• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4687 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۸ تير

اكبر طبري مدعي شد كه «انوشه» كارمند رياست‌جمهوري است

انوشه خود من است

«طبري ذيل شبكه‌هاي مختلف خود پيگير شناسايي افراد پرونده‌دار قضايي بود تا با نفوذ در آنها ارتشا‌هايي داشته باشد، اين ميان فردي به نام «محمد انوشه» كه به‌واسطه دستگيري طبري از كشور متواري شده، وظيفه شناسايي طعمه در شبكه طبري را داشت. انوشه افراد پرونده‌دار در دستگاه قضايي را شناسايي مي‌كرد.» اين توضيحاتي است كه نماينده دادستان ابتداي جلسه نهم دادگاه رسيدگي به پرونده اكبر طبري و ۲۱ همدستش ارايه كرد. محمد انوشه متهم رديف هفتم اين پرونده متواري و ساكن آلمان است. او به فراهم كردن موجبات تحقق بزه ارتشا از طريق مرتبط كردن جليل سبحاني و اكبر طبري، تحصيل مال از طريق نامشروع و مشاركت در تشكيل شبكه چند نفري در امر ارتشاي متهم است. به‌گفته رسول قهرماني، در يكي از ملاقات‌ها طبري به يكي از متمولين كه پرونده قضايي داشته، گفته كه انوشه خود من است و تمام كار‌ها را بايد با انوشه هماهنگ كنيد. 
براساس توضيحات نماينده دادستان، در يكي از موارد فردي به انوشه وصل مي‌شود و با انوشه نزد بازپرس مي‌روند. انوشه در چند مرحله نزد بازپرس مي‌رود و در مرحله اول مي‌گويد طبري سلام رساند. او تاكيد كرده كه از طرف طبري ماموريت دارد و خواسته كه بازپرس در اين پرونده مساعدت كند. در مرحله ديگر، انوشه نزد بازپرس مي‌رود و مي‌گويد از آقاي طبري وقت گرفتيم كه خدمت او برسيد و اگر خواسته‌اي داريد، مطرح كنيد. نماينده دادستان در ادامه توضيح داد: «بازپرس درخواست انوشه را اجابت نمي‌كند. انوشه بار ديگر مي‌آيد و مي‌گويد ماشين جلوي در است، اگر خواسته‌اي داريد نزد آقاي طبري برويد كه خواسته شما را اجابت كند. درنهايت بازپرس خواسته انوشه را انجام نمي‌دهد.» به‌گفته قهرماني، طبري در اين رابطه اموالي را به دست آورده و همچنين انوشه هم در همين راستا دريافتي‌هاي زيادي داشته است. 
بنابر گفته نماينده دادستان، برخي افرادي كه به انوشه و طبري در مورد پرونده‌هاي قضايي وصل مي‌شدند، جمله نفيس دارند و مي‌گويند ما ديگر بي‌تاب شديم؛ وقتي طبري به ما وصل شد، ما مي‌خواستيم از طبري رها شويم ولي او ما را رها نمي‌كرد!
مقابل اين توضيحات نماينده دادستان اما اكبر طبري مدعي شد كه انوشه كارمند نهاد رياست‌جمهوري و در اصل كارمند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بود و من اصلا او را نمي‌شناختم. متهم رديف اول پرونده در پاسخ به اين پرسش نماينده دادستان كه «چرا زماني كه شما دستگير شديد، انوشه از كشور خارج شد»، گفت كه انوشه پيش از بازداشت من از كشور خارج شده است. پاسخي كه براساس توضيح نماينده دادستان چندان درست به نظر نمي‌رسد؛ چراكه به‌ گفته اين مقام قضايي، انوشه چهارم مردادماه ۹۸ از كشور خارج شده و اكبر طبري ۱۷ تيرماه دستگير شده است.
در بخش ديگري از نهمين جلسه دادگاه، صدوقي كه به عنوان مطلع در جايگاه قرار گرفته بود، مدعي شد كه روابطش با طبري مربوط به دهه ۸۰ بوده است. او خطاب به طبري گفت: «شما چك‌هاي بسياري از بنده به حساب همسرت خوابانديد.» همچنين صدوقي در ادامه توضيحاتش گفت كه شكايتي از طبري انجام داده اما از همان روز اول، او را تهديد كردند كه بايد رضايت دهد. صدوقي ادعا كرد كه طبري ميليارد‌ها ميليارد، پول او را خورده و بايد اين اموال را پس بدهد. صدوقي توضيح داد كه طبري كليه چك‌هايي كه از او گرفته را به حساب همسرش خوابانده است. 
در بخش ديگري از اين جلسه دادگاه، طبري در واكنش به اتهام اعمال نفوذ در پرونده‌ها را كه از جانب قاضي مطرح شد، رد كرد. او همچنين با اشاره به ادعاي نماينده دادستان در جريان ششمين جلسه دادگاه مبني بر اينكه «طبري، بازپرس دادستاني را به جرم اعتنا نكردن به توصيه‌هاي خلاف قانون خود از خانه سازماني بيرون كرده»، رد كرد و مدعي شد كه موضوع خانه سازماني و جابه‌جايي بازپرس ارتباطي به او نداشته است. قاضي اما در واكنش به اين ادعاي طبري توضيح داد: «علي صادقي (كارمند طبري) كه زير نظر شما بود ۲۹ تيرماه ۹۸ نزد بازپرس گفته از بازپرسي در دادسراي پولي- بانكي كمك خواسته شد اما او همكاري نكرد. در نتيجه اجاره منزل سازماني او را افزايش داد.» به‌گفته رياست دادگاه، اظهارات اميرعباس مصدق هم از اين قرار است كه «شخصي در دادسراي پولي- بانكي پرونده‌اي داشت كه اين پرونده در شعبه ۸ آن دادسرا نزد بازپرس رستمي بود. طبري به رستمي جهت سفارش زنگ زد اما رستمي كاري براي او انجام نداد. يك بار كه پيش رستمي رفتم، گلايه داشت و مي‌گفت تخليه خانه‌ام را زده و از حقوقم بابت اجاره‌خانه كسر شده است. 
در ادامه نهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده اكبر طبري و هم‌دستان، متهم رديف اول پرونده بند ۱۳ كيفرخواست، مبني بر اعمال نفوذ برخلاف مقررات را هم رد كرد و مدعي شد كه درباره شخصي كه از او زمين خريده‌ هيچ اعمال نفوذي نداشته‌ و در اين باره شكايت هم كرده‌ است و پرونده آن مفتوح است. طبري همچنين اتهام بند ۱۶ كيفرخواست را قبول نكرد و گفت اينكه گفته مي‌شود با سوءاستفاده از موقعيت شغلي خود اين كار را انجام داده‌ام را قبول ندارم. پس از اين توضيحات، قاضي با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت كه تاريخ جلسه بعد، متعاقبا اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون