• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4691 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير

روز ملي گفت و گو و تعامل با دنيا

هر يك از افراد در پي اثبات آنند. زبان تك‌گويانه بيش از همه منجر به سلطه، سوءتفاهم و خشونت مي‌شود اما غايت ديالوگ رسيدن به فهم و تفاهم ارتباطي است. بنابراين در گفت‌وگو، از اختلاف و چند گونگي به سمت وحدت و يگانگي و حقيقت نهايي انتقال پيش مي‌آيد كه البته اين لزوما به معناي هم شكلي و توافق نيست، بلكه گفت‌وگو ابزاري قابل اعتماد براي تفكر و همكاري است. 
اين تعريف از ديالوگ هماهنگي بسياري با تعريف صلح دارد كه آن نيز رسيدن به وحدت و يگانگي در عين كثرت است. 
گفت‌وگو و تعامل سازنده بخشي از چار‌چوب جهاني بهتر و امن‌تر است، گفت‌وگو لزوما در مورد يافتن توافق مشترك نيست در مورد ايجاد احترام متقابل به منظور ايجاد روابط پايدار است. گفت‌وگو روابط بين طرفين را از معارضه به احترام‌گذاري تبديل مي‌كند و راه روابط جديد را مي‌گشايد. گفت‌وگو روابط انساني را از حالت ناداني يا عدم تحمل به وضعيت فهم عميق‌تر و احترام به آنچه مشترك است و آنچه نيست، تبديل مي‌كند، گفت‌وگو به جلوگيري، كاهش و احتمالا تغيير تنش‌ها و درگيري كمك مي‌كند زيرا با تغيير فهم متقابل از يكديگر درگيري تغيير مي‌كند، گفت‌وگو براي درك متقابل بر پرسش، گوش دادن و ايجاد همكاري تاكيد دارد و به مشاركت‌كنندگان كمك مي‌كند تا از مشكل رها شوند. اين عناصر گفت‌وگو به كاهش سوءتفاهم‌ها و برطرف كردن كليشه‌ها كمك مي‌كنند از اين رو مي‌توان گفت، گفت‌وگو روش سازنده صلح است. 
گفت‌وگو مذاكره نيست در مذاكره طرفين با هدف وارد كردن فشار براي رسيدن به توافق همراه هستند در گفت‌وگو هدف اين است كه بدون الزامي براي دستيابي به يك راه‌حل در مورد ادراك و درك طرف ديگر از يك موضوع اطلاعاتي كسب شود. در پايان مي‌توان گفت، گفت‌وگو براي بهزيستي انسان‌ها بسيار مهم است زيرا مي‌تواند مولد تعامل بوده و با مديريت روابط، صلح و حمايت اجتماعي به انسان‌ها بدهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون