• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4699 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ مرداد

پيشنهاد سفير ايران در روسيه:

باشگاه كشورهاي تحت تحريم تشكيل بدهيم

«كاظم جلالي» سفير كشورمان در روسيه، به مسكو پيشنهاد كرد كه باشگاهي از كشورهاي تحت تحريم‌هاي امريكا ايجاد كرده تا بتوانند با متحد كردن اقدامات خود به صورت مشترك با سياست‌هاي واشنگتن مقابله كنند.
جلالي در مصاحبه با روزنامه روسي «كامرسانت» با بيان اينكه كشورهاي تحت تحريم امريكا مي‌توانند براي كاهش اثر آن با يكديگر همكاري كنند، گفت: «معتقدم زمان آن است كه باشگاهي از كشورهاي تحت تحريم امريكا ايجاد كنيم. در بين اعضاي آن قدرت‌هاي بسيار بزرگي با اقتصادهاي پيشرفته مانند روسيه، چين و ايران هستند».
به نوشته خبرگزاري «تاس» به نقل از اين روزنامه، وي ضمن اشاره به اينكه واشنگتن نمي‌خواهد هيچ رقيبي را در موضعي بالاتر از خود در هيچ منطقه‌اي از جهان ببيند، توضيح داد: «آنها مي‌خواهند روسيه ضعيف باشد، چين از نظر اقتصادي به آنها وابسته باشد و ايران نيز مستعمره آنها شود. به همين دليل است كه ما بايد با يكديگر همكاري كرده، به هم كمك و همديگر را تكميل كنيم. ما فرصت‌هاي بزرگي [پيش روي خود] داريم و فقط لازم است كه اراده سياسي نشان دهيم تا اين پتانسيل را در مسير درست، توسعه دهيم. ايران چيزهايي براي ارايه به روسيه و چين دارد. ما كشوري بزرگ با جمعيتي زياد و تقريبا جوان هستيم؛ منابع معدني بسيار و فناوري‌هاي پيشرفته داريم. اگر ما تشريك مساعي داشته باشيم، مي‌توانيم بر فشار امريكا غلبه كنيم».
به نوشته تاس، جلالي همچنين اعلام كرد كه ايران تمايل دارد براي تقويت ظرفيت‌هاي پدافندي خود، تسليحات جديد روسيه را خريداري كند. وي در اين باره تصريح كرد: «ما درباره چيزهايي كه براي تقويت ظرفيت‌هاي دفاعي خود نياز داريم، با روسيه مشورت خواهيم كرد. دولت و ملت روسيه همواره در زمان‌هاي سخت كنار ما ايستاده‌اند. در اين زمينه، روسيه اولويت شراكت ما است. روسيه توانمندي‌هاي ميداني عظيمي دارد و اميدواريم روابط ما [با آنها] در اين حوزه، با گذشت زمان تقويت شود». اين اظهارات جلالي در حالي مطرح شد كه تحريم تسليحاتي ايران در پايان ماه مهرماه سال جاري در سايه مكانيسم خودكار تعريف شده در برجام برداشته خواهد شد و ايران مي‌تواند هم خريدار و هم فروشنده تجهيزات نظامي باشد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به ‌شدت مخالف برداشته شدن اين تحريم‌ها است و مايك پمپئو، وزير خارجه تيم ترامپ تلاش چندجانبه‌اي را در شوراي امنيت براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران آغاز كرده‌اند كه اين تلاش‌ها تاكنون با مخالفت جدي بازماندگان در برجام به خصوص چين و روسيه روبرو شده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون