• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4687 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۸ تير

ميزبانيِ گالري هنر از «اسطوره‌هاي آهني»

سومين جشنواره‌ داستان‌نويسي بهاران برگزار مي‌شود

گروه هنر و ادبيات

ايرانيان با اشعار نماد ملي برزيل آشنا شدند

مجموعه شعر «اوهام يك مهاجر» اثر آندراده، مشهور به نماد فرهنگ ملي برزيل با ترجمه مليحه بهارلو به چاپ دوم رسيد. چاپ نخست اين كتاب زمستان ۹۸ منتشر شده بود. اين انتشارات به تازگي چاپ دوم اين كتاب را با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهاي ۲۸ هزار تومان منتشر
كرده است. به گزارش خبرنگار مهر،
كارلوس دروموند دِ آندراده
(Carlos Drummond de Andrade) شاعر و نويسنده برزيلي است كه در ۳۱ اكتبر ۱۹۰۲ در ايتابيرا، روستايي در ميناژرايس در جنوب‌شرقي برزيل به دنيا آمد. پدر و مادرش كشاورز و در اصل پرتغالي بودند. شعرهاي اوليه‌اش شعرهايي با درونمايه طنز و وابسته به فرم بودند، اما با شروع مدرنيسم در شعر برزيل در دهه 20 ميلادي به رهبري ماريو د آندراده تغييرات گسترده‌اي در شعر او رخ داد و به گروه جديد مدرنيست‌هاي برزيلي پيوست. آندراده پس از مدتي سبك مدرنيست را كنار گذاشت و سبك بي‌همتاي خود را ايجاد كرد. شعرهاي او را با فرناندو پسوآ، خورخه دليما، موريليو مندس و هربرتو هلدر مقايسه كرده‌اند. برخي او را بزرگ‌ترين شاعر برزيلي همه دوران مي‌دانند. او به نماد فرهنگ ملي برزيل تبديل شده است. آندراده در ۱۷ آگوست ۱۹۸۷ در 84 سالگي در ريو درگذشت.

«اسطوره‌هاي آهني» مش اسماعيل در گالري طراحي هنر

«اسطوره‌هاي آهني» نمايشگاهي از مجسمه‌هاي توكل اسماعيلي ۲۰ تير در گالري طراحي هنر برپا مي‌شود. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي نمايشگاه، «اسطوره‌هاي آهني» نمايشگاهي از مجسمه‌هاي توكل اسماعيلي (مش اسماعيل) هنرمند خودآموخته‌اي است كه بيشتر سال‌هاي زندگي‌اش را در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و در كنار مجسمه‌سازان بزرگي گذراند و ۲۰ تير در گالري طراحي هنر برپا مي‌شود. نمايشگاه آثار به نمايش درنيامده مش اسماعيل جمعه ۲۰ تير ساعت ۱۷ تا ۲۰ با حضور چهره‌هاي فرهنگي و هنري در گالري «طراحي هنر» افتتاح مي‌شود. توكل اسماعيلي (مش اسماعيل) يكي از خوش‌ذوق‌ترين هنرمندان خودآموخته است كه سال ۱۳۰۲ در قزوين به دنيا آمد و سال ۱۳۷۳ از دنيا رفت. او از سال ۱۳۴۲ در دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران مشغول به كار شد، از همان ابتدا در كارگاه مجسمه‌سازي بود و به دست، كار و روش مجسمه‌سازان نگاه كلي مي‌كرد كه يادآور دوران كودكي‌اش و كارگاه مسگري پدرش بود.

بسته شدن مرزهاي داخلي مشكل جديد صنعت فيلم استراليا

باتوجه به افزايش شيوع كرونا در استراليا مرزهاي داخلي اين كشور روي هم بسته مي‌شود و اين امر بر صنعت فيلم هم تاثير مي‌گذارد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ورايتي، استراليا از امروز مرز ايالتي بين نيو ساوث ولز و ويكتوريا را در پاسخ به بازگشت رو به رشد كروناويروس مي‌بندد و اين مساله بدون شك تبعاتي جدي براي صنايع فيلم و تلويزيون كشور خواهد داشت. اين حركت باعث مي‌شود تمام حركت‌ها بين سيدني و ملبورن ممنوع شود و اين دو شهر در عين حال دو مركز بزرگ صنايع فيلم و تلويزيون استراليا هستند. طي چند روز اخير ملبورن شاهد افزايش خطرناك موارد كروناويروس بوده است. دوشنبه ويكتوريا ۱۲۷ مورد ابتلاي جديد گزارش كرد و يك نفر جان خود را از دست داد. از ارتش خواسته شده به ويكتوريا كمك كند و تعداد تست‌هاي انجام شده روزانه خود را به ۲۰ هزار عدد برساند. از ژانويه تا به حال، استراليا ۸۵۰۰ مورد ابتلا و ۱۰۶ مرگ داشته است. با وجود اينكه سفر هوايي بين سيدني و ملبورن از قبل كاهش پيدا كرده بود، مرز داخلي بين اين دو استان پرجمعيت كشور در تمام مدت كروناويروس باز مانده بود. اين نخستين‌بار در تقريبا يك قرن اخير است كه اين مرز بسته مي‌شود.

سومين جشنواره‌ داستان بهاران

سومين دوره جشنواره داستان بهاران با داوري نفيسه مرشدزاده، سلمان باهنر و علي خدايي برگزار مي‌شود و فراخوان سومين دوره جشنواره داستان كوتاه بهاران با هدف ترويج هنر داستان‌نويسي، كشف و معرفي استعدادهاي اين حوزه منتشر شد. دبيرخانه سومين جشنواره داستان كوتاه بهاران در بيانيه‌اي اعلام كرد «موسسه بهاران خرد و انديشه» به دنبال برگزاري دو دوره موفق اين جشنواره، تصميم به برگزاري سومين دوره اين رويداد فرهنگي و ادبي بدون محدوديت سني و اقليمي و با امكان شركت تمام فارسي‌زبانان گرفته است. جشنواره داستان كوتاه بهاران با هدف ترويج هنر داستان‌نويسي و كشف و معرفي استعدادهاي اين حوزه طراحي و سومين دوره خود را برگزار خواهد كرد. علاقه‌مندان شركت در اين مسابقه مي‌توانند اثر خود را تا پايان روز ۲۰ تيرماه ۹۹ به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند. مشخصات آثار ارسالي به سومين جشنواره داستان كوتاه بهاران بايد بين ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ كلمه باشند و داستان‌ها بايد در قالب فايل ورد ارسال شوند. هر شركت‌كننده نيز مي‌تواند تنها يك اثر را در مسابقه شركت دهد. همچنين نوشته‌هاي ارسالي نبايد پيش از اين در هيچ جشنواره ادبي جايزه‌اي دريافت كرده ‌باشند. اسامي هيات داوران و جوايز برندگان اين ‌رويداد نيز به زودي از طريق دبيرخانه جشنواره اعلام خواهد شد. مراسم اختتاميه در نيمه‌ دوم مهر ماه برگزار خواهد شد. در اين مراسم از ده نفر اول تقدير مي‌شود و به سه نفر اول جايزه تعلق مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون