• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4689 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۱ تير

هنرمندان براي كودكان محك قصه مي‌خوانند

جيم كري رمان نوشت

گروه هنر و ادبيات

 

قصه‌خواني هنرمندان براي كودكان محك

هنرمندان ياور كودكان مبتلا به سرطان در رويداد «يك هفته قصه‌خواني با محك» كه به مناسبت روز ادبيات كودك و نوجوان برنامه‌ريزي شده است، قصه‌هاي كوتاه كودكانه را در دوران شيوع كرونا هر شب از طريق ويدئو در اينستاگرام اين سازمان به خانه‌هاي كودكان ايراني مي‌برند. بهناز آسنگري، مدير واحد خدمات حمايتي محك گفت: «اين سازمان در تمام سال‌هاي فعاليت خود تلاش كرده است تا با ايجاد فضايي شاد، كودكانه و روحيه‌بخش، فرآيند درمان را براي كودكان مبتلا به سرطان و خانواده‌هاي‌شان راحت‌تر سازد و كيفيت زندگي ايشان را در تمامي مراحل درمان ارتقا بخشد. از اين رو حدود 10 سال است كه ترالي كتاب در بيمارستان محك و برخي ديگر از بيمارستان‌هاي دولتي و دانشگاهي داراي بخش خون و آنكولوژي كودك در تهران، فعاليت مي‌كند. هر ماه تقريبا ۱۰۰۰ كتاب متناسب با گروه‌هاي سني و علايق كودكان از سوي روانشناسان انتخاب و به كودكان محك اهدا مي‌شود.» قصه محك، قصه آدم‌هايي است كه هميشه فراتر از خود فكر كردند، همانند سعيده قدس كه به دغدغه‌اي بيش از دغدغه خود انديشيد و اين سازمان را براي حمايت از كودكان مبتلا به سرطان بنيان نهاد. حال در شرايطي كه به دليل شيوع ويروس كرونا دست‌هاي‌مان از هم دور شده، «كيهان.ز» پدري كه امروز يكي از نيكوكاران محك است، پس از آشنا شدن با دغدغه كودكان مبتلا به سرطان، تصميم گرفت قصه‌هايي كه شب‌ها براي فرزندانش مي‌گفت را ضبط ‌كند تا شايد شادي و كودكي را براي اين قهرمانان كوچك زنده سازد. آسنگري در اين باره افزود: «اين نيكوكار ساكن شهر اصفهان، در اين مدت با ما همراه شده است و در شرايط فاصله‌گذاري اجتماعي به دليل شيوع كرونا، هر شب قصه‌اي را در استوديوي خانگي خود ضبط مي‌كند تا ما بتوانيم آنها را براي فرزندان‌مان در پيام‌رسان‌هاي ديجيتال بفرستيم تا بتوانند اين روزهاي سخت را شادتر بگذرانند؛ اقدامي كه با استقبال بسيار كودكان مبتلا به سرطان همراه شد.» آسنگري از تلاش محك براي سهيم شدن اين شادي با ديگر كودكان ايران گفت و ادامه داد: «اين تجربه باعث شد تا مناسبتِ روز ادبيات كودك و نوجوان را مغتنم بشماريم و در صفحه اينستاگرام رسمي محك به مدت شش شب قصه‌هايي براي كودكان سرزمين‌مان بخوانيم.» مدير واحد خدمات حمايتي محك با بيان آنكه در اين رويداد هنرمندان، شاعران و نويسندگان كودك و نوجوان همراه محك شده‌اند، ادامه داد: «رويداد يك هفته قصه‌خواني با محك از روز 17 تير آغاز شده و قصه‌خواني فعالان حوزه ادبيات كودك و نوجوان و هنرمنداني چون عزت‌الله الوندي، حسن معجوني، آزاده مويدي‌‎فرد، بهار كاتوزي، الكا هدايت و... هر شب در اينستاگرام رسمي محك پخش مي‌شود.»

اولين رمان جيم كري

جيم كري رماني با عنوان «خاطرات و اطلاعات نادرست» را نوشته است كه در آن ضد قهرمان داستانش افسردگي دارد. جيم كري اولين رمان خود را با عنوان «خاطرات و اطلاعات نادرست» منتشر كرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جيم كري در مورد اين كتاب با نيويورك تايمز صحبت كرد و گفت: اكنون پايان جهان است و ما كتاب كاملي براي آن داريم. پايان تمدن نيست فقط پايان يك دنياست، دنياي خودخواهي...

يكي از شخصيت‌هاي كتاب نيكلاس كيج مجموعه‌دار جمجمه‌هاي دايناسور است كه نقش بهترين دوست شخصيت اصلي را نيز بازي مي‌كند. جيم كري‌ زاده ۱۷ ژانويه ۱۹۶۲ هنرپيشه و كمدين كانادايي- امريكايي است. او تاكنون ۲ بار برنده جايزه «گلدن گلوب» براي فيلم‌هاي «نمايش ترومن» و «مرد روي ماه» شده ‌است.

سرگذشت شاهزاده جنگل دهلي سريال مي‌شود

در حالي كه آمازون امتياز ساخت داستاني از نيويورك‌تايمز را به دست آورده، ميرا ناير براي كارگرداني اين سريال انتخاب شده است. به گزارش مهر به نقل از ورايتي، «شاهزاده جنگل دهلي» در قالب يك سريال درام به كارگرداني ميرا ناير ساخته مي‌شود. اين داستان كه توسط الن بري نوشته شده داستاني درباره تاريخ خاندان سلطنتي «اود» است كه زندگي اشراف ساكن در يك كاخ ويران شده در پايتخت هند را روايت مي‌كند. اين خاندان مدعي هستند وارث يك پادشاهي سرنگون شده هستند. ميرا ناير براي كارگرداني اين پروژه انتخاب شده و تهيه كننده اجرايي آن هم خواهد بود. الن بري روزنامه‌نگار برنده جايزه پوليتزر اين داستان را درباره خانواده اود به زيبايي نوشته است و از وراي آن ريشه‌هاي عميق حقيقي درباره خشونت و آسيب‌هاي بخشي از هند را عيان ساخته است. اين داستان تاثيرگذار كه در قالب سريالي شنيداري سه قسمتي در پادكست «تايمز» هم منتشر شده نتيجه سال‌ها گزارش و تحقيق در هند است. از زماني كه اين موضوع منتشر شد «تايمز» در جست‌وجوي يافتن شركايي براي گسترش داستان بوده است. اكنون داستان زندگي شاهزاده جنگل‌هاي هند با همكاري آمازون استوديوز ساخته مي‌شود.

افزايش چشمگير فروش كتاب در انگليس

با وجود آنكه هنوز كتابفروشي‌ها در برخي مناطق انگلستان به دليل شيوع كرونا تعطيل هستند، نرخ فروش كتاب‌هاي چاپي در اين كشور از بازه زماني مشابه در سال گذشته پيشي گرفت و كتاب‌هاي جنايي بيشترين فروش را كردند. تنها در هفته گذشته ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار كتاب چاپي در انگليس به فروش رفت و درآمدي برابر با ۳۲ ميليون و ششصد هزار پوند براي صنعت نشر اين كشور به همراه داشت. اين در حالي است كه مردم اين كشور اروپايي سال گذشته در يك بازه زماني مشابه در مجموع تنها ۳ ميليون و يكصد هزار جلد كتاب خريداري كردند. علاقه‌مندان به كتاب در انگليس پس از ماه‌ها قرنطينه خانگي به پر كردن كتابخانه‌هاي‌شان از كتاب‌هاي جديد به ويژه رمان‌هاي جنايي روي‌ آورده‌اند. فروش اين دست از رمان‌ها در سه هفته‌اي كه كتابفروشي‌ها اجازه بازگشايي پيدا كرده‌اند، حسابي رونق داشته است. به نقل از موسسه نيلسون كه بازار كتاب انگلستان را رصد مي‌كند، فروش كتاب‌هاي چاپي در اين سه هفته در مقايسه با بازه زماني مشابه در سال ۲۰۱۹، ۱۹ درصد افزايش داشته است. بيشتر كتاب‌هاي چاپي كه از زمان بازگشايي كتابفروشي‌ها به فروش رفتند، در سبك قتل و انتقام بودند. در دو هفته آخر ماه ژوئن در مقايسه با همين بازه زماني در سال گذشته، ۱۲۰ هزار نسخه بيشتر از كتاب‌هاي هيجاني و جنايي به فروش رفت. نتايج نظرسنجي‌هاي موسسه نيلسون از يك هزار شهروند بزرگسال انگليسي از افزايش ميزان مطالعه در دوره قرنطينه و خانه‌نشيني حكايت دارد. قبل از ۲۳ مارس (۴ فروردين ۹۹) شهروندان انگليسي در هفته به‌طور ميانگين ۳.۴ ساعت مطالعه داشتند اما با فرارسيدن ماه مه (اواسط ارديبهشت ۹۹) ۲.۷ ساعت به اين ميانگين اضافه شد. اگرچه اين آمار در اواسط ماه مه كاهشي جزيي يافت اما باز هم نسبت به دوره پيش از قرنطينه بالاتر بود. با توجه به تعطيلي‌هاي اخير كتابفروشي‌ها، موسسه نيلسون نمي‌تواند آمار دقيقي از ميزان فروش كتاب در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي ارايه دهد اما براساس برآوردها، اين ميزان در پي شيوع كرونا در مقايسه با سال گذشته ۱۱ درصد كاهش يافت اما با بازگشايي كتابفروشي‌ها از ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد)، بازار فروش كتاب‌هاي چاپي در اين كشور بار ديگر رونق گرفت.

مجسمه «ملانيا ترامپ» به آتش كشيده شد

مجسمه چوبي «ملانيا ترامپ» بانوي اول ايالات متحده در شهر زادگاهش به آتش كشيده شده است. مجسمه «ملانيا ترامپ» در شهر «سونيتسا» واقع در «اسلووني» و همزمان با روز استقلال ايالات متحده (۴ جولاي) به آتش كشيده شده است. «برد دوني» هنرمند سازنده اين مجسمه در گفت‌وگو با رويترز اعلام كرد پس از گزارش پليس درباره حادثه آتش‌سوزي، اين مجسمه را از محل برداشته است. «دوني» هنرمند ۳۹ ساله امريكايي با همكاري يك هنرمند محلي و با استفاده از تنه يك درخت اين مجسمه را ساخته و در سال ۲۰۱۹ به‌طور رسمي از آن رونمايي كرده بود. اين مجسمه چوبي، «ملانيا ترامپ» را در لباس آبي رنگي كه در روز شروع به كار «ترامپ» در سال ۲۰۱۷ به تن كرده بود، نشان مي‌دهد. پيش‌تر «دوني» هدف از ساخت اين مجسمه را ايجاد ارتباط با شرايط سياسي كشورش و جلب‌توجه مردم به «ملانيا ترامپ» همسر مهاجر «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور ايالات متحده كه خود مخالف سرسخت مهاجران است، بيان كرده بود. با ادامه روند پايين كشيدن و تخريب مجسمه‌ها و يادبودهاي مرتبط به نژادپرستي در امريكا، «دونالد ترامپ» در هفته‌هاي اخير نسبت به عواقب تخريب هرگونه تنديس و يادبود تاريخي در سطح شهر هشدار داده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون