• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4688 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير

خبر

دادگاه امريكايي، ايران را به پرداخت غرامت محكوم كرد

يك شركت حقوقي امريكايي مدعي است دادگاهي در واشنگتن، ايران را به ادعاي دست داشتن در حادثه‌اي به سال ۱۹۹۶ در عربستان‌سعودي، به پرداخت ۸۷۹ ميليون دلار غرامت محكوم كرده است. به گزارش فارس، در ادامه رويكردهاي ضدايراني نهادهاي امريكايي و ترويج سياست ايران‌هراسي در جهان، دادگاه فدرال واشنگتن بدون ارايه سند و مدرك مستدل ايران را به دست داشتن در انفجار «برج الخُبر» واقع در عربستان‌سعودي به سال ۱۹۹۶، متهم كرد. به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس» به نقل از «پي‌آر نيوزواير»، دادستان شركت حقوقي MM~LAW LLC روز سه‌شنبه خبر داد كه اين دادگاه با مقصر دانستن افراد حامي ايران در اين حادثه، تهران را به پرداخت غرامت 
۸۷۹ ميليون دلاري محكوم كرده است. در تاريخ بيست‌وپنجم ژوئن سال ۱۹۹۶ بود كه يك كاميون بمب‌گذاري شده مقابل محل استقرار نظاميان امريكايي واقع در شهر «الظهران» منفجر شد كه بر اثر آن ۱۹ نظامي امريكايي كشته و ۴۰۰ نفر ديگر زخمي شدند. به نوشته آسوشيتدپرس، اين دادگاه مدعي است ايران دستورات مقتضي و بيش از ۲ تُن مواد منفجره را دراختيار عاملان حامي خود قرار داده تا با جاسازي در يك كاميون، آن را مقابل محل استقرار نظاميان امريكايي منفجر كنند. ادعاي اين دادگاه و شركت حقوقي مذكور در منتسب كردن اين حادثه به ايران در حالي است كه در سال ۲۰۰۷ «ويليام پِري» وزير دفاع وقت امريكا (در دولت بيل كلينتون) علنا اعلام كرد اين انفجار، كار سازمان تروريستي «القاعده» بوده است.


توصيف عجيب جو بايدن براي دونالد ترامپ

«جو بايدن»  معاون رييس‌جمهور سابق امريكا به‌دليل آنچه  نزديكي «دونالد ترامپ» به روسيه خوانده مي‌شود، بار ديگر رييس‌جمهور امريكا را مورد انتقاد قرار داد  و گفت او «مانند يك توله‌سگ» تحت كنترل رييس‌جمهور روسيه قرار دارد. به گزارش فارس، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌ رو در يك تماس ويديويي براي جمع‌آوري كمك مالي به ترامپ به دليل شكستش در سياست خارجي و همچنين عملكرد ناموفقش در مهار بحران كرونا در امريكا تاخت. بايدن كه در نظرسنجي‌هاي سراسري از جمله در ايالت‌هاي كليدي كه نتيجه انتخابات نوامبر امريكا را رقم مي‌زنند از ترامپ پيش است، او را به رويكرد حمايت‌گرايانه و بخشنده در مقابل پوتين متهم كرد. انتقادي كه از زمان روي كار آمدن ترامپ عليه او مطرح بوده است. پيش از اين تحقيقاتي درخصوص دخالت روسيه در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نفع ترامپ انجام شده كه نتيجه‌اي نداشته  است. به گزارش نشريه «نيوزويك»، طبق گزارشي كه تيم انتخاباتي بايدن ارسال كرد، او در اين خصوص گفت: پوتين، بايدن را مانند يك توله‌سگ در يك قفس كوچك به هر طرف مي‌كشد. روزنامه نيويورك تايمز چندي قبل در گزارشي مدعي شد يك واحد ناشناس اطلاعاتي ارتش روسيه شبه‌نظاميان طالبان را برانگيخته تا در ازاي دريافت پاداش نقدي، عليه نيروهاي ائتلاف بين‌المللي تحت هدايت امريكا كه در افغانستان حضور دارند، عمليات انجام دهد. اين ادعا واكنش‌هاي زيادي را بين مقامات امريكا برانگيخت و بسياري ترامپ را در اين خصوص مسوول دانستند. اما اين گزارش از سوي كاخ سفيد قويا تكذيب شد و سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا نيز اخيرا اعلام كردند در اين زمينه شواهد و  مدارك مستحكمي وجود ندارد. وزارت خارجه روسيه نيز با رد گزارش ادعايي اين روزنامه امريكايي مبني بر مشوق مالي مسكو براي طالبان جهت هدف گرفتن نظاميان امريكايي، گفت كه هيچ مدركي در اين خصوص وجود ندارد.


اسپر: از اقدامات تهاجمي ايران ممانعت كرده‌ايم

«مارك اسپر» وزير دفاع امريكا در پيامي درخصوص دستاوردهاي اجراي استراتژي دفاع ملي اين كشور ادعاهايي را عليه ايران و برخي كشورهاي ديگر مطرح كرد. به گزارش خبرگزاري «اسپوتنيك»، او مدعي شد: در طول سال گذشته، وزارت دفاع عمليات‌هاي ضدتروريستي بين‌المللي را انجام داده يا از آنها حمايت كرده كه ده‌ها تروريست مهم را از ميدان نبرد برچيده است؛ (وزارت دفاع) نقش رهبري ما در ائتلاف ضدداعش را حفظ كرده كه در نتيجه آن خلافت فيزيكي داعش در عراق و سوريه از بين رفته است. اسپر در ادامه ادعاهايش بدون اشاره به حضور غيرقانوني و تحركات نظامي واشنگتن در آب‌هاي خليج‌فارس و درياي چين جنوبي گفت كه وزارتخانه تحت امرش در آزادي دريانوردي و تجارت دريايي ايفاي نقش كرده است. او مدعي شد: وزارتخانه آزادي دريانوردي و تجارت در آب‌هاي مورد مناقشه، از خليج‌فارس تا درياي چين جنوبي را حفظ و از اقدامات تهاجمي كشورهاي سركش مانند كره‌شمالي و ايران و همچنين همتايان نزديك آنها مانند روسيه و چين ممانعت كرده است. اين در حالي است كه تحركات نظامي اخير امريكا در درياي چين جنوبي واكنش مقامات پكن را در پي داشته است. سخنگوي وزارت خارجه چين در نشست مطبوعاتي روز دوشنبه هدف از حضور نظامي امريكا در آب‌هاي منطقه را تفرقه‌افكني خواند. «ژائو ليجيان»  سخنگوي وزارت خارجه چين درباره حضور ناوهاي هواپيمابر امريكا در منطقه و انجام رزمايش در آب‌هاي فيليپين گفت، منطقه در ثبات قرار دارد، اما هدف امريكا تفرقه انداختن بين چين و كشورهاي آسياي جنوب شرقي است. اين ديپلمات چيني افزود: «امريكا به‌طور عمد نيروي نظامي خود را براي برگزاري يك رزمايش بزرگ در درياي چين جنوبي به  منطقه اعزام كرده  و قصد قدرت‌نمايي دارد. آنها هدف پنهاني دارند و در واقع در پي تفرقه‌افكني بين كشورهاي منطقه و نظامي كردن درياي چين جنوبي هستند.» امريكا به‌تازگي از افزايش حضور نظامي خود در آب‌هاي اقيانوس‌هاي هند و آرام در بحبوحه تشديد تنش با چين خبر داده به‌طوري كه فرماندهي ناوگان اقيانوس آرام امريكا در بيانيه‌‌اي بدين منظور اعلام كرد ناوگروه‌هاي «يو اس اس نيميتز» و «رونالد ريگان» در حال انجام عمليات در درياي فيلپيين هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون