• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4685 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۶ تير

نگاه ديگر

اعتراف دوباره فيس‌ بوك 

 ديلي ميل گزارش داده است:«فيس‌بوك دوباره اعتراف كرد، اطلاعات كاربران را به شيوه‌اي نامناسب در اختيار شركت‌هاي طرف سوم قرار داده است. اين شبكه اجتماعي پس از رسوايي كمبريج آنالايتيكا تعهد كرد، نظارت بيشتري بر ميزان اطلاعاتي كند كه در اختيار توسعه‌دهندگان اپليكيشن قرار مي‌گيرد اما تاكنون بارها در اين مسير شكست خورده است. فيس‌بوك در سال ۲۰۱۸ ميلادي اعلام كرد، دسترسي توسعه‌دهندگان اپليكيشن به اطلاعات كاربران را محدود مي‌كند. يكي از اقدامات فيس‌بوك در اين زمينه وضع قانوني بود كه به توسعه‌دهندگان اپليكيشن اجازه نمي‌داد از اطلاعات كاربراني استفاده كنند كه به مدت ۹۰ روز وارد حساب كاربري‌شان نشده‌اند. اما كنستانتينوس پاپاميلتياديس نايب رييس بخش «پلتفرم پارتنرشيپ» اين شبكه اجتماعي جزيياتي درباره باگي در سيستم فيس‌بوك منتشر كرده كه به مدت ۲ سال كشف نشده بوده است. او فاش كرده تا همين اواخر حدود ۵ هزار توسعه‌دهنده برنامه به اطلاعات دسته‌اي از كاربران دسترسي داشته‌اند كه بيش از ۹۰ روز وارد حساب كاربري خود نشده بوده‌اند. اين اطلاعات شامل آدرس ايميل، تاريخ تولد، زبان و جنسيت آنها مي‌شود. فيس‌بوك ادعا مي‌كند پس از كشف اين باگ آن را برطرف كرده اما هنوز اعلام نكرده چرا اين مشكل به مدت ۲ سال رصد نشده بوده يا اطلاعات چه تعداد كاربر به دليل وجود آن فاش شده است».


يوتيوب و سيستم پاسخ‌دهي هوشمند

اينديپندنت گزارش داده است:«يوتيوب فناوري پاسخ‌دهي هوشمند گوگل را در پلتفرم خود ارايه مي‌كند. به بيان ديگر از اين كامنت‌هايي كه در اين وب‌سايت ديده مي‌شوند توسط هوش مصنوعي نوشته شده‌اند. فناوري مذكور پيام‌ها را تحليل مي‌كند و با استفاده از هوش مصنوعي پاسخ به پيام‌ها را حدس مي‌زند. توسعه‌دهندگان محتوا مي‌توانند، پاسخ‌ها را انتخاب و پست كنند و نيازي نيست خودشان متني تايپ كنند. به عنوان مثال اگر فردي براي يك ويديو كامنتي ثبت كند، سيستم پاسخ‌دهي هوشمند به توسعه‌دهنده محتوا چند پاسخ احتمالي را پيشنهاد مي‌كند و او مي‌تواند يكي از آنها را پست كند. در مرحله بعد براي كاربري كه كامنت ثبت كرده نيز پيامي ارسال مي‌شود. گوگل اعلام كرده، ارايه هوش مصنوعي در يوتيوب با چالش خاصي روبه‌رو بوده كه دليل آن ماهيت پيام‌هاي موجود در اين وب‌سايت است. كامنت‌هاي يوتيوب شامل اصطلاحات محاوره‌اي، ايموجي و واژه‌هاي اختصاري است و همين امر استفاده از هوش مصنوعي را دشوارتر مي‌كند. قابليت «پاسخ‌دهي هوشمند» گوگل هم اكنون در جي‌ميل و اپليكيشن مسجيز اندرويد وجود دارد. توسعه‌دهندگان اپليكيشن نيز مي‌توانند آن را با اپليكيشن خود يكپارچه كنند».


نگراني درباره سوءاستفاده گوگل با كمك فيت بيت

ورج گزارش داده است:«رگولاتوري‌هاي چند كشور اروپايي به دنبال تحقيقات تازه از گوگل هستند تا مشخص شود آيا اين شركت با خريد فيت‌بيت اقدامي انحصارطلبانه و ناقض حريم شخصي انجام داده يا خير. گوگل سال گذشته از خريد شركت فيت‌بيت با پرداخت ۲.۱ ميليارد دلار خبر داد. فيت‌بيت به علت توليد مچ‌بندهاي هوشمند ردگيري سلامت و برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي ورزشي شهرت دارد و مقامات اروپايي بيم دارند اين خريد موجب انحصار جدي گوگل در زمينه توليد اين محصول شود. همچنين اين نگراني وجود دارد كه خريد فيت‌بيت توسط گوگل موجب دسترسي و سوءاستفاده اين شركت از اطلاعات خصوصي ميليون‌ها خريدار مچ‌بندهاي هوشمند اين شركت شود و با توجه به سابقه سياه گوگل در زمينه بهره‌گيري‌هاي تجاري و اطلاعاتي از داده‌هاي شخصي كاربران، مشخص نيست گوگل اين بار با اين اطلاعات چه مي‌كند. گوگل قصد داشت، فرآيند خريداري فيت‌بيت را تا سال ۲۰۲۰ تكميل كند. اما اعتراض‌ها به اين شركت و اعلام نگراني‌ها باعث شده تا اين روند به تاخير بيفتد. پيش از اين اتحاديه اروپا پرسشنامه‌اي ۶۰ صفحه‌اي را براي گوگل و چند رقيب فيت‌بيت ارسال كرده و از آنها خواسته بود تا در مورد سرنوشت اين خريد بر بازار محصولات ديجيتال حوزه ورزش و سلامت اظهارنظر كنند. رگولاتورهاي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مي‌گويند با دريافت پاسخ‌ها تا ۲۰ جولاي در اين زمينه تصميم‌گيري مي‌كنند و نتيجه نهايي را ظرف 4 ماه آينده اعلام خواهند كرد».

تصميم تازه مايكرو سافت 

ديجيتال ترندز گزارش داده است:«مايكروسافت تبليغات خود در فيس‌بوك و اينستاگرام را متوقف كرده است. البته اين شركت از ماه گذشته تبليغات خود در شبكه‌هاي اجتماعي مذكور را در امريكا متوقف كرده بود اما اكنون منع تبليغات را به سراسر جهان گسترش داده است». كريس كاپوسلا، مدير ارشد بخش بازاريابي مايكروسافت در پستي در اين باره نوشت:«با توجه به نگراني‌هايي كه در ماه مه ‌براي‌مان به وجود آمد، بودجه‌هاي تبليغات رسانه‌اي در فيس‌بوك و اينستاگرام در امريكا را تعليق كرديم. اكنون كل بودجه تبليغاتي در اين پلتفرم در سراسر جهان تعليق شده است». البته كاپوسلا اعلام كرده بود، مايكروسافت با فيس‌بوك و اينستاگرام در تماس بوده تا اقداماتي براي از سرگيري تبليغات در اين شبكه‌هاي اجتماعي انجام شود. او در بخش ديگري از پست خود نوشت:«زمان‌بندي از سرگيري تبليغات رسانه‌اي به اقدامات مثبتي كه فيس‌بوك انجام مي‌دهد، وابسته است اما من پيش‌بيني مي‌كنم اين روند تا ماه آگوست ادامه يابد». اقدام مايكروسافت براي بايكوت فيس‌بوك قبل از كمپين «نفرت براي سودآوري را متوقف كنيد» انجام شده بود. اين كمپين از شركت‌هاي بزرگ مي‌خواهد، تبليغات در فيس‌بوك و اينستاگرام را متوقف كنند. كمپين مذكور در واكنش به شيوه برخورد اين پلتفرم درباره پست دونالد ترامپ درباره اعتراضات رنگين‌پوستان به مرگ يك سياهپوست در نتيجه خشونت پليس به وجود آمد. 
 اكنون اين كمپين بسيار گسترده شده و شركت‌هاي بزرگي مانند آنليور و وريزون نيز به آن پيوسته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون