• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4695 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۸ تير

خبرخوان

چرا نرخ دلار در سايت بانك مركزي ۴۲۰۰ تومان است؟

مينو كياني‌راد، معاون اسبق ارزي بانك مركزي با انتقاد از عملكرد بانك مركزي در اعلام نرخ ارز و اختلافات موجود در نمايش عدد نرخ ارز روي وب‌سايت سياستگذار پولي بيان كرد: «چرا قيمت دلار در سايت بانك مركزي ۴۲۰۰ تومان نمايش داده مي‌شود؟ چرا عدد واقعي روزانه را نمي‌گذاريد؟ اين يعني خطاي سيستمي در نظام ارزي كشور است و هيچ وقت در تاريخ اقتصاد كشور اتفاق نيفتاده بود.»


تامين 36 هزار ميليارد تومان از كسري بودجه دولت

در حالي كسري بودجه دولت تا حدود ۱۵۰ هزار ميليارد تومان برآورد شده بود كه فعلا ۳۶ هزار ميليارد تومان آن از محل حراج اوراق تامين شده و اين حراج هفتگي فعلا ادامه دارد. گزارش جديد بانك مركزي نشان داد كه در راستاي تامين كسري بودجه در مدت اخير ده‌ها هزار ميليارد تومان اوراق بدهي منتشر كرده است؛ به ‌طوري كه تاكنون هفت مرحله اوراق بدهي دولت حراج شده و بانك مركزي مدعي است كه توانسته از اين طريق ۳۶ هزار ميليارد تومان كسري بودجه دولت را بدون آنكه نقدينگي جديدي خلق شود تامين كند. البته قرار است برنامه تامين مالي كسري بودجه از طريق حراج هر هفته توسط بانك مركزي برگزار شود و اوراق دولت به بانك‌ها و نهادهاي مالي غيربانكي فروخته خواهد شد. اين در حالي است كه با وجود تخمين‌هايي كه درباره كسري بودجه و راهكارهاي تامين آن وجود داشته تاكنون سازمان برنامه و بودجه گزارش رسمي درباره جزييات كسري و نحوه تامين آن منتشر نكرده است.


رشد ۸ درصدي صادرات ايران به امارات

جديدترين آمار اعلامي از سوي سازمان توسعه تجارت نشان مي‌دهد كه ايران در سه ماهه ابتدايي امسال توانسته ميزان صادرات خود به امارات متحده عربي را افزايش دهد. در شرايطي كه در بهار پارسال، ميزان صادرات ايران به امارات متحده عربي، در مرز ۹۰۰ ميليون دلار قرار داشت، اين عدد در مدت مشابه سال جاري به يك ميليارد دلار رسيده است. ميزان صادرات وزني ايران به امارات متحده عربي نيز از دو ميليون و ۴۰۰ هزار تن به سه ميليون و ۴۰۰ هزار تن رسيده و به اين ترتيب رشدي ۴۰ درصدي را به ثبت رسانده است. ميزان صادرات ايران در دو ماهه ابتدايي سال جاري بيش از ۳۰ درصد كاهش پيدا كرد كه دليل اصلي آن مسدود شدن مرزهاي مشترك از سوي كشورهاي همسايه و منطقه و كاهش جدي تجارت جهاني بود. براساس برآوردهاي انجام شده از سوي بانك جهاني، تجارت جهان در سال ۲۰۲۰ حدودا ۳۰ درصد كاهش خواهد يافت و در اين بين اقتصاد ايران نيز استثنا نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون