• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4695 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۸ تير

گروهي از دانشگاهيان، اهالي فرهنگ و رسانه و كنشگران در بيانيه‌اي تاكيد كردند

ستاد مقابله با كرونا گام‌هايش را محكم بردارد

گروهي از دانشگاهيان، اهالي فرهنگ و رسانه و كنشگران مدني خطاب به ستاد ملي مقابله با كرونا تاكيد كردند ستاد مقابله با كرونا گام‌هايش را محكم بردارد، تصميم بگيرد و اجرا كند.
به گزارش ايسنا، در اين بيانيه آمده است: 
«در چند ماه اخير انواع مشكلات بار دولت را سنگين كرده است. سياستمداران هم انسانند. هر چند در موقعيت مسووليت مجاز به يأس و انفعال نيستند ولي غلبه چنين حالتي ناممكن نيست. آنها نيز مثل هر انسان ديگري در برابر مسائل مختلف، واكنش‌هاي رواني انساني خواهند داشت. معمولا وقتي تعداد و وزن مشكلات زياد مي‌شود، آدم‌ها در ميان يك چندراهي ممكن است احساس ناتواني كنند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. اولين نتيجه چنين حالتي، كاهش توان تصميم‌گيري و كاهش قدرت عمل است. شايد ستاد مقابله با كرونا دچار چنين وضعيتي شده باشد كه تقريبا هيچ برنامه خاصي براي مقابله با موج تازه شيوع كرونا ارايه نمي‌كند جز تكرار ضرورت استفاده از ماسك، كه هر چند درست است اما قطعا كافي نيست. 
براي تصميم‌هاي سراسري ستاد كرونا اين بخش از مشكلات دولت قابل فهم است كه شرايط اقتصادي بحران‌زده فعلي مانع از تعطيل كردن كسب و كارهاي مردم و ايجاد محدوديت‌هاي گسترده است. شايد امكان چنين كارهايي دست‌كم فعلا نباشد، اما بي‌ترديد اگر لازم شود حتي به قيمت جيره‌بندي مواد غذايي لازم است از جان مردم مراقبت شود. البته باور داريم حتي در شرايط كنوني نيز ستاد مقابله با كرونا مي‌تواند حداقل‌هايي را انجام دهد كه به كاهش ميزان خطر ابتلا و افزايش مبتلايان و مرگ و مير كمك كند. دولت مي‌تواند از خودش مايه بگذارد. اغلب اين اقدامات حداقلي چيزهايي است كه خود دولت يا سازمان‌هاي عمومي مي‌توانند صورت بدهند؛ كارهايي مانند نيمه تعطيل كردن ادارات دولتي، سازمان‌هاي عمومي و بخش‌هاي اداري شركت‌هاي دولتي و شركت‌هاي بزرگ، بانك‌ها و... از طريق كاهش تعداد كاركنان روزانه به ميزان بيش  از ۵۰  درصد، يا لغو طرح ترافيك براي كاهش ميزان استفاده مردم از وسايل نقليه عمومي كه از مهم‌ترين مكان‌ها براي انتقال ويروس‌اند، ايجاد محدوديت‌هاي سخت براي سفرهاي برون‌شهري، افزايش برنامه‌هاي آموزشي و خبري و ترويجي تلويزيون كشور براي آگاه كردن بيشتر مردم نسبت به خطر شيوع لجام‌گسيخته كرونا و...
حتما اقدامات ديگري را نيز مي‌توان به اين فهرست افزود، اما مشكل آن است كه به نظر مي‌رسد دولت و ستاد مقابله با كرونا اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند.

بايد اعتماد به نفس داشته باشيد!
فراواني انواع مشكلات، قدرت تصميم‌گيري ستاد را شديدا كاهش داده است. از اخبار ستاد، بوي استيصال مي‌آيد. منشا بخشي از اين استيصال وضعيت بحراني موجود است، اما شايد بخش مهم ديگر آن شرايط رواني حاكم بر دولت و ستاد مقابله با كروناست. انگار خود را باخته‌اند. وقتي آدم خودش را مي‌بازد، نه توان تصميم دارد، نه توان عمل. به‌ طور ناخواسته مي‌نشيند تا توفان زمانه برايش تعيين تكليف كند.
دولت همچنان توانايي‌هاي زيادي دارد. قادر است خيلي كارها بكند، اما بدانيد آفت اقدام درست در زماني كه فشارها فزوني مي‌گيرد پناه بردن به اوهام و خودشيفتگي است. مديريت شرايط در كشور ما، مشكلات خاص خود را دارد و قرار نيست براي كسي الگو باشد يا با كسي قياس شود. با فروتني بپذيريم كمبودهاي فراواني داريم و البته بر توانايي‌هاي داخلي تكيه كنيم. زمانه همه‌گيري كوويد-۱۹ بيش‌تر از آنكه دوره تقابل و تكبر باشد دوره تعامل و فروتني است. به جاي برخوردهاي حذفي، نيروهاي تازه از جامعه مدني را فراخواني كنيد، از ايده‌هاي جديد براي بازسازي ستاد كمك بگيريد و البته به استيصال اجازه ندهيد بر شما حكم براند.
هادي آفريده، مستندساز
دكتر مسعود احمدزاداصل، روانپزشك
مهرداد احمدي شيخاني، گرافيست
نعمت احمدي، وكيل دادگستري
فرزاد اديبي، گرافيست
مجيد برزگر، كارگردان
بابك برزويه، عكاس و كارگردان
هوشنگ پوربابايي، وكيل دادگستري
امير حسين جلالي ندوشن، روانپزشك
ولي خليلي، روزنامه‌نگار
علي دهباشي، مدير مجله بخارا
نفيسه رسولي محلاتي، كنشگر مدني
دكتر مجيد صادقي، روانپزشك‌
ناصر صفاريان، مستندساز
مجيد صيادي، فعال فرهنگي
محمد عاقبتي، كارگردان تئاتر
عباس عبدي، روزنامه‌نگار
دكتر مهرداد عربستاني، انسان‌شناس
فريدون عموزاده خليلي، روزنامه‌نگار
بهرام كلهرنيا، گرافيست
دكتر علي متولي‌زاده اردكاني، عضو گروه علوم پايه فرهنگستان علوم
دكتر فريدون مجلسي، محقق و مترجم
دكتر مازيار مرادي لاكه، متخصص پزشكي اجتماعي
مجيد مظفري، بازيگر
دكتر پدرام موسوي، كنشگر مدني
دكتر آرش نصر اصفهاني، جامعه‌شناس
دكتر عليرضا نوروزي، روانپزشك
كامبيز نوروزي، حقوقدان و روزنامه‌نگار
علي وراميني، سردبير ماهنامه مديريت ارتباطات»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون