• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4701 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۴ مرداد

پرسپوليس براي چهارمين بار پياپي قهرمان ايران شد

پوكر سرخ‌ها

گروه ورزش

الان كه اين مطلب را مي‌خوانيد، پرسپوليس يا قهرمان شده است يا قهرمان مي‌شود. يعني شرايط طوري است كه چهارمين قهرماني يا همان پوكر قرمز را حتي «غيرقابل پيش بيني بودن فوتبال» هم نقض نمي‌كند. پرسپوليسي‌ها در شرايطي موفق به تاريخ‌سازي شدند كه با رفتن برانكو ايوانكوويچ، اهالي فوتبال تداوم بالانشيني را براي آنها دشوار مي‌دانست، اما انگار نمي‌خواهند سلطنت چند‌ساله‌شان تمام شود. آنها بعد از رفتن برانكو نه تنها خللي نديدند، بلكه جدايي گابريل كالدرون هم باعث نشد از عادت صدرنشين شدن و صدرنشين ماندن دست بكشند. پرسپوليس در آخرين ساعات ديروز در حالي (جمعه) به رويارويي با نفت مسجد سليمان رفتند كه پيروزي‌شان مهر تاييدي براي پوكرشان خواهد بود. حتي اگر پرسپوليس در مسجدسليمان بعد از 5 پيروزي متوالي هم نبرده باشد يا حتي باخت را متحمل شده باشد، بازهم چهارمين قهرماني پي در پي‌شان را بايد حتمي دانست. يعني كسب 2 امتياز در 4 هفته چيزي است كه فقط معجزه مي‌تواند از آن جلوگيري كند. حتي اگر بر فرض محال پرسپوليس 5 شكست در 5 هفته پاياني داشته باشد هم شرط قهرمان نشدن‌شان اين خواهد بود كه فولادي‌هاي اهواز از 6 بازي آخر خود 18 امتياز بگيرند كه همه مي‌دانند، اين امر خيلي محال است. در نتيجه، در هفته‌هاي باقي مانده از ليگ برتر بالانشينان براي كسب سهميه آسيا تلاش خواهند كرد و پايين‌نشينان براي ماندن در ليگ برتر و اين پرسپوليس است كه طبق عادت قهرمان خواهد شد.

فقط چهار 90 دقيقه به پايان ليگ نوزدهم برتر فوتبال مانده است. 4 هفته‌اي كه براي 5 تيم، نتيجه گرفتن از هر چيزي واجب‌تر است. سپاهان، تراكتور، شهر خودرو‌، استقلال و بالاخره فولاد تيم‌هايي هستند كه با وجود برخوردار بودن از امكانات لازم و همچنين استفاده‌ از مهره‌هاي كارساز، براي چهارمين فصل متوالي، دوباره دست‌ها را به علامت جا ماندن از قهرماني بالا بردند تا در شرايطي كه نظاره‌گر پوكر قهرماني پرسپوليس هستند، سهميه آسيا را براي خود از نان شب هم واجب‌تر بدانند. به هر حال تيم‌هايي كه رده‌هاي دوم تا ششم جدول رده‌بندي را در اختيار خود مي‌بينند البته به جز فولادِ جواد نكونام، تيم‌هايي هستند كه اساسا براي قهرماني يا حداقل حضوري جدي در كورس قهرماني پا به عرصه ليگ گذاشته بودند. اما عملا از هفته 21ام به بعد تقريبا به اين نتيجه رسيدند، پرسپوليس قصد خارج شدن از ريل قهرماني را ندارد.

سپاهان/ قلعه‌نويي؛ زير تيغ

همان روز كه سپاهان در اولين هفته ليگ برتر شاهين تازه‌ ليگ‌برتري را در بوشهر با 4 گل شكست داد، اصفهاني‌ها خودشان را براي ششمين قهرماني در ليگ برتر آماده كردند. زردها در هفته ششم هم درست 4 روز بعد از پيروزي پرسپوليس در داربي، در تهران شاگردان گابريل كالدرون را شكست دادند تا اهالي فوتبال را به اين ذهنيت برسانند كه پرسپوليس بعد از سه سال رداي قهرماني را به سپاهان تحويل خواهد داد. به همين دليل كمتر كسي تصور مي‌كرد، زردها در نيم فصل دوم اسير تساوي‌هاي پي در پي شوند و قافيه را ببازند. سخني گزاف نگفته‌ايم اگر سپاهان را كرونازده‌ترين تيم بين 16تيم ليگ‌برتري بدانيم. در واقع آنها زماني كورس را به رقيب باختند كه روز 6 اسفندماه و در چهارمين روزي كه كشور درگير كرونا بود، در اقدامي حيرت‌آور و در حالي كه ميزبان پرسپوليس بودند با اين بهانه كه «تجمع تماشاگران در اعتراض به بدون تماشاگر شدن بازي مانع از حضور به موقع در ورزشگاه شد» به نوعي از رويارويي با صدرنشين ليگ امتناع كردند تا با نتيجه 3بر صفري كه تصميم كميته انضباطي بود، فاصله 2 امتيازي‌شان با صدر جدول به 5 برسد. بعدها مشخص شد، بازي نكردن تصميمي بود كه شخص قلعه‌نويي گرفت تا از آن روز، شرايط براي اين مربي كهنه‌كار بدتر از بد شود. چرا كه علاوه بر عقب ماندن قطعي از رقابت با پرسپوليس، مردم اصفهان او را مسبب اين شرايط مي‌دانند و به همين دليل مي‌توان گفت، قلعه‌نويي زير تيغ قرار دارد. آن‌هم در شرايطي كه با كمي حرفه‌اي عمل كردن مي‌توانست به طلسم شخصي 7 ساله جام نگرفتن پايان بدهد. سپاهان حالا در شرايطي براي سهميه مي‌جنگد كه هفته آينده بايد در ورزشگاه آزادي به ديدار استقلال تهران برود.

تراكتور/ اسير تصميم‌هاي غيرحرفه‌اي

تيم فوتبال تراكتور‌سازي در فصل نقل و انتقالات با جذب چهره‌هايي چون رشيد مظاهري، ساسان انصاري، رضا اسدي و يكي دو جين بازيكن گران‌قيمت خارجي با اين هدف پا به ليگ گذاشت كه بعد از 10 سال بازگشت به ليگ برتر، بالاخره دستش به جام برسد. قرمزهاي تبريز اما بازهم اسير تصميم‌هاي غير حرفه‌اي مالك متمول خود شدند. مصطفي دنيزلي كه به‌طور آشكاري به روزهاي پاياني مربيگري خود مي‌رسد، جانشين مربي بلژيكي شد تا شايد كشتي به گل نشسته تراكتور را نجات بدهد، اما هر چقدر كه از ليگ برتر گذشت، تراكتور با نتايج مثبت مقطعي خداحافظي كرد تا شكست 4 گله برابر استقلال‌، آن‌هم در شرايطي كه بازي در ورزشگاه يادگار امام تبريز و با حضور بيش از 90 هزار تماشاگر برگزار مي‌شد، كافي بود تا دنيزلي هم به سرنوشت جرج‌ليكنز و جان توشاك دچار شود و اين‌بار ساكت الهامي كه دستيار بود، طعم سرمربيگري تراكتور پر ستاره را بچشد. اما تراكتور هم به خاطر امتياز از دست‌دادن‌هاي متوالي خيلي زود قيد قهرماني را زد تا اين روزها براي كسب سهميه تلاش كند. تلاش براي جا گذاشتن رقيب‌هايي كه آنها هم تنها چاره‌شان را در كسب سهميه مي‌بينند و به همين دليل بايد گفت، تبريزي‌ها براي بازگشت به آسيا بعد از 3 سال، سختي‌هاي زيادي را پيش روي خود مي‌بينند.

شهر خودرو/ فداي جابه‌جايي مربي

شهر خودرو كه از همان ليگ هجدهم نشان داد، حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد پيش از شروع بازي‌ها با جذب ستاره‌هايي مثل سيد مهدي رحمتي و سروش رفيعي و البته ندادن يحيي گل‌محمدي به تيم اميد ايران، فقط با اين هدف ليگ نوزدهم را شروع كرد كه جز بالانشينان جدول باشد كه تا اينجاي ليگ هم به خوبي نشان داده‌اند تلاش‌شان را براي تحقق هدف تلاشي موثر بوده است. البته نمي‌توان به اتفاقي كه در نيم فصل براي اين تيم افتاد، بي‌توجه بود. باشگاه شهر خودرو كه در مردادماه سال 98 همه پيشنهادها و تلاش‌هاي پرسپوليس را براي پرسپوليسي كردن يحيي گل‌محمدي بي‌نتيجه گذاشته بود، روز 23 دي‌ماه سال گذشته بالاخره تسليم شد و مربي موفقش را به صدرنشين ليگ داد تا او جانشين كالدروني شود كه در اعتراض به بي‌انضباطي مالي ايران را براي هميشه ترك كرده بود. با اين وجود عنابي‌هاي مشهد كم نياوردند و در پايان هفته بيست و ششم با 45 امتياز سومين تيم هستند تا با توجه به جدول 4 هفته پاياني، بتوانند امتيازهاي لازم را براي ماندن در ليگ قهرمانان آسيا تصاحب كنند. البته اين تيم در پايان هفته 24 بازهم مربي خود را از دست داد تا با استعفاي مجتبي سرآسيايي كه اتفاقا خوب هم نتيجه گرفته بود، ادامه كار را با سهراب بختياري‌زاده‌اي ادامه بدهد كه اولين تجربه سرمربيگري جدي‌اش را در شهر خودرو تجربه مي‌كند. شايد همين مساله در پايان فصل مشهدي‌ها را از رسيدن به آنچه مي‌خواهند، محروم كند.

استقلال/ برزخ پسا استرا

استقلالِ استراماچوني فصل را به بدترين شكل ممكن شروع كرد. سه امتياز از 5 بازي اول و البته شكست در داربي، به آبي‌ها از همان هفته اول اين پيام را داد كه امسال هم از قهرماني خبري نيست. اما تيم آندره‌ا استراماچوني به يك‌باره پوست انداخت و سه ‌امتيازهايي متوالي اندوخته كرد، به‌طوري‌كه آنها بعد از نزديك به 1100 روز به لحاظ امتيازي بالاتر از رقيب‌ سنتي‌شان پرسپوليس ايستادند تا به قول معروف همه‌چيز براي استقلال گل و بلبل شود. تا اينكه استراماچوني چند ساعت بعد از پيروزي يك‌گله برابر شهر خودرويي كه يكي از بالانشين‌ها بود، براي هميشه ايران را ترك كرد و 24 ساعت برگه فسخ قرارداد فرستاد. شايد اشتباه بزرگ باشگاه استقلال اين بود كه با اين جدايي كنار نيامد و سه هفته به اميد بازگشت مربي موفق تلف كرد تا اينكه فرهاد مجيدي بعد از كش و قوس‌هاي زياد سرمربي شد. روزهاي اول مربيگري مجيدي در استقلال همزمان شد با ادامه نتيجه‌گيري در ايران و حتي در آسيا. استقلال اما بعد از تعطيلي كرونايي با استقلال پوست‌انداخته زمين تا آسمان فرق داشت، به‌طوري‌كه نتيجه نگرفتن‌ها به حدي رسيده است كه از گمانه‌زني‌ها براي جانشيني فرهاد مجيدي شروع شده است. يك شكست، سه تساوي خانگي و يك پيروزي حاصل تلاش آبي‌ها بعد از كرونا است تا آنها در حالي كه حتي روي كاغذ هم شانس قهرماني را از دست داده‌اند، نسبت به آسيايي شدن‌شان هم ترديدهاي زيادي به وجود بيايد. استقلال با احتساب بازي عقب‌افتاده با پارس‌جنوبي (يك احتمال اين است كه كميته انضباطي راي به نتيجه سه بر صفر به نفع تيم جنوبي بدهد) ديدارهاي دشواري را پيش روي خود مي‌بيند. رويارويي با سپاهان و شهر خودرو و همچنين ديدار بيرون از خانه‌ با پيكاني كه براي ماندن در جمع ليگ برتري‌ها خودش را مقابل هر حريفي به آب و آتش خواهد زد، مويد اين است كه آبي‌ها حتي براي كسب سهيه هم اميد چنداني ندارند تا مشخص شود، بحران عدم نتيجه‌گيري براي يكي از قطب‌هاي اصلي فوتبال باشگاهي ايران همچنان پابرجا خواهد ماند. آن هم در حالي كه رقيب سنتي پوكر كرده است.

فولاد/ مهمان ناخوانده بالانشينان

قرمزهاي اهواز اگر بتوانند بازي‌هاي معوقه‌شان را با برتري پشت سر بگذارند، بالاتر از سپاهان و تراكتور براي نايب قهرماني شانس زيادي خواهند داشت. اين موقعيت خوب در شرايطي است كه پيش از شروع نوزدهمين دوره ليگ برتر، فولاد كانديداي وسط‌نشيني در جدول رده‌بندي بود. به همين دليل بايد فولاد را مهمان ناخوانده بالانشينان بدانيم. در واقع شاگردان جواد نكونام نه تنها مثل سپاهان، تراكتور و استقلال حسرت قهرماني پرسپوليس را نمي‌خوردند بلكه با كسب سهميه تحسين همه را موجب خواهند شد. در واقع جواد نكونام نشان داد يكي از مربي‌هايي است كه در آينده فوتبال ايران حرف‌هاي زيادي براي گفتن خواهد داشت. فولاد كه ستاره‌هايش به چهره‌هاي چون شهاب گردان، فرشاد احمدزاده و شيمبا ختم مي‌شود، در ليگ جاري نمونه‌اي از نتيجه گرفتن «كار تيمي» است و به همين دليل فولاد حتي اگر در كسب سهميه هم ناكام بماند، هيچ كس نمي‌تواند به قرمزهاي اهواز خرده بگيرد. هر چند كه صلابت اين هفته‌هاي فولاد و البته جدول هفته‌هاي 26 تا 30ام ليگ برتر نشان از شانس بالاي فولادي‌ها براي گرفتن سهميه ليگ قهرمانان آسيا دارد. تكمله: سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا 2+2 است. يعني دو قهرمان ليگ برتر و قهرمان جام حذفي مستقيما به ليگ قهرمانان راه پيدا مي‌كنند و دو تيم ديگر به مرحله پلي‌آف مي‌روند. همچنين بايد توجه داشت كه تيك نفت مسجد سليمان در نيمه‌نهايي جام حذفي حضور دارد، پس اگر شاگردان مهدي تارتار قهرمان اين جام شوند، فقط سه تيم از ليگ برتر به سهميه خواهد گرفت كه همين امر، رقابت بين مدعيان سهيه را تنگ‌ كرده است.

 


 آسمان فوتبال ايران قرمز ماند

پيروزي برابر حريفي كه به پرسپوليس نباخته بود، چهارمين قهرماني متوالي قرمزهاي ‌تهران را مسجل كرد تا اين تيم همزمان با ثبت چهارگانه، با 6 بار قهرمان شدن به تنهايي در ميان قهرمانان ادوار ليگ برتر ركورددار قهرماني باشد.اين موقعيت فوق‌العاده در شرايطي به دست آمد كه قرمزها بعد از جدايي دور از ذهن برانكو ايوانكوويچ وارد تونل وحشت شده بودند. به هر حال قانوني نانوشته در فوتبال «ثبات» را  اصلي براي موفقيت مي‌داند و پرسپوليس با رفتن برانكو ثبات چهار ساله اش را از دست داده بود. اما انگار بايد باور كرد، روحيه بردن و البته قهرمان شدن به پيكره اين تيم تزريق شده است و به همين دليل، نه پنجره‌هاي بسته، نه جدايي معمار تيم (برانكو ايوانكوويچ) و نه هيچ چيز ديگري مانع نمي‌شود كه آنها در صرف كردن فعل خواستن كوتاه بيايند يا كم بياورند. حالا پرسپوليس در شرايطي زودترين و قاطع‌ترين قهرماني را از آن خود مي‌بيندكه پوكر را در دست دارند و از الان، به فكر گالت يا همان پنجگانه در پايان ليگ بيستم هستند. اين مهم حد اقل براي پرسپوليسي‌ها نمي‌تواند رويايي دست‌نيافتني باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون