• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4692 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير

خبر

معاون اول رييس‌جمهور در ستادملي مديريت تالاب‌ها چه گفت؟

سومين جلسه ستاد ملي هماهنگي و مديريت تالاب‌هاي كشور به رياست معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در اين جلسه با تاكيد بر اينكه بايد قدر مجموعه تالاب‌هاي كشور را بدانيم، گفت: بايد قدر تالاب‌هاي كشور را تا وقتي زنده هستند و پيش از بروز پيامدها و آثار نامطلوب زيست‌محيطي ناشي از مرگ آنها بدانيم.
او با اشاره به تجربه موفق سازمان حفاظت محيط زيست و وزارتخانه‌هاي نيرو و جهاد كشاورزي در احياي درياچه اروميه خاطرنشان كرد: بايد براي مديريت تالاب‌هاي كشور نيز برنامه‌اي مانند برنامه احياي درياچه اروميه تدوين شود تا شاهد جلوگيري از خشك شدن تالاب‌ها باشيم.
جهانگيري در توضيحات خود افزود: اقدامات انجام شده براي احياي درياچه اروميه كار بسيار مهمي بود كه بايد اصلي‌ترين دغدغه‌ها نسبت به اين درياچه را برطرف و زمينه رضايتمندي مردم كشور را فراهم كرد.
معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به گزارش‌هاي ارايه شده در خصوص تدوين برنامه‌ها و پروژه‌هاي اولويت‌دار پنج ساله احياي تالاب ميانكاله و خليج گرگان، بر ضرورت تلاش براي اجرايي شدن اين پروژه‌ها تاكيد كرد و افزود: بايد اين برنامه‌ها بر اساس اولويت‌هاي تعيين شده و مطابق برنامه زمانبندي با جديت از سوي استانداران مازندران و گلستان و دستگاه‌هاي اجرايي مربوطه پيگيري شوند تا شاهد احياي تالاب‌هاي كشور باشيم.
جهانگيري همچنين با اشاره به گزارش‌هاي ارايه شده در جلسه در خصوص برنامه‌ها و اقدامات طرح جامع هفت ساله احياي تالاب انزلي، اين تالاب را از مهم‌ترين تالاب‌هاي كشور برشمرد و گفت: تالاب انزلي همواره مورد توجه مردم استان گيلان بوده كه اميدوارم با اجراي برنامه‌هاي تدوين شده، شاهد حل مشكلات و مسائل اين تالاب باشيم.
معاون اول رييس‌جمهور از استاندار گيلان، سازمان حفاظت محيط زيست و دستگاه‌هايي كه مطابق برنامه‌هاي تهيه شده داراي تعهد هستند خواست با جديت نسبت به انجام تكاليف و تعهدات خود اقدام و از آسيب رسيدن و خشك شدن تالاب انزلي جلوگيري كنند. جهانگيري همچنين با اشاره به گزارش ارايه شده در جلسه مبني بر توليد كمپوست در استان گيلان و ضرورت انتقال آن به جنوب كشور براي استفاده خاطرنشان كرد: كارگروهي با حضور وزارت جهاد كشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان برنامه و بودجه در اين خصوص تشكيل شود و تعيين تكليف كند كه كارخانه‌هاي توليد كمپوست در كدام مناطق احداث و موارد مصرف كمپوست توليدي در چه صنايعي باشد. رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين جلسه با اشاره به وجود كارخانه كمپوست در استان گيلان گفت: بايد در خصوص توليد كمپوست تجديدنظر شود و احداث اين كارخانه‌ها در مناطقي باشد كه صنايع مصرف‌كننده اين محصول نيز در نزديكي اين كارخانه‌ها وجود داشته باشد. در اين جلسه كه وزير راه و شهرسازي، استانداران گلستان، مازندران و گيلان و رييس سازمان بنادر و دريانوردي نيز حضور داشتند، نماينده سازمان حفاظت محيط زيست گزارشي از پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه پنج‌ساله احياي تالاب ميانكاله و خليج گرگان ارايه كرد و گفت: اين پروژه‌ها در دو گروه با اثربخشي زياد و اثربخشي نسبتا كمتر تدوين شده كه جلوگيري از خشك شدن تالاب و افزايش شوري آب ميانكاله و خليج گرگان، كاهش بار آلودگي و جلوگيري از تغذيه‌گرايي تالاب ميانكاله و خليج گرگان و تخريب و تصرفات اراضي از جمله اين پروژه‌ها هستند. نماينده سازمان حفاظت محيط زيست همچنين گزارشي از برنامه‌ها و اقدامات طرح جامع هفت ساله احياي تالاب انزلي ارايه كرد و به تشريح اهداف كلان اين طرح در بازه زماني 1399 تا 1405 پرداخت و افزود: كاهش بار آلودگي و رسوبات وارده به تالاب و افزايش حجم آبگيري آن، حفظ و احياي تنوع زيستي تالاب و كاهش جمعيت و پراكنش گونه‌هاي غيربومي و مضر تالاب و جلب مشاركت مردم و ارتقاي بهره‌برداري خردمند و پايدار از تالاب از جمله برنامه‌ها و اهداف اين طرح هفت ساله هستند.
در اين جلسه در خصوص پروژه‌ها و برنامه‌هاي احياي تالاب ميانكاله، خليج گرگان و تالاب انزلي بحث و تبادل نظر و تصميماتي نيز در اين خصوص اتخاذ شد.
در اين نشست همچنين مقرر شد كارگروهي با محوريت سازمان حفاظت محيط زيست و با عضويت سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد كشاورزي براي تعيين تكليف و نحوه فعاليت كارخانه‌هاي توليد كمپوست در مناطق مختلف تشكيل شود.


آتش دوباره به جان منطقه خاييز افتاد

يك فعال محيط زيست در بهبهان با اشاره به آتش‌سوزي در منطقه حفاظت شده خاييز گفت: با توجه به وسعت آتش با كمبود شديد نيرو و امكانات مواجه هستيم. محمد داسمه در گفت‌وگو با ايسنا در اين باره اظهار كرد: آتش از ظهر۲۲ تير از منطقه دره‌لير بهبهان آغاز شد و اكنون به منطقه حفاظت شده خاييز رسيده است. او در توضيح اين مطلب گفت: در حال حاضر آتش در تنگه شيخ منطقه خاييز گسترش يافته و به تنگه علمدار نيز رسيده است. اين فعال محيط زيست در بهبهان تصريح كرد: اكنون هيات كوهنوردي بهبهان، محيط‌بانان منطقه حفاظت شده خاييز و جنگلبانان و نيروهاي آتش‌نشاني شهرداري بهبهان در منطقه حضور دارند اما با توجه به وسعت آتش كمبود شديد نيرو و امكانات داريم. داسمه تاكيد كرد: نياز است كه هر چه سريع‌تر نيروهاي محيط زيست خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد و نيروهاي منابع طبيعي اين استان‌ها با امكانات به منطقه حفاظت شده خاييز برسند. اين سومين بار طي دو ماه اخير است كه منطقه حفاظت شده خاييز در آتش مي‌سوزد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون