• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4693 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير

سخنگوي دولت از برخورد دلواپسان با توافق هسته‌اي گفت

غيرمنصفانه عليه برجام

هزار و ۸۲۸ روز از آن روزي كه جمهوري اسلامي و ۶ قدرت جهاني در وين به «برنامه جامع اقدام مشترك» رسيدند تا بالاخره پس از چندين سال پرونده هسته‌اي ايران و تحريم‌هاي ناشي از آن حل و فصل شود، مي‌گذرد. توافقي كه براي شكل‌گيري آن، ۲۰ ماه مذاكره فشرده صورت گرفت اما درنهايت به‌طور تام و تمام تنها ۳ سال دوام آورد و با خروج امريكا از اين توافقنامه بين‌المللي همه‌ چيز تغيير كرد. خروج ايالات متحده از اين توافق كه همه قدرت‌هاي جهاني بر سر آن به توافق رسيدند، نه‌تنها تندروهاي امريكايي و اسراييلي را خشنود كرد، بلكه تندورهاي تهران هم با چوب «اين مذاكرات از ابتدا هم بي‌حاصل بود» دولت را نواختند. از همين روي يك روز پس از سالگرد توافق هسته‌اي ايران با ۶ قدرت جهاني، سخنگوي دولت در خلال سخنانش تاكيد كرد كه قضاوت برخي در مورد برجام «غيرمنصفانه» بوده است. علي ربيعي طبق معمول هر نشست خبري در آغاز از فشار اقتصادي تحت تحريم گفت و تاكيد كرد كه امروز با همه دشواري‌ها مردم مقابل تحريم‌هاي غيرانساني ايستاده‌اند. او همچنين تعهد آشكار، ‌شفافيت و برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران را ازجمله بخش باقي مانده از برجام برشمرد و گفت كه امروز برجام «چالش» امريكاست.

 

تصميمات بورسي دولت

علي ربيعي در ادامه و پس از اشاره به وضعيت اقتصادي ناشي از تحريم و تاكيد بر اينكه هر كس ساكن جديد كاخ سفيد باشد، راهي ندارد مگر بازگشت به ميز مذاكره، به سراغ بورس رفت و از تصميمات جديد دولت در اين حوزه سخن گفت. به‌گفته سخنگوي دولت، دولت با افزايش سهم شناور آزاد شركت‌هاي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي در بازار سرمايه موافقت كرده است. به موجب اين تصميم همه دستگاه‌هاي اجرايي مكلف شدند همكاري لازم را با وزارت اقتصاد و دارايي در افزايش سهم شناور آزاد حداقل به ميزان ۲۵ درصد شركت‌هاي تابعه اعم از شركت‌هاي دولتي و شركت نهادهاي عمومي، سازمان‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي، مطابق مقررات بورسي در بازار سرمايه داشته باشند.

 

بدهكاري كره‌جنوبي

در پي مشكلات ارزي به وجود آمده در ايران مقامات داخلي خبر دادند كه نزديك به ۸ ميليارد دلار از منابع جمهوري اسلامي در كشور كره جنوبي بلوكه شده‌ كه اين رقم در شرايط فعلي از اهميت بسزايي برخوردار است. ربيعي البته در نشست ديروز ابراز اميدواري كرد كه دولت از طريق مراجع ذي‌صلاح بين‌المللي در حال پيگيري است و به مقامات كره جنوبي هشدار داد پيش از آنكه دير شود و تاثيري بر بازنگري در روابط بلندمدت دو كشور بگذارد، اقدامي انجام دهند. از آن ‌سو اما هر چقدر روابط تجاري ايران و كره جنوبي رو به تيره و تار شدن مي‌رود، ونزوئلا در تبادلات تجاري با ايران پيشتاز همه كشورها است. مساله‌اي كه به نظر مي‌رسد حساسيت‌هاي امريكا را برانگيخته است. با اين حال ربيعي ديروز تاكيد كرد كه اين روابط تجاري معمول، بر اساس مناسبات عادي تجاري و مثل ساير كشورها است و ايران هيچ كمكي از ونزوئلا درخواست نكرده است. در شرايط تنگناهاي اقتصادي و تجارت بين‌المللي و درشرايط بحران كرونا ايران از بانك جهاني تقاضا ۵۰ ميليون دلار وام كرد كه به سازمان بهداشت جهاني پرداخت و براي ايران كالاي بهداشتي و پزشكي تهيه و ارسال شود. اين اقدام همچنان با تعلل از سوي بانك جهاني روبرو است كه به‌گفته ربيعي «توجيهي» ندارد و حاصل «نقش‌آفريني» امريكاست. با اين حال بانك مركزي پيگر حل اين معضل است.

 

دوگانه تعطيلي - عادي‌سازي

كرونا وضعيت اغلب شهرهاي ايران را به مرز هشدار يا قرمز رسانده اما شرايط اقتصادي نيز اجازه تعطيلي مجدد و گسترده نمي‌دهد. به همين دليل هم ربيعي ديروز از رسانه‌ها خواست به دوگانه تعطيلي- عادي‌سازي دامن نزنند. او البته خطاب به محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران كه گفته بود ۷۰ درصد قصور متوجه دولت است و ۲۰ درصد متوجه مردم پرسيد كه بر اساس چه معياري چنين قضاوتي دارد؟ با اين حال مراكز آموزشي به‌خصوص دانشگاه‌ها و مدارس جزو بخش‌هاي پرخطري هستند كه درمورد شرايط آنها در دوران كرونا تصميماتي اتخاذ شده است. در اين راستا در مناطق قرمز اگرچه كلاس‌ها از ۱۵ شهريور آغاز مي‌شود اما غيرحضوري خواهد بود.

 

خطر تروريسم در سوريه و آموزش‌هاي ايران

در بخشي از اين نشست ربيعي به توافق‌هاي اخير ايران و سوريه در زمينه‌هاي نظامي و امنيتي نيز اشاره كرد و گفت در سفر اخير سردار باقري، فرمانده كل نيروهاي مسلح به دمشق ملاقات‌هايي با رييس‌جمهوري و ساير مقامات عالي سوريه انجام شد و ضمن انعقاد توافقنامه‌ در زمينه‌هايي چون نظامي، امنيتي، آموزشي و فني و حتي اقتصادي جمهوري اسلامي براي تقويت سامانه سامانه پدافندي سوريه با استفاده از تجهيزات توليد شده ايراني براي مقابله با تهديدات هوايي احتمالي اعلام آمادگي كرد.

 

كمك به مستاجران و پرداخت مطالبات ايثارگران

به‌گفته ربيعي براساس مصوبه دولت و تاكيد رييس‌جمهوري، جامعه ايثارگري تا پايان دولت دوازدهم مطالباتش را دريافت خواهد كرد. او همچنين از تشكيل كارگروه كارشناسي در اين راستا با حضور سازمان برنامه و بودجه و بنياد شهيد و ستاد كل نيروهاي مسلح براي بررسي اين موضوع خبر داد. او خبر داد كه بانك مركزي در حال بررسي منابع و شرايط وام وديعه مسكن مستاجران است و البته تاكيد كرد فعلا اولويت بانك مركزي تامين ارز براي تهيه كالاهاي اساسي است كه در اين راستا ۸ ميليارد دلار براي تامين كالاهاي اساسي در سال ۹۹ پيش‌بيني شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون