• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4697 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير

دو همسايه درآستانه مرحله جديدهمكاري

ظريف: عراق مقتدر و پر‌صلح معادل آرامش در ايران است

گروه ديپلماسي

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان صبح روز يكشنبه تهران را به مقصد بغداد ترك كرد؛ سفري منطقه‌اي در ميانه بحران كرونا و البته انسدادهاي بي‌شمار در روابط ديپلماتيك كشورهاي منطقه. سفر وزير خارجه به عراق تنها 48 ساعت پيش از نخستين سفر مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير نسبتا تازه نفس عراق به تهران صورت گرفت. هيات بلندپايه سياسي كه در اين سفر محمدجواد ظريف را همراهي مي‌كردند در حاشيه ديدارهاي وزير خارجه رايزني‌هاي سياسي و قضايي خود را با مقام‌هاي مسوول در بغداد پيش بردند. تقويت رابطه دوجانبه دو همسايه، نحوه مقابله با چالش‌هاي مشترك و امكان استفاده از فرصت‌هاي پيش ‌روي ممكن در راستاي منافع مشترك دو كشور سوژه‌هايي بودند كه از آنها به عنوان محورهاي مورد بحث در اين سفر يك‌روزه ظريف به عراق ياد شد. سوريه، تركيه و روسيه سه كشوري بودند كه ظريف به‌رغم شيوع ويروس كرونا در سطح منطقه و فرامنطقه‌اي به آنها در چند ماه اخير سفر كرده بود. سفر روز گذشته ظريف نخستين سفر وزير خارجه كشورمان به بغداد پس از آغاز دوره نخست‌وزيري مصطفي الكاظمي است. نخست‌وزير عراق پيش از سفر به تهران به عربستان‌سعودي سفر خواهد كرد؛ سفري كه برخي منابع مي‌گويند عمده بحث‌ها در آن اقتصادي است.

قرائت فاتحه ظريف و هيات همراه در محل شهادت سردار شهيد سليماني

نخستين برنامه محمدجواد ظريف، وزير خارجه و هيات همراه به محض رسيدن به پايتخت عراق، حضور در محل شهادت سردار شهيد سپهبد قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، معاون حشد‌الشعبي و همراهان‌شان بود. شهيد قاسم سليماني به همراه ابومهدي المهندس و همراهان‌شان بامداد جمعه ۱۳ دي ماه ۱۳۹۸ در پي اقدام تروريستي رژيم امريكا در نزديكي فرودگاه بغداد به شهادت رسيدند.

انجام هماهنگي‌هاي لازم براي سفر الكاظمي

محمدجواد ظريف در بدو ورود در جمع خبرنگاران ضمن تشريح اهداف اين سفر گفت: بسيار خوشحالم كه بعد از تشكيل دولت عراق اين فرصت براي من پيش آمد كه به بغداد سفر داشته باشم؛ مخصوصا با توجه به تصميم نخست‌وزير عراق و دعوت آقاي روحاني براي سفر نخست‌وزير عراق به تهران در روز سه‌شنبه. سفر من كه از قبل هماهنگ شده بود، فرصت بسيار خوبي را با توجه به سفر نخست‌وزير عراق فراهم كرده است كه قبل از سفر ايشان هماهنگي‌هاي لازم براي اين سفر انجام شود.

گفت‌وگوي خصوصي وزراي خارجه

محمدجواد ظريف و فواد حسين - وزراي امور خارجه ايران و عراق - در راستاي رايزني‌هاي سياسي دو دور گفت‌وگو را پيش بردند كه دور نخست اين گفت‌وگوها به صورت خصوصي برگزار شد. به گزارش وزارت خارجه ايران، در دور دوم گفت‌وگوها، سفر پيش روي نخست‌وزير عراق به ايران، پيگيري توافقات سفر حسن روحاني به عراق، تقويت و تشديد همكاري‌ها براي پيگيري حقوقي شهادت سردار سپهبد قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، تقويت روابط اقتصادي و تجاري دوجانبه به ويژه برگزاري (مجازي) كميسيون مشترك اقتصادي، مقابله مشترك با تروريسم، تقويت همكاري و انتقال تجربيات براي مقابله با كرونا از جمله محورهاي رايزني‌هاي دو مقام ايراني و عراقي بود.

فواد حسين: عراق به دنبال رابطه متوازن
با همسايگان است

«فواد حسين» پس از گفت‌وگو با «محمدجواد ظريف» در مقر وزارت خارجه در بغداد، با او در يك كنفرانس خبري مشترك در جمع خبرنگاران حاضر شد. وزير خارجه عراق در اين كنفرانس خبري گفت: با آقاي ظريف درباره روابط دوجانبه و مبادلات تجاري و پرونده اقتصادي و تاثير آن بر روند مقابله با كرونا گفت‌وگو كرديم. بايد منطقه و عراق را از تنش‌هاي بين‌المللي دور كرده و از حاكميت آن حمايت كنيم. عراق به دنبال روابط متوازن با كشورهاي همسايه است. ما بر ضرورت حمايت از حاكميت عراق توافق كرديم و آقاي ظريف تاكيد كرد كه قدرت عراق، قدرتي براي منطقه است.

ظريف: حاكميت ملي عراق نبايد مورد تعدي قرار بگيرد

محمدجواد ظريف در نشست خبري مشترك با همتاي عراقي گفت: روابط ايران و عراق با خون جوانان ما در مقابله با داعش پايدار شده و اين روابط هيچ‌گاه به هيچ شكلي از بين نخواهد رفت. براي ما عراق قوي و پر‌صلح و آرامش و داراي روابط سازنده و خوب با همه همسايگانش معادل قدرت، آرامش، ثبات و صلح خودمان است و از اين جهت از نقش موثر عراق در منطقه قوي و صلح‌آميز خليج‌فارس استقبال مي‌كنيم. بسيار خوشحاليم كه روابط دو كشور براساس احترام به حاكميت، تماميت ارضي و عدم مداخله در امور داخلي با جديت پيگيري شده و در كنار يكديگر در برابر داعش ايستاده‌ايم و اين دشمن مشترك بشريت را جوانان ايراني و عراقي با كمك يكديگر و با رشادت مردم بزرگ عراق شكست داده‌اند. امكانات اقتصادي دو كشور مي‌تواند براي پيشرفت مشترك دو مردم مورد استفاده قرار گيرد. روابط بسيار خوب اقتصادي با عراق داريم هم در حوزه انرژي و هم در حوزه تبادلات تجاري و به‌رغم كرونا اين روابط را ادامه خواهيم داد و ان‌شاءالله اين روابط به حدي كه دو رييس كشور و دولت در سفر روحاني توافق كردند به ۲۰ ميليارد دلار خواهد رسيد و تا رسيدن به آن فاصله چنداني نداريم و حتما اقدامات مشترك انجام خواهيم داد. توافقات ديگري در سفر رييس‌جمهور ايران به عراق حاصل شد كه ان‌شاءالله اين توافقات كه به نفع مردم دو كشور و همه منطقه است را با جديت دنبال كنيم، چه در حوزه كشتيراني و مرزهاي آبي و دريايي چه در حوزه ريلي و همكاري‌هاي ريلي و چه همكاري‌هاي انرژي و چه در حوزه تبادل گردشگر و زايران دو كشور و همين‌طور گردشگران سلامت و در ساير حوز‌ه‌ها.

ظريف افزود: ضرورت دارد در مورد مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي با يكديگر گفت‌وگو و تشريك مساعي كنيم. منطقه ما نياز به آرامش دارد. متاسفانه اقدام تروريستي امريكا در به شهادت رساندن شهيد سپهبد قاسم سليماني و شهيد ابومهدي المهندس و همراهان‌شان خسارت بزرگ براي مقابله با تروريسم در اين منطقه بود. ايران و عراق به عنوان دو كشور خسارت ديده از اين حركت با همكاري هم موضوع را پيگيري خواهند كرد. براي ما اين موضوع بسيار مهم است كه حاكميت ملي و تماميت ارضي و استقلال همسايه ما مورد تعدي و تجاوز خارجي قرار نگيرد.

ديدار ظريف با نخست‌وزير و رييس‌جمهور عراق

محمدجواد ظريف در ادامه رايزني‌ها در عراق با «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير در دو جلسه خصوصي و جمعي ديدار كرد. آخرين تحولات روابط دوجانبه، سفر قريب‌الوقوع نخست‌وزير عراق به ايران و مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي سوژه گفت‌وگوهاي دو طرف بود. دفتر نخست‌وزيري عراق، پس از ديدار «محمدجواد ظريف» با «مصطفي الكاظمي»، درباره جزييات اين ديدار بيانيه صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: نخست‌وزير عراق روز يكشنبه از محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران و هيات همراه او استقبال كرد و درباره روابط دوجانبه و مسائل مهم مشترك در زمينه‌هاي مختلف با هيات ايراني رايزني كرد. ظريف در اين ديدار تاكيد كرد كه ايران به سفر قريب‌الوقوع نخست‌وزير عراق به تهران به چشم آغاز يك مرحله جديد همكاري ميان دو كشور مي‌نگرد. در بيانيه دفتر نخست‌وزيري عراق آمده است: الكاظمي در اين ديدار بر اهميت روابط دوجانبه ميان عراق و ايران، توسعه و شكوفايي آن در زمينه‌هاي مختلف در راستاي منافع دو ملت و اقدام مشترك براي حمايت از امنيت منطقه و ثبات آن تاكيد كرد. بر‌اساس اين گزارش نخست‌وزير عراق افزود: «عراق تلاش دارد تا نقش متعادل و مثبت خود در ايجاد صلح و پيشرفت در منطقه را ايفا كند كه اين امر بر تمامي ملت‌ها تاثير مثبت خواهد گذاشت و ثبات و رفاه و توسعه بيشتري را براي آنها به همراه دارد.» ظريف نيز گفت كه ايران در انتظار ورود به مرحله جديد و مثبت از روابط با عراق و حركت به سوي فعالسازي توافقنامه‌هاي ميان دو كشور در بخش‌هاي مختلف است. پس از ديدار با نخست‌وزير عراق، برهم صالح، رييس‌جمهور اين كشور هم ميزبان محمدجواد ظريف بود.

پيگيري حقوقي ترور سردار شهيد سليماني

ديدار با هادي (ابوحسن) العامري، رييس ائتلاف فتح عراق از ديگر برنامه‌هاي وزير خارجه كشورمان در بغداد بود. دو طرف در اين ديدار درباره مسائل مختلف روابط دو‌جانبه و نيز پيگيري شهادت سرداران مقاومت، مبارزه با تروريسم گفت‌وگو و تبادل‌نظر كردند. سيدعمار الحكيم، رهبر جريان حكمت ملي عراق و ائتلاف عراقيون نيز ديدار كوتاهي با محمدجواد ظريف در بغداد داشت. فالح فياض، رييس الحشدالشعبي عراق نيز از ديگر ميزبان‌هاي وزير خارجه كشورمان در پايتخت عراق بود. آخرين تحولات روابط دوجانبه، پيگيري ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، تصميم قانوني دولت، مردم و پارلمان عراق مبني بر لزوم خروج نيروهاي امريكايي از اين كشور و ساير موضوعات مورد علاقه در زمره محورهاي مورد بحث دو طرف بودند. «فائق زيدان» رييس شوراي عالي قضايي عراق نيز در ديدار با محمدجواد ظريف با او درباره همكاري و هم‌افزايي دو كشور در پيگيري حقوقي ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرد.

ديدار با رييس پارلمان و سفر به اربيل

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در آخرين ديدارش با مقامات عراقي در بغداد با محمد الحلبوسي، رييس پارلمان عراق ديدار و گفت‌وگو كرد. آخرين تحولات روابط دو جانبه، همكاري‌هاي پارلماني، مبارزه با تروريسم، تحولات جاري در عراق و منطقه از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوي اين دو مقام بود. بعد از اين ديدار، وزير خارجه كشورمان بغداد را به مقصد اربيل ترك كرد. «محمدجواد ظريف» در پيامي در توييتر به ديدارهايش در بغداد اشاره كرد و نوشت: «گفت‌وگوهاي سازنده‌اي با «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير، «برهم صالح» رييس‌جمهور، «محمد الحلبوسي» رييس پارلمان، «فواد حسين» وزير خارجه و مقامات قضايي، سياسي و نظامي برگزار شد.» ظريف در ادامه اين پيام توييتري دستورالعمل ديدارهاي خود در بغداد را اين گونه توصيف كرد: «گسترش همكاري به نفع مردم‌مان و منطقه. ايستگاه بعدي، اربيل براي ديدار با مقامات كردستان خواهد بود.»


حمله راكتي به منطقه سبز
همزمان با حضور محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در پايتخت عراق، شبكه «الميادين» از اخباري مبني بر اصابت سه راكت در اطراف منطقه سبز بغداد خبر داد. وبگاه «سومريه» نيز به نقل از منبعي آگاه اعلام كرد، دو راكت كاتيوشا در منطقه‌اي خاكي در نزديكي سفارت امريكا در منطقه سبز بغداد به زمين خورده است. اين منبع آگاه افزود: تا اين لحظه مكاني كه راكت‌هاي مذكور از آنجا شليك شده، مشخص نيست. برخي منابع ديگر مانند «بغداد تايمز» گزارش دادند كه تعداد راكت‌هاي شليك شده سه عدد بوده است. وبگاه «صابرين‌نيوز» نيز خبر داد، سامانه ضدموشكي مستقر در سفارت امريكا از نوع «سي رام» موفق نشده اين راكت‌ها را رهگيري كند. منطقه سبز بغداد 10 كيلومتر وسعت دارد و برخي سفارتخانه‌ها و مراكز دولتي و امنيتي عراق در اين منطقه واقع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون