازه عازم قم شده و در مدرسه علوي با مديريت بهشتي درس مي‌خواند؛ مدرسه‌اي كه به‌گفته روحاني از برنامه درسي نويني پيروي مي‌كرد. روحاني همان سال در صفحه اينستاگرامش نوشت كه «رفتار و سبك برخورد» شهيد بهشتي جذبش كرده است، «نظم، ابهت، شيك‌پوشي، آستين‌هاي اتو زده عبا، كفش‌ به‌ جاي نعلين، تن صداي تاثيرگذار و...» ويژگي‌هايي بود كه اين روحاني تحصيلكرده و دنياديده را براي حسن روحاني جذاب كرد و بعدها به پيشنهاد او راهي انگليس شد تا شايد هم تحصيل را ادامه دهد و شايد هم راه الگويش بهشتي را. شايد از همين‌رو است كه در چند روز اخير حسن روحاني چند باري به بهشتي و فاجعه ترور و محروم شدن انقلاب از حضورش اشاره كرده است. رييس‌جمهوري ديروز هم در ستاد ملي مديريت كرونا ابتدا از سختي سال ۶۰ گفت. 
او روايت كرد: «چه به‌ لحاظ امنيت داخلي و چه به ‌لحاظ امنيت ملي يعني از يك طرف هجمه عراق بود كه از سال 59 شروع شده بود از 31 شهريورماه، از يك طرف هجمه منافقين در داخل بود كه از 31 خردادماه شروع شده بود؛ اين شرايطي بود كه قبلا سابقه‌اي براي آن در اين حد نداشتيم الان هم بعد از سال 60 به ‌لحاظ امنيتي نظير آن سال را نداريم.» ترور شهيد بهشتي شايد يكي از مهم‌ترين اتفاقات آن سال بود كه روحاني آن را اين‌گونه توصيف كرد: «امام(ره) با آن توان و بيان قوي‌شان و بعد هم همه مردم، واقعا 7 تير كشور را عوض كرد، اصلا همه مردم يك حالت ديگري پيدا كردند اين كلمه «ايران پر از بهشتي است» كه شعار همه مردم سراسر كشور در آن روز بود و در تشييع جنازه آن بزرگوار يك تحول عظيم و بزرگي به وجود آورد و در آن ايام يك مثلث شوم خطرناكي به ‌لحاظ امنيتي بالاي سر كشور ما بود كه امريكايي‌ها، صدام و منافقين بودند. كشورهاي ديگري هم بودند البته، اما به‌طور عمده اين مثلث شوم بود كه كشور را دچار مشكلات عظيم كرد.»
رييس‌جمهوري البته اين شرايط سخت امنيتي را با شرايط دشوار اقتصادي امروز هم مطابقت داد و گفت: «سال 1360 سخت‌ترين سال به ‌لحاظ امنيتي براي ما بود. سال 1399 سخت‌ترين سال كشور به‌ لحاظ فشار اقتصادي دشمن و بيماري عالم‌گير است. اين هم در تاريخ كشور ما بي‌نظير بوده است. يعني همين‌طور كه مساله امنيتي سال 60 گفتم نظيرش را كمتر در تاريخ كشورمان پيدا كنيد. به ‌لحاظ فشار اقتصادي، فشاري كه از سال 97 آغاز شد، در سال 98 بيشتر ‌شد و در سال 99 هم بيشتر مي‌شود.»

وقت دعواي قواي سه‌گانه نيست
رييس‌جمهوري در ادامه تشريح كرد كه چطور اين سال سخت براي همه فراگير شده و براي نمونه امريكا بدون هيچ تحريمي افزايش بيكاري داشته يا خروج سرمايه براي برخي كشورهاي آسيايي و غير‌آسيايي اتفاق افتاده است يا حتي كشورهاي اروپايي مجبور به استقراض شده‌اند. او با استناد به اين مصايب اقتصادي جهاني تاكيد كرد كه بايد داخل كشور همه‌ چيز را با تكيه بر اتحاد برطرف كرد، چراكه الان وقت دعواي مجلس و دولت و قوه قضاييه نيست. حسن روحاني در ادامه با يادآوري اين نكته كه بايد به شرايط زيست با كرونا عادت كنيم، افزود: «براساس مصوبه ستاد مديريت كرونا ماسك را ديگر الزامي مي‌دانيم، از هفته آينده اين ترتيبات تهيه شود و از 15 تيرماه ماسك را الزامي كنيم تا آخر تيرماه اگر ديديم لازم است دو مرتبه تمديد كنيم.» همچنين استان‌هايي با وضعيت قرمز مي‌توانند اعمال محدوديت يك هفته‌اي را پيشنهاد دهند كه با هماهنگي اجرايي شود. از ديگر مقررات اين ستاد كه به دليل شيوع كرونا و تاثير آن بر شرايط اقتصادي صورت گرفته نيز در مورد نرخ اجاره‌بهاي مسكن بود. بر اين اساس اضافه اجاره‌بها، نسبت به سال قبل در تهران 25‌درصد و در كلانشهرها از 20‌درصد و در بقيه شهرها 15‌درصد نمي‌تواند بيشتر شود.

 


حمله به روحاني با اسم رمز «داماد رييس‌جمهوري»

اگرچه حسن روحاني در قامت رياست‌جمهوري همواره بر «اتحاد» تاكيد دارد و در كمتر سخنراني و اظهارنظري است كه بر تعامل دولت، مجلس و قوه قضاييه و همه نهادها تاكيد نكند، اما مخالفان دولت در اين وانفساي اقتصادي و بحران سلامت هم دست از حاشيه‌سازي برنمي‌دارند. خبرگزاري فارس به عنوان يكي از جدي‌ترين مخالفان دولت حسن روحاني ديروز در بخش سياسي خود ادعايي در مورد داماد رييس‌جمهوري مطرح كرد كه صحت و سقم آن مشخص نيست. اين خبرگزاري مدعي شد كه كامبيز مهدي‌زاده، داماد رييس‌جمهوري به‌ دنبال استخدام در پژوهشگاه صنعت نفت است و گزارش داد كه اين اقدام پس از نگارش نامه يكي از اعضاي هيات دولت در 13 خردادماه به جعفر توفيقي، رييس پژوهشگاه صنعت نفت صورت گرفته و در اين نامه، بر سپري شدن مراحل استخدام تاكيد شده است. كامبيز مهدي‌زاده دانش‌آموخته مقطع دكتراي زمين‌شناسي (گرايش سنگ رسوب و رسوب‌شناسي) است و در جريان انتخابات مجلس يازدهم از حوزه تبريز، آذرشهر و اسكو كانديدا شده‌ بود كه در نهايت رد صلاحيت شد. هنوز هيچ مقام دولتي نسبت به اين خبر واكنش نشان نداده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون