• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4681 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۱ تير

تازه‌ترين گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد

كاهش تورم سالانه بخش مسكن

روز گذشته مركز آمار در گزارشي به بررسي شاخص قيمتي بخش مسكن پرداخت. در اين گزارش عدد شاخص در خرداد 99 به 460.9 رسيده كه نسبت به خرداد 98 بيش از 44درصد افزايش داشته است. نرخ تورم بخش مسكن در ماه موردنظر نيز 11.3درصد برآورد شده كه نسبت به ارديبهشت 1.8درصد افزايش داشته است. با مقايسه گزارش‌هاي منتشره از بخش مسكن توسط دو نهاد مهم آماري كشور، بانك مركزي و مركز آمار و نرخ ارز در بازار مي‌توان اذعان داشت كه رنگ تلاطم و نوسانات ارزي بيش از آنچه كه با سياست‌هاي موقتي و كوتاه‌مدت كاهش يابد با ثبات‌بخشي به شرايط اقتصاد كلان بهبود مي‌يابد. هر زمان كه بازار ارز از ثبات دور شود با يك گپ زماني كوتاه، بازار مسكن نيز دچار افزايش قيمت مي‌شود. 

افزايش تورم ماهانه
در بخشي از گزارش مركز آمار، تورم ماهانه خرداد 11.3درصد تخمين زده شده كه نسبت به ارديبهشت افزايشي نزديك 2درصد داشته است. افزايش 2درصدي تورم خرداد نسبت به ارديبهشت درحالي است كه تورم ماهانه خرداد 98 بخش مسكن 3.7درصد بوده و به فاصله يك ماه 205درصد به تورم ماهانه اين بخش افزوده شده است. نشانه افزايش تورم ماهانه پيش‌تر خودش را در آمارهاي مربوط به متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسكوني نشان داده بود. براساس آمارهاي وزارت راه و شهرسازي و بانك مركزي، متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در خرداد نسبت به ارديبهشت افزايشي 11.6درصدي داشته و از 16 ميليون و 972 هزار تومان به 
18 ميليون و 941 هزار تومان رسيد. افزايش تورم ماهانه بخش مسكن همچنين تورم مصرف‌كننده در اين ماه باعث كاهش 532 موردي از معاملات مسكن در خرداد نسبت به ارديبهشت شد. اگر تورم ماهانه بخش مسكن براي ماه‌هاي آتي كه كشور درگير كروناست، ادامه يابد، مي‌تواند گره بخش مسكن را كورتر كند. 

نرخ تورم سالانه بر مدار كاهشي
گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد در 12 ماه منتهي به خرداد 99 تورم سالانه كاهشي بوده و به 47.8درصد رسيده است. تورم 12 ماه منتهي به خرداد 98 نشان از افزايش حدود 87 درصدي نسبت به خرداد سال 97 دارد. نرخ تورم نقطه‌اي بخش مسكن يا همان تغييرات قيمت در خرداد 99 نسبت به ماه مشابه سال قبل نيز از افزايش حدود 10درصدي حكايت دارد. تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته 44.6درصد بود به اين معنا كه هر خانوار تهراني براي خريد يك واحد مسكوني نسبت به سال قبل بايد 44.6درصد پول بيشتري بدهند. براساس آمارهاي رسمي بيشترين ميزان تورم نقطه به نقطه در ارديبهشت 98 با ركوردي نزديك به 117درصد به ثبت رسيد. هرچند پس از ارديبهشت، روند نزولي قيمت‌ها آغاز شد اما به نظر مي‌رسد اين كاهش روند به دليل ثبات نسبي بازار ارز باشد. با انتشار اخباري مبني بر عدم بازگشت ارزهاي صادراتي به كشور توسط وزير اقتصاد در آبان 99 و بيم افزايش مجدد نرخ ارز در ماه‌هاي پيش‌رو، تورم نقطه به نقطه مسكن نيز روند صعودي گرفت. با اتكا به تازه‌ترين گزارش مركز آمار و مقايسه آن با متوسط نرخ ارز در ماه‌هاي مورد بررسي، تورم نقطه به نقطه مسكن در آبان حدود 38درصد و نرخ ارز نيز در كانال 11 هزار تومان بود كه پس از اظهارات وزير اقتصاد در آذر تورم نقطه به نقطه به حدود 42درصد رسيد و نرخ ارز نيز به كانال 13 هزار تومان وارد شد. روند افزايشي آن در ماه‌هاي بعد نيز مشاهده شد به‌گونه‌اي كه در اسفند ماه و رسيدن نرخ ارز به كانال 18 هزار تومان تورم نقطه به نقطه مسكن نيز 44درصد برآورد شد. پس از شيوع كرونا و كاهش معاملات مسكن، تورم نقطه به نقطه در فروردين و ارديبهشت به كمتر از 35درصد رسيد اما در خرداد و با افزايش نوسانات ارز و ورود به كانال‌هاي 19 و 20 هزار تومان مجددا تورم مسكن شتاب گرفت و به 44.6درصد رسيد. بررسي آمارهاي مربوط به تورم سالانه نيز نشان مي‌دهد كه ماه‌هاي تير و مرداد سال 98 بيشترين تورم 12 ماه منتهي را داشته كه به ترتيب 90.2 و 90.6درصد گزارش شده است. 
نكته جالب در تازه‌ترين گزارش مركز آمار، افزايش شاخص قيمتي بخش مسكن اما كاهش تورم سالانه است به‌گونه‌اي كه از خرداد 98 تا خرداد 99 شاخص قيمتي از 318.8 به 460.9درصد رسيده در حالي كه تورم سالانه با نوسانات زياد از 87 به 47.8درصد رسيده است. شايد تنها توجيه اين امر افزايش سطح عمومي همه قيمت‌ها  باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون