• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4701 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۴ مرداد

موافقان و مخالفان توزيع قير رايگان از يكديگر انتقاد كردند

دوگانه‌هاي اصولگرايان

چهارشنبه هفته گذشته بود كه نمايندگان يازدهمين دوره مجلس در آخرين جلسه علني خود پس از عزيمت به حوزه‌هاي انتخابيه، كليات طرح دوفوريتي الحاق يك بند به قانون بودجه سال 99 و اهداي قير رايگان به روستاها و پروژه‌هاي عمراني را ميان مخالفت كارشناسان، نهادهاي امنيتي و البته هم‌طيفي‌هاي خود تصويب كردند تا «قير» به يكي از جنجال‌هاي پارلمان بدل شود. از آن زمان به بعد، رسانه‌هاي ارتباط‌جمعي و شبكه‌هاي اجتماعي يكي پس از ديگري شاهد واكنش موافقان و مخالفان اين طرح بود اما مطابق انتظار مخالفان دست برتر را حداقل در شبكه‌هاي اجتماعي داشتند ولي اين مهم سبب عقب‌نشيني موافقان اين طرح نشد؛ چنانكه آنان همچنان بر طبل خود كوبيده و قير رايگان را يكي از عوامل رشد و توسعه روستاها و پروژه‌هاي عمراني نيمه‌كاره معرفي مي‌كنند و همزمان از بي‌اطلاعي مخالفان اين طرح از مفاد آن سخن به ميان مي‌آورند ولي در نقطه مقابل ايجاد رانت و تبعيض و فساد مهم‌ترين كليدواژه‌هاي مورد استفاده مخالفان است.

 موضع دولت
در اين ميان نكته قابل‌ توجه شايد موضع دولت دوازدهم و البته وزارت نفت درباره طرح نمايندگان مجلس براي اعطاي قير رايگان باشد. پيش از اين جسته و گريخته اعلام شده بود كه دولت با اين مهم موافق است ولي روز گذشته هوشنگ فلاحتيان، معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت در جريان اظهاراتي كه خبرگزاري فارس آن را منتشر كرد هرچند كه ابتداي گفته‌هاي خود تاكيد مي‌كند كه اين وزارتخانه موضع موافق يا مخالف درباره طرح نمايندگان مجلس ندارد ولي در ادامه تاكيد مي‌كند كه «وزارت نفت مشكلي براي اجراي اين طرح ندارد.» او البته در بخش ديگري از گفته‌هايش علنا برخي مطالب مطرح شده مبني بر ايجاد رانت و فساد با طرح اعطاي قير رايگان را رد كرده و متذكر مي‌شود كه «نوع پوشش اعطاي قير رايگان امكان فساد را از بين برده است.»

 اصرار موافقان
در همين راستا برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري صداوسيما با حضور يك موافق و يك مخالف به بررسي طرح اعطاي قير رايگان پرداخت. محسن زنگنه، نماينده تربت‌حيدريه در همين راستا با دفاع از طرح مجلس گفت كه «روش كار در طرح قير رايگان براي ترميم و تقويت راه‌هاي روستايي فسادزا نيست. ديدگاه مخالفان طرح قير رايگان به گونه‌اي است كه گويي طرح را درست و دقيق مطالعه نكرده‌اند. اگر قرار به تامين قير مورد نياز از طريق بورس باشد نبايد فراموش كرد كه دولت براي تامين اعتبارات ريالي اين معامله پول ندارد.» افزون بر او، سيدنظام‌الدين موسوي، نماينده تهران نيز در توييتر خود موافقتش با اين طرح را اعلام كرد و نوشت: «مي‌گويند توزيع قير رايگان ممكن است بسترساز فساد و رانت شود. اصولا در هر كاري اگر نظارت دقيق و موثر نباشد امكان بروز مفسده و رانت هست. مجلس ابزارهاي نظارتي موثري براي مقابله با فساد دارد و نبايد از ترس احتمال ايجاد فساد با هر تصميم خوبي به نفع مردم مناطق محروم مخالفت كرد.»

 ترس از فساد
مخالفان اما همچنان بر فسادزايي اين طرح تاكيد داشته و خواستار توقف بررسي آن در مجلس هستند. مالك شريعتي، نماينده تهران در همين راستا در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري گفت كه «طبق تحقيقات انجام شده، روش اجراي اين طرح غيرشفاف است وحدود ۳۶ درصد رانت در سيكل توزيع قير صورت مي‌گيرد كه ۹درصد اين ميزان به بحث معافيت از ماليات بر ارزش افزوده برمي‌گردد و ۱۷ تا ۲۰ درصد هم شامل معافيت قانوني از قوانين تحت ‌عنوان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مي‌شود.» از سوي ديگر اقبال شاكري، نماينده تهران و عضو كميسيون عمران مجلس با يادآوري تجربه‌هاي پيشين در مسير نظارت بر چنين طرح‌هايي، نسبت به عواقب سوء طرح اعطاي قير رايگان هشدار داد و به خبرگزاري فارس گفت:«تجربه نشان داده كه نظارت در اين ماجرا ضعيف بوده و تحقيقاتي كه انجام شده، نشان مي‌دهد كه در ماجراي تخصيص قير رايگان به پروژه‌هاي عمراني نظارت انجام نمي‌شود و ضعف در اين حوزه باعث شده تا قير مورد نظر در بازار آزاد به فروش برسد و عمده اين قير هم به خارج از كشور صادر شود» تا همچنان سرنوشت اين طرح در هاله‌اي از ابهام قرار داشته باشد؛ ابهامي كه باتوجه به تعطيلي مجلس در هفته جاري حداقل يك هفته ديگر نيز جاري خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون