• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4686 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۷ تير

خبر

11 هزار و 731 جان باخته  بر اثر كرونا  دركشور 

گروه اجتماعي: وزارت بهداشت در آخرين گزارش روزانه از وضعيت ابتلا و فوت كوويد 19 در كشور از شناسايي 2 هزار و 613 بيمار جديد و 160 فوت در شبانه‌روز 15 تا 16 تير ماه خبر داد. 
سخنگوي وزارت بهداشت ديروز در ارايه اين گزارش اعلام كرد كه تعداد كل مبتلايان كوويد 19 در كشور به ۲۴۳ هزار و ۵۱ نفر رسيده و تعداد متوفيان هم به ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر افزايش يافته است. به گفته سيما‌سادات لاري، استان‌هاي خوزستان، هرمزگان، بوشهر، كرمانشاه، كردستان، ايلام، آذربايجان‌هاي غربي و شرقي و خراسان رضوي در وضعيت قرمز قرار دارند و استان‌هاي گلستان، البرز، كرمان، يزد، همدان و سيستان و بلوچستان به وضعيت هشدار رسيده‌اند. 
اما ديروز اعلام نگران‌كننده رييس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري درباره صفر شدن تخت خالي براي بستري مبتلايان جديد كرونا، همراه شد با تصاويري از صف انتظار بستري يا معاينات سرپايي در محوطه اين بيمارستان تهران كه به دليل شدت تنگي نفس در ساعات انتظار معاينه، كنار كپسول‌هاي غول‌پيكر اكسيژن ايستاده يا نشسته بودند و با اتصال لوله‌اي به اين دستگاه، اكسيژن را نفس مي‌كشيدند. به‌دنبال انتشار اين تصاوير بود كه پيام طبرسي؛ رييس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري به خبرنگار تسنيم گفت:«در حال حاضر در اين بيمارستان تخت خالي براي بيماران كرونايي موجود نيست و طبيعي است كه با زياد شدن تعداد بيماران، تعداد تخت‌‌هاي بيمارستان كفاف نمي‌دهد.» 
اميد است كه اين تصاوير نگران‌كننده بتواند مردم بي‌خيال و بي‌تفاوت به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در تهران را مجاب كند كه ابتلا به اين بيماري، تلخ‌ترين تجربه زندگي‌شان خواهد بود بنابراين از ژست‌هاي بي‌معنا و حاكي از ناداني دست بردارند و تابع پروتكل‌هاي بهداشتي و استفاده از ماسك در تمام مكان‌هاي عمومي و پر تجمع باشند. 
بي‌توجهي همين مردم ظرف هفته‌هاي اخير نه تنها افزايش شيوع بيماري و رشد آمار ابتلا و فوت در تهران را رقم زده بلكه حالا تصميم و ترديد مسوولان پايتخت به اجراي سخت‌گيرانه محدوديت‌ها در تهران را هم به تحقق نزديك كرده چنانكه ديروز معاون فني مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت:«با مصوبه ستاد ملي كرونا، محدوديت‌هاي استاني و شهرستاني ديده مي‌شود و اين اختيار به استانداران و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي داده شده كه مطابق شرايط هر منطقه درخصوص محدوديت‌ها تصميم‌گيري كنند. در استان‌هايي كه وضعيت زرد، نارنجي يا قرمز دارند به ناچار و متاسفانه متناسب با وضعيت هر منطقه، فعاليت مراكز آموزشي و تالارهاي پذيرايي، استخرهاي سرپوشيده و آرايشگاه‌هاي زنانه ممنوع شده است. در وضعيت تهران هنوز تغييري مشاهده نشده اما با اين روند رشد بيماري، پيش‌بيني مي‌شود برخي از محدوديت‌ها مجددا بازگردد.»


كاهش صدقات مردمي  به دليل شيوع ويروس كرونا 

معاون مشاركت‌هاي مردمي كميته امداد از رشد ۵۰ درصدي زكات و كاهش صدقات مردمي در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت به دليل ممنوعيت تخليه صندوق‌هاي صدقات ناشي از شيوع ويروس كرونا خبر داد.
عليرضا عسگريان افزود:«امسال كل زكات جمع‌آوري شده ۴٩۵ ميليارد تومان بود كه رشد آن نسبت به سال قبل ٨٨درصد بوده است. زكات فطريه امسال ٢۶٠ ميليارد تومان بوده كه نسبت به سال قبل رشد ۵١درصدي داشته و تا الان ۶٣ ميليارد تومان صدقات جمع‌آوري شده ولي در مجموع، سال ۹۷ و ۹۸ سال سختي براي مردم بود چون با مشكلات اقتصادي همچنين محيطي مانند سيل مواجه بوديم كه تمامي اين موارد بر معيشت مردم تاثيرگذار بود.»


متقاضيان شاهد و ايثارگر، منتظر دريافت هديه ازدواج نباشند

با وجود گذشت چندين سال از انتظار متقاضيان شاهد و ايثارگر براي دريافت هديه ازدواج، مديركل تسهيلات بنياد شهيد از عدم امكان پرداخت اين هديه به دليل نبود اعتبارات لازم خبر داد.
به گزارش مهر براساس قانون، بنياد شهيد و امور ايثارگران موظف است به جانبازان، آزادگان، فرزندان آنها و فرزندان شهدا هنگام ازدواج، هديه ازدواج پرداخت كند. اين در حالي است كه براساس مطالبات عمومي و كسب اطلاع خبرنگار مهر، حداقل بيش از دو سال است كه بسياري از افراد مذكور موفق به دريافت هديه ازدواج خود از سوي بنياد شهيد نشده‌اند.
محمود تبريزي، مديركل تسهيلات رفاهي بنياد شهيد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرين وضعيت پرداخت هديه ازدواج به متقاضيان شاهد و ايثارگر گفت: «متاسفانه به دليل عدم تامين اعتبار ازسوي دولت موفق به پرداخت هديه ازدواج به اين عزيزان نشده‌ايم. بنياد شهيد اين موضوع را به دولت نيز اعلام كرده اما به دليل كمبود بودجه، اعتباري براي اين منظور به بنياد شهيد تعلق نگرفته در نتيجه ما نيز قادر به پرداخت هديه ازدواج نيستيم. به نظر هم نمي‌رسد كه تا پايان اين دولت اعتبار لازم براي اين امر تامين شود در نتيجه نمي‌توان اميدي به پرداخت هديه ازدواج به عزيزان شاهد و ايثارگر داشت.»
به گزارش مهر براساس ماده ۴۹ قانون جامع خدمت‌رساني به ايثارگران، دستگاه‌هاي اجرايي موظف هستند براي مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، آزادگان، جانبازان و فرزندان آنان براي يك نوبت هديه ازدواج موضوع قانون فوق را به ميزان دوبرابر پرداخت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون