• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4682 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير

بخشي از سخنراني مصدق در شوراي امنيت

ملت ايران مصمم است

 ما اين دعوا را به دلايلي كه بعد اقامه خواهيم كرد در حدود صلاحيت شوراي امنيت نمي‌دانيم اما نمي‌توانيم منكر شويم كه سازمان ملل متحد آخرين مرجع و عالي‌ترين مقامي است كه مسوول حفظ صلح دنياست.
شوراي امنيت براي اين درست شده كه ملل كوچك با كشورهاي بزرگ دور هم بنشينند و تحت مقررات منشور و به موجب اصول مندرجه صلح دنيا و امنيت بين‌المللي را حفظ كنند. اين موسسه وقتي موفق خواهد شد كه اين هدف عالي را اجرا كند كه دول بزرگ به مقررات آن احترام بگذارند و كشورهاي كوچك و بزرگ آن را پناهگاه خود بدانند. . . ملت ايران نيز از كشورهاي بزرگ و از يك موسسه بين‌المللي جز اين انتظار ندارد كه آن را كمك كنند تا بتواند استقلال اقتصادي خود را به دست آورده و در سايه آن رفاه اجتماعي خود را تامين و به اين وسيله استقلال خويش را تقويت كند. اگر دولتي مساله‌اي كه در صلاحيت شوراي امنيت نيست را در اين شورا مطرح كند و شوراي امنيت بنا به دلايل و جهات سياسي تصميم بگيرد كه به آن مساله رسيدگي كند، در اين صورت شوراي امنيت وسيله‌اي براي مداخله يك كشور در امور داخلي كشور ديگر خواهد شد و به ‌اين ‌ترتيب اعتماد مردم از آن سلب خواهد شد و شوراي امنيت از وظايفش كه حفظ صلح جهان است، باز خواهد ماند.
.... اگر بنا باشد كه در آينده نيز مانند گذشته درآمد نفت ما را خارجيان ببرند، اگر قرار باشد كه كارگران ايراني در اراضي نفتخيز مسجدسليمان، آغاجاري، كرمانشاه و تصفيه‌خانه آبادان در بدترين شرايط به سر ببرند و استثمارچيان خارجي همچنان عملا همه درآمد نفت را تصاحب كنند، مردم ايران تا ابدالآباد در فقر و پريشاني خواهند ماند. به همين دليل‌ها بود كه پارلمان ايران به نفع ملي‌ شدن نفت در سراسر كشور راي داد و در واقع نظر پارلمان ايران نظر قاطبه اهالي اين كشور بود كه اكنون دولت انگليس با شكايت به شوراي امنيت مي‌خواهد با نظر تمام مردم ايران مخالفت كند. جنبشي كه در ايران در جريان است، مورد پشتيباني كامل همه افراد ملتي است كه به حقوق خود آشنايي كامل دارند. ملت ايران مصمم است از اين منبع حياتي كه ميراث ملي آن به شمار مي‌رود، براي بالا بردن سطح زندگي افراد خود و حفظ صلح جهان استفاده كند.
منشور ملل متحد و اصول مقدسي كه در آن مندرج است حكم مي‌كند كه كليه كشورهاي عضو سازمان ملل متحد در چنين روزي دست كمك به سوي ايران دراز كنند. در اينجا مي‌خواهم نظر اعضاي محترم شوراي امنيت را به اين حقيقت جلب كنم كه ترس و تشويش يك دولت بزرگ در عملي ‌ساختن مقاصدش با توسل به چترباز و كشتي جنگي به‌خوبي نشان مي‌دهد كه سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنيت جهان وظيفه خود را به ‌خوبي انجام داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون