• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4694 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

بيانيه وزارت امور خارجه در سالگرد توافق هسته‌اي

هيچ جايگزيني براي برجام وجود ندارد

گروه ديپلماسي| وزارت امور خارجه كشورمان روز گذشته در سالگرد حصول برجام بيانيه‌اي به شرح زير صادر كرد. برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) به عنوان محصول مهم ديپلماسي چندجانبه كه مورد حمايت قاطع جامعه بين‌المللي قرار داشته، در پنجمين سالگرد خود با مخاطره جدي مواجه شده است كه اگر مورد مراقبت جامعه بين‌المللي براي تضمين اجراي متوازن و با حسن نيت كليه طرف‌هاي برجام قرار نگيرد، مي‌تواند قرباني ديگري از رويكرد يك‌جانبه‌گرايانه دولت امريكا باشد كه مسووليت بين‌المللي و پيامدهاي آن منحصرا متوجه اين كشور و دولت‌هاي همراه خواهد بود.اين بيانيه مي‌افزايد: سرمايه بين‌المللي، حقوقي، فني، راهبردي و سياسي اين توافق در پنجمين سالگرد تفاهم، متاثر از اقدامات مخرب غيرقانوني امريكا دچار فرسايشي عميق شده است. اعضاي باقيمانده برجام بر اين نكته واقف بوده و با اجماع بر اين نظر هستند كه دليل اصلي شرايط كنوني، نقض‌هاي مستمر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام و نهايتا خروج غيرقانوني و يك‌جانبه ايالات متحده از تفاهمي است كه پس از سال‌ها مذاكرات طاقت‌فرساي چندجانبه به دست آمد. عدم پايبندي اساسي دولت امريكا به تعهدات خود ذيل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و فقدان اراده ديگر طرف‌ها در اعاده توازن از دست رفته در برجام، شرايط كنوني پيرامون برجام را پيچيده‌تر ساخته و عملا سبب شده تا جمهوري اسلامي ايران، به‌رغم پايبندي به تعهدات خود، نتواند از آثار برجام همچون رفع تحريم‌هاي هسته‌اي بهره‌مند شود.وزارت امور خارجه عنوان مي‌كند: متاسفانه، شرايط به گونه‌اي پيش رفته است كه بايد بار ديگر حقوق و تكاليف مندرج در اين توافق را كه طي مذاكرات سخت و پيچيده بين ايران و 1+۵ به نمايندگي از جامعه بين‌المللي توافق و مورد تاييد قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت قرار گرفته است، براي اعضاي باقيمانده برجام و همچنين دولت‌هاي عضو سازمان ملل متحد يادآوري كنيم. از تاكيد قطعنامه ۲۲۳۱ بر «ارتقاي و تسهيل توسعه تعاملات اقتصادي و تجاري عادي و همكاري با ايران» و «اجراي كامل چارچوب زمانبندي» برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ گرفته تا اهميت نظام رفع تحريم‌هاي برجام به عنوان يكي از پايه‌هاي اساسي توافق حاصل شده.در اين بيانيه آمده است: برجام يك راه‌حل ديپلماتيك مذاكره شده براي حل و فصل مسالمت‌آميز يك بحران مزمن ساختگي در مورد برنامه صلح آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران بود كه ماهيتي جامع و نهايي دارد. ايران با جديت و با نگاه به آينده وارد مذاكره شد و نتيجه مذاكره را با حسن نيت اجرا كرد كه انجام اقدامات داوطلبانه شفاف‌ساز و اعتمادساز، فراتر از تعهدات ذيل موافقتنامه پادمان، بخشي از تلاش جمهوري اسلامي ايران براي اعطاي اطمينان به جامعه بين‌المللي در مورد ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه هسته‌اي خود بود كه در قبال آن تحريم‌هاي ظالمانه‌اي كه به بهانه برنامه هسته‌اي وضع شده بودند بايد مرتفع مي‌شدند. متاسفانه جمهوري اسلامي ايران نه تنها از منافع اقتصادي رفع تحريم‌ها منتفع نشد بلكه بار ديگر شاهد اقدام برخي از دشمنان برجام براي احياي پرونده‌هاي مختومه، با هدف نابودي كامل دستاوردهاي برجام هستيم.

مذاكره مجدد برجام و اصلاح نظام رفع تحريم‌ها تحت هيچ شرايطي قابل تحمل نيست

اين بيانيه مي‌افزايد: جمهوري اسلامي ايران تاكنون همكاري سازنده و گسترده‌اي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشته است كه آمار و ارقام در مورد تعداد و حجم بازرسي و اقدامات راستي آزمايي‌هاي صورت گرفته در جمهوري اسلامي ايران گواه بر آن هستند. هرگونه تلاش براي سوءاستفاده از آژانس براي ايجاد فشار بر جمهوري اسلامي ايران مغاير با مفاد برجام بوده و علاوه بر مخدوش ساختن اعتبار آژانس به عنوان تنها نهاد فني معتبر بين‌المللي براي نظارت بر فعاليت هسته‌اي كشورها، مي‌تواند بر مباني همكاري‌هاي سازنده پادماني موجود تاثيرات منفي داشته باشد. علاوه بر اين هرگونه همراهي برخي اعضاي باقيمانده برجام با توطئه‌هاي ايالات متحده عليه برجام به خصوص در جهت تخريب و تضعيف نظام رفع محدوديت‌هاي تسليحاتي در سال پنجم تصويب برجام (مهرماه ۱۳۹۹) جاي نگراني بسيار داشته و همان‌گونه كه مكررا تاكيد شده است، مذاكره مجدد برجام و اصلاح نظام رفع تحريم‌ها تحت هيچ شرايطي قابل تحمل نبوده و پاسخ جمهوري اسلامي ايران، قاطع و تعيين‌كننده خواهد بود.در بيانيه وزارت خارجه آمده است: جامعيت و نهايي بودن اين توافق كه به سختي و پس از دو سال مذاكره فشرده در بالاترين سطوح، با ترسيم تمامي جزييات و با جدول زمانبندي دقيق به دست آمده است، نبايد به هيچ‌وجه مخدوش شود. هيچ جايگزيني براي اين توافق وجود ندارد، پس اگر اراده سياسي جامعه بين‌المللي به ويژه اعضاي باقيمانده برجام بر حفظ اين توافق مهم است، بسيار مهم است كه بر تضمين اجراي متوازن و با حسن نيت توافق تمركز كنيم. اين بيانيه عنوان مي‌كند: جمهوري اسلامي ايران از دولت‌هاي جمهوري خلق چين و فدراسيون روسيه، به دليل اقدامات و مواضع سازنده و توأم با حسن نيت آنها در سطح شوراي امنيت، شوراي حكام و كميسيون مشترك برجام به منظور حفظ و اجراي برجام قدرداني مي‌كند و اميدوار است با تداوم اين تلاش، زمينه لازم براي اجراي كامل برجام فراهم شود.

سه كشور اروپايي با پايبندي به تعهدات‌شان زمينه حفظ و اجراي كامل برجام را فراهم كنند

اين بيانيه در پايان عنوان مي‌كند: در پايان، جمهوري اسلامي ايران ضمن اعلام آمادگي مجدد بر حفظ و اجراي كامل مفاد برجام توسط همه طرف‌هاي اين توافق، به خصوص ضرورت انتفاع كامل ايران از آثار اقتصادي نظام رفع تحريم‌ها - آن‌ گونه كه در برجام پيش‌بيني شده - مصمم است تا در قبال هرگونه زياده خواهي و رفتارهاي غيرمسوولانه اقدامات قاطع را اتخاذ كند و سه كشور اروپايي را قويا فرا مي‌خواند كه به جاي حركت در مسير سياست فشار حداكثري ايالات متحده، با پايبندي نسبت به تعهدات خويش، زمينه حفظ و اجراي كامل برجام را فراهم آورند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون