• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4682 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير

ادامه از صفحه اول

دلايل انزواي سياسي امريكا

آقاي ظريف وزير امور خارجه در سال‌هاي اخير چه در نهادهاي بين‌المللي نظير مجمع عمومي سازمان ملل و شوراي امنيت و چه در ديدارهاي دو يا چندجانبه با ديگر كشورها عملكرد مطلوبي داشته و مذاكراتش عموما منتج به نتيجه شده است و دستاوردهاي خوبي براي ملت ايران به ارمغان آورده است. او نه فقط در دوره‌اي كه هدايت دستگاه سياست خارجي را بر عهده داشته بلكه در تمامي مذاكراتي كه از سوي ايران ماموريتي بر عهده‌اش گذاشته شده موفق عمل كرده اما گروهي در داخل كشور به سبب منافع جناحي نمي‌خواستند و نمي‌خواهند اين دستاوردها ديده شود. براي نمونه در ماجراي جنگ تحميلي تيم مذاكره‌كننده ايران با هدايت آقاي ولايتي وزير وقت امور خارجه و همچنين با حضور آقاي ظريف به عنوان يكي از اعضاي هيات مذاكره‌كننده تمام تلاش خود را به كار بست تا تمام خواسته‌هاي ايران در قطعنامه 598 شوراي امنيت گنجانده شود. در وضعيتي كه موانع بسياري در مجامع بين‌المللي بر سر راه ايران گذاشته مي‌شد، تيم مذاكره‌كننده ايراني توانست به نتايجي قابل‌قبول دست يابد. با اين وجود در داخل تبليغات زيادي عليه اين تيم و نتايج به دست آمده صورت گرفت و دستاوردهاي ايران در اين زمينه تضعيف شد.

در خصوص برجام نيز درست زماني كه دستاوردهاي اين توافق در حال نقد شدن بود، حركت‌هايي در داخل كشور صورت گرفت كه مشكوك به مغايرت با برجام بود و در راستاي تضعيف اين توافق بين‌المللي تلقي مي‌شد. به ياد مي‌آوريم زماني كه قراردادهاي نفتي مناسبي به ايران پيشنهاد شده بود، گروهي با سنگ‌اندازي در اين مسير، امضاي توافق و ورود سرمايه‌هاي خارجي با ايران را با تاخيري جدي مواجه كردند و ضربه‌اي جبران‌ناپذير بر پيكره برجام و صنعت نفت ايران وارد آوردند. اين فهم بايد در درون كشور شكل گيرد كه رقابت‌هاي سياسي نبايد مانعي بر سر راه منافع ملي ايجاد كند. در ماه‌هاي آينده رقابت‌هاي انتخاباتي در امريكا پيش رو است كه مي‌تواند بر سرنوشت نهايي برجام تاثيرگذار باشد. هم‌اكنون موقعيت ترامپ به سبب شيوع بيماري كوويد 19 تضعيف شده و او كه اكنون دستاوردهاي اقتصادي دولتش را از دست رفته مي‌بيند، در تلاش است دستاوردي براي خود مهيا كرده و امتيازي به دست آورد. اينكه عنوان مي‌شود امريكا در ماه‌هاي باقيمانده امكان دارد به استفاده از مكانيسم ماشه متوسل شود، محتمل است اما بايد توجه كرد با توجه به عدم توانايي كاخ سفيد در ارايه استدلال‌هاي حقوقي براي اين امر، توسل به مكانيسم ماشه از سوي امريكا اين كشور را نزد هم‌پيمانان خود از جمله بريتانيا، فرانسه و آلمان بي‌اعتبارتر از گذشته خواهد كرد. از همين رو بعيد است كه امريكا بخواهد گام ديگري در راستاي افزايش شكاف سياسي ميان دو سوي آتلانتيك بردارد و بر مشكلات خود در عرصه بين‌المللي بيفزايد.

در حال حاضر و با توجه به مواضعي كه 14 كشور عضو شوراي امنيت اتخاذ كردند، فرصت مناسبي براي ايران پديد آمده تا در گفت‌وگو با ديگر طرف‌ها علاوه بر تبيين مواضع خود و صحبت از امكان بازگشت ايران به تعهدات هسته‌اي در صورت انجام اقدامات متقابل از سوي طرف‌هاي ديگر، به دنبال راهي براي خارج كردن برجام از بن‌بست كنوني كه از سوي امريكا ايجاد شده باشد.

فراموش نمي‌كنم

ايشان فكر كرده‌اند نويسنده كتاب مطهري افشاگر... كه يادداشت‌هاي مرحوم مطهري را عليه اسلام‌شناسي مرحوم شريعتي منتشر كردند، بنده بوده‌ام. در حالي كه مرحوم آقاي ابوالحسني بود كه يادداشت‌هاي آقاي مطهري بر كتاب‌هاي شريعتي را منتشر كرد نه بنده. ايشان اشتباه عجيبي مرتكب شده و گفته است كه بنده يعني خودشان جواب من را داده‌اند. مقصود انتشار همان مطالبي از آقاي مطهري است كه آقاي سروش آن وقت اعتراض به نشر آنها هم كرد كه انتشار يادداشت‌هاي خصوصي مثل اين است كه كسي را با لباس زير بيرون بياورند. بنده البته منتقد شريعتي بودم، ديدگاه‌هاي وي را درباره صفويه نقد مي‌كردم، دهه شصت دلبستگي به آقاي مطهري داشتم نه شريعتي، اما هيچ‌گاه، خط و ربط آقاي ابوالحسني را در سبك تاريخ‌نويسي و بسياري از ديدگاه‌هاي تاريخي‌اش كه از روي شيفتگي به مرحوم لنكراني هم بود، قبول نداشتم.»

دودكشي جديد

بلكه در مفهوم عام آن (تصوير متحرك) حتي دارد مي‌رود كه سريع‌تر از ابداع زبان و اختراع خط جاي خود را در ارتباط بين‌الاذهاني بشر باز كند.

اميدواريم كه با يك همت جمعي بر اين پديده همه‌گير جديد نيز به سرعت غلبه كرده و مسحور نمايش زندگي در اجتماعات بزرگ‌تر و بزرگ‌تر باشيم و مانع از موج‌ها و خيزهاي مجدد اين موجود تك‌ياخته‌اي شويم كه براي بقا نيازمند بدن ما و غفلت ما از اصول زندگي جمعي است.

سينما تعطيل نخواهد شد، حتي اگر امروز روز جشن ويروس كرونا باشد. آسيب‌هايش التيام خواهد يافت، همان‌طور كه زخم‌هاي‌مان التيام مي‌يابند. همه بايد كمك كنيم كه حتي وقفه‌هاي كوتاه نيز اتفاق نيفتد. انگار يك وسيله كوچك ديگر مي‌تواند كمك‌مان كند: ماسك صورت و استفاده از آن در اجتماعات.

آب ارزان و كشاورزي گران

بر اساس منطق اقتصادي عمل مي‌كنند. البته شيوع كرونا و بسته شدن مرزها نيز ايراد ديگري را عيان كرد و آن نبود تمهيدات لجستيكي مناسب در مرزها براي نگهداري محصولات فاسد شدني است. اين امر تاسف‌بار است چراكه اگر تسهيلات لجستيكي در مبادي ورودي و خروجي كشور پيش‌بيني مي‌شد، ماندگاري اقلام فاسد شدني نيز افزايش مي‌يافت و حتي شرايط انتقال آن به بازار داخل فراهم مي‌شد. متاسفانه زماني كه سرمايه‌گذاري‌ها مقطعي و كوتاه‌مدت و بدون توجه به مفاهيمي چون لجستيك و موقعيت استراتژيك كشور باشد چنين اتفاقاتي نيز مي‌افتد. مقوله آب مجازي در حال پيگيري است اما اينكه آيا سياست‌گذاري درستي براي اين مساله انجام شده يا مي‌شود به اين صورت كه مثلا سطح زيركشت هندوانه كاهش يافته باشد تاكنون مشاهده نشده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون