• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4699 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ مرداد

جو بايدن وعده داد در روز اول رياست‌جمهوري فرمان محدوديت سفر عليه مسلمانان را لغو كند

مقابله با پرچمدار اسلام‌هراسي در كاخ سفيد

محمدحسين لطف‌الهي

«من مي‌خواهم شما از من براي پيروزي در انتخابات حمايت كنيد، نه به اين دليل كه دونالد ترامپ شايستگي رياست بر امريكا را ندارد. مي‌خواهم با شما همكاري كنم تا مطمئن شوم صداي شما در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي براي آينده اين كشور و در مسير ساختن دوباره آن شنيده مي‌شود»؛ اين جملاتي است كه جوزف بايدن، كانديداي اصلي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري دوشنبه شب طي نشست مجازي يك گروه برجسته حامي مسلمانان امريكايي خطاب به جامعه مسلمانان ايالات متحده مطرح كرد و از آنان خواست تا در مسير شكست دادن دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در انتخابات ماه نوامبر از او حمايت كنند.

ترامپ را مي‌توان يكي از «اسلام‌ستيزترين» روساي جمهور تاريخ امريكا دانست. او در انتخابات مقدماتي جمهوري‌خواهان در سال 2016 در پاسخ به سوال مجري مناظرات تلويزيوني كه پرسيد آيا او همه يك ميليارد و ششصد ميليون مسلمان دنيا را افراطي مي‌داند؟ گفته بود: «بسياري از آنها افراطي هستند. من گزارش‌هايي درباره تروريسم اسلام راديكال ديده و شنيده‌ام. بسيار روشن بگويم كه شما و خيلي ديگران نمي‌دانند، اما بين بسياري از آنها تنفر شديدي عليه ما وجود دارد». نگاه افراطي و خصمانه او عليه مسلمانان باعث شد در حالي كه هنوز طول مدت اقامتش در كاخ سفيد به يك ماه نيز نرسيده بود اجازه ورود پناهجويان به اين كشور را به مدت چهار ماه به حالت تعليق در آورد و ورود مسافران از سوريه و شش كشور مسلمان ديگر به امريكا را به صورت موقتي ممنوع اعلام كرد و گفت «اين اقدام مردم امريكا را از حملات تروريستي محافظت مي‌كند». اين دستور به دليل وعده‌هايي كه ترامپ در زمان كارزار انتخاباتي درباره جلوگيري از ورود مسلمان‌ها به خاك امريكا داده بود به «فرمان ممنوعيت سفر عليه مسلمان‌ها» معروف شد. صدور اين فرمان به هرج و مرج در فرودگاه‌هاي امريكا منجر شد و اعتراض‌هاي گسترده بين‌المللي را به همراه داشت تا اينكه ترامپ مجبور شد چند روز بعد آن را لغو كند. ترامپ چند ماه بعد اين فرمان را لغو و فرمان اجرايي جديد ۱۳۷۸۰ را صادر كرد. در اين فرمان فهرست كشورها دچار تغييراتي شدند و اتباع كشورهاي ايران، ليبي، سومالي، چاد، كره شمالي، ونزوئلا، سوريه و يمن را دربرگرفت.  در اين ميان دموكرات‌ها كه تلاش دارند با جلب حمايت اقليت‌ها از جمله مسلمانان، راه خود را براي پيروزي بر ترامپ در انتخابات پيش رو هموار كنند، از وجود اين شرايط سخت و محدوديت‌هاي تحميل‌شده بر مسلمانان استفاده كرده و با طرح وعده‌هايي نظير لغو اين محدوديت‌ها از مسلمانان مي‌خواهند با آنها همراه شوند.
جو بايدن كه شامگاه دوشنبه در نشست مجازي Emgage Action حضور يافته بود، اعلام كرد «صداي مسلمانان همواره براي جامعه امريكا اهميت داشته اما همگي مي‌دانيم اين صدا گاهي شنيده نشده و گاهي نيز به رسميت شناخته نشده است». اين كانديداي دموكرات همچنين وعده داد كه اگر در انتخابات رياست‌جمهوري به پيروزي برسد، «در اولين روز» آغاز به كار دولت خود ممنوعيت‌هاي مسافرتي وضع‌شده از سوي دونالد ترامپ براي جلوگيري از ورود اتباع كشورهاي مسلمان به خاك امريكا را لغو خواهد كرد. او اين تصميم ترامپ را تصميمي «فرومايه» خواند و اعلام كرد در دولت او دستورات و محدوديت‌ها بر اقليت‌ها تحميل نخواهد شد. بايدن دولت كنوني امريكا را مقصر افزايش اسلام‌هراسي دانست و گفت: من براي ديكتاتورها نامه عاشقانه نمي‌نويسم و براي برآورده كردن خواسته‌هاي اخلاقي از جمله حل‌وفصل بحران بشري در سوريه، يمن و غزه تلاش مي‌كنم. او اعلام كرد تمايل دارد تا با كنگره براي تصويب قانون جرايم از روي انزجار همكاري كند.
روزنامه لس‌آنجلس‌تايمز در اين باره مي‌نويسد: حمايت مسلمانان از بايدن در برخي ايالت‌ها مي‌تواند در تعيين نتيجه نهايي انتخابات بسيار تاثيرگذار باشد. به نوشته لس‌آنجلس‌تايمز، اين تاثيرگذاري در ايالت‌هايي كه به «ميدان نبرد» معروف هستند مي‌تواند نمود ويژه‌اي داشته باشد چرا كه براي نمونه تنها در ميشيگان كه در سال 2016 ترامپ توانست با اختلاف كمتر از 11 هزار راي، راي الكترال اين ايالت را به نام خود ثبت كند، بيش از 150 هزار نفر مسلمان وجود دارند كه براي شركت در انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند و راي آنها مي‌تواند نتيجه را به نفع كانديداي دموكرات تغيير دهد.

 حمايت رسمي سياستمداران مسلمان از بايدن
ساعاتي بعد از اين نشست، آسوشيتدپرس گزارش داد كه گروه Emgage Action كه از تاثيرگذارترين گروه‌هاي سياسي مسلمان در امريكا است و تمايلاتي چپ‌گرايانه دارد، پس از آنكه در انتخابات مقدماتي دموكرات‌ها از برني سندرز حمايت كرده بود، اكنون در نامه‌اي خواستار حمايت مسلمانان امريكا از جو بايدن براي رسيدن به مقام رياست‌جمهوري و شكست دادن دونالد ترامپ شده است. امضاي تعدادي از سياستمداران مسلمان امريكايي نيز پاي اين نامه ديده مي‌شود كه از جمله آنها مي‌توان به ايلهان عمر، عضو دموكرات مجلس نمايندگان از مينه‌سوتا و رشيده طليب اشاره كرد. رييس اجرايي گروه Emgage Action در اين باره به آسوشيتد‌پرس مي‌گويد: بايدن هيچ اولويت‌هاي سياستي جديد را ارايه نكرده اما لحنش نشانگر يك تغيير اساسي از آن رويكردي است كه بسياري از سياستمداران در سال‌هاي اخير در قبال مسلمانان داشته‌اند. به گفته او، هدف گروهش از دعوت مسلمانان براي حمايت از بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري تبديل كردن مسلمانان به ابزاري براي پيروزي كانديداي دموكرات نيست، بلكه تلاشي براي افزايش نقش مسلمانان در اداره امريكا در تعامل با دولت احتمالي جو بايدن است.
يكي از مقامات كمپين انتخاباتي بايدن معتقد است، نقش مسلمانان در برخي ايالت‌ها تعيين‌كننده است. او تاكيد دارد تاكنون كمپين انتخاباتي هر دو كانديدا براي جلب نظر جوامع مسلمان به ويژه در دو ايالت مينه‌سوتا و ميشيگان اقدام كرده‌اند و از همين رو بايد حمايت گروه‌هاي سياسي مسلمان از بايدن را يك اتفاق خوب در مسير شكست دادن دونالد ترامپ دانست. اين عضو ارشد كمپين انتخاباتي جو بايدن، مي‌گويد: «من معتقدم مسلمانان در صورت پيروزي بايدن مي‌توانند همكاري و اثرگذاري بيشتري در اداره امور امريكا در تعامل با دولت داشته باشند».
هرچند خوش‌بيني مقام‌هاي دموكرات و كمپين انتخاباتي جو بايدن از اين حمايت سياسي گروه‌هاي مسلمان قابل درك است اما آنها نگراني‌هايي نيز در اين خصوص دارند. اسما خالد، در اين باره در npr مي‌نويسد: بايدن تلاش كرده است با طرح وعده‌هايي نظير لغو محدوديت مسلمانان براي سفر به امريكا، حمايت جامعه مسلمان امريكا را به سوي خود جلب كند اما او به هيچ‌وجه نتوانسته مانند برني سندرز، قلوب اين مردم را با خود همراه كند و اين احتمال مطرح است كه بخش زيادي از جمعيت مسلمان حاضر به شركت در انتخابات رياست‌جمهوري نشوند. هرچند اين انتقاد npr به درستي مطرح شده اما نگاهي به رفتارهاي گذشته دموكرات‌ها نشان مي‌دهد كه اقدام بايدن يك اقدام خاص و گام گذاشتن در مسيري تازه بوده است. در سال 2016 هيلاري كلينتون در هيچ‌يك از تجمعات مسلمانان حاضر نشد و هيچ‌گاه خطاب به آنان سخنراني نكرد. باراك اوباما نيز تا سال آخر رياست‌جمهوري خود در فوريه 2016، دعوت هيچ‌كدام از گروه‌هاي مسلمان براي حضور در يكي از مساجد ايالات متحده را نپذيرفت و حتي در سفري كه سال 2009 به قاهره داشت، هرچند خطاب به مسلمانان سخناني را ايراد كرد اما حاضر نشد دعوت مصري‌ها براي حضور در مسجد و ميان مسلمانان را بپذيرد. به نظر مي‌رسد بايدن با در پيش گرفتن سياستي جديد مي‌خواهد مطمئن باشد در انتخابات به‌طور كامل از حمايت اقليت مسلمان امريكا بهره‌مند خواهد بود. براساس آخرين نظرسنجي «پيو ريسرچ» در حال حاضر تنها 13 درصد از مسلمانان به‌طور رسمي از جمهوري‌خواهان حمايت مي‌كنند و 92 درصد از مسلمانان معتقدند تبعيض عليه مسلمانان در امريكا جدي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون