• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4701 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۴ مرداد

ناظران معتقدند كرونا حضور شهروندان را در انتخابات كمرنگ مي‌كند

كوويد ‌19؛ رقيب دو جناح

پس از اينكه اصولگرايان بيشتر كرسي‌هاي مجلس يازدهم را از آن خود كردند، حالا براي انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ خيز برداشته و اميدوارند كه بتوانند كرسي كليدي رياست بر دولت سيزدهم را هم از آن خود كنند. بر همين اساس هم حميدرضا ترقي، ازجمله اعضاي ارشد حزب موتلفه اسلامي از تعيين شكل مكانيزم انتخاباتي اصولگرايان براي انتخابات ۱۴۰۰ در مرداد ماه سال جاري و يك سال پيش از معارفه رييس جديد دولت خبر مي‌دهد. اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي، تصميم‌گيري درباره اين مساله را امري «فراحزبي» خوانده و در اين رابطه به نامه‌نيوز مي‌گويد اگر‌چه احزاب هم جزو مجموعه تصميم‌گير هستند اما چون همه سرمايه اصولگرايي در احزاب متمركز نيست، ساير نيرو‌ها هم حضور خواهند داشت. 
اين كنشگر سياسي اصولگرا با بيان اينكه در قالب ائتلاف سعي مي‌شود تعداد افراد به حداقل رسيده و در نهايت بيش از ۳ يا ۴ نفر تاييد صلاحيت نشوند، تاكيد مي‌كند كه اصولگرايان دغدغه‌اي براي رسيدن به نامزد نهايي ندارند، چرا‌كه به گفته او، رقابت بسيار سنگين نيست.
در اين ميان اما اصلاح‌طلبان هم بيكار نمانده و مي‌خواهند حالا كه انتخابات مجلس يازدهم را به ‌دليل ردصلاحيت‌ها و البته عملكرد نه چندان مثبت‌شان در مجلس دهم از دست داده‌اند، براي انتخابات ۱۴۰۰ برنامه‌ريزي كرده و رياست قوه مجريه را به دست بگيرند و شايد از همين روست كه هر روز يكي از اصلاح‌طلبان به عنوان كانديداي احتمالي در فضاي رسانه‌اي مطرح شده و مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد. 
چنان‌كه همين ديروز نامه‌نيوز از مسعود پزشكيان به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ياد كرده و در گزارشي آورده كه پزشكيان را مي‌توان سرشناس‌ترين اصلاح‌طلب حاضر در مجلس يازدهم معرفي كرد؛ سياستمداري كه سابقه نمايندگي در دوره‌هاي هشتم، نهم و دهم را هم در كارنامه خود دارد و باتوجه به اينكه اصلاح‌طلبان پس از عملكرد برخي اعضاي «ليست اميد» در مجلس دهم - و البته عملكرد حسن روحاني كه اگر‌چه اصلاح‌طلب نبود، اما با حمايت سال 92 اصلاح‌طلبان به رياست‌جمهوري رسيد و با تداوم حمايت سال 96 آنها در اين مقام ابقا شد- تصميم‌ گرفته‌اند از ائتلاف پرهيز كنند. بر همين اساس مسعود پزشكيان را مي‌توان گزينه‌اي مناسب براي اصلاح‌طلبان دانست؛ چراكه او هم اصلاح‌طلب است و هم راي مردم آذري‌زبان را دارد.
مساله اين انتخابات اما رقابت دو گروه از جدي‌ترين احزاب ايران نيست. حالا كرونا شرايطي را ايجاد كرده كه به عنوان رقيب سوم، حتي بعضا قدرتر از برخي رقبا عمل مي‌كند. چنان‌كه به باور بعضي كارشناسان و تحليلگران، شيوع كرونا مي‌تواند از حضور گسترده مردم در انتخابات جلوگيري كند. چه آنكه زماني كه در سي‌ام بهمن‌ماه 98 خبر آمد كه اولين موارد ابتلا به كرونا در قم شناسايي شده‌اند، گروهي خاص، انتشار اين خبر را كار دشمنان كشور براي كمرنگ كردن حضور مردم در انتخابات مجلس يازدهم توصيف كردند.
 با اين وجود چه به ‌دليل شيوع كرونا و چه به‌ خاطر رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و نداشتن كانديداهاي قابل‌‌قبول، انتخابات دور يازدهم مجلس شوراي اسلامي با حدود 42‌درصد به عنوان كمترين ميزان مشاركت مردمي رقم خورد و حالا يك سال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ اين نگراني وجود دارد كه به‌رغم حضور كانديداهاي مقبول و مطلوب براي مردم، شيوع كرونا به شكل فعلي حضور مردم در انتخابات را كمرنگ‌تر كند.
ناصر قوامي، كنشگر سياسي اصلاح‌طلب يكي از كساني است كه معتقد است اگر شرايط اين بيماري به همين ‌گونه ادامه يابد، اثر مخربي بر انتخابات خواهد داشت.
 او گفته كه در انتخابات ۹۸ هم مشاركت پايين بود، ولي كرونا مي‌تواند مشاركت را كمتر كند. قوامي 
با اشاره به مشكلات اقتصادي ناشي از كرونا كه باعث افزايش دغدغه‌هاي معيشتي مردم به‌خصوص اقشار پايين شده، تعطيلي كسب و كارها و بيكار شدن نيروي كار را موجب افزايش نارضايتي آنها دانسته و به ايسنا مي‌گويد كه همين نارضايتي و همچنين ترس از كرونا مي‌تواند مشاركت را در انتخابات كاهش دهد. رسول منتجب‌نيا نيز اگر چه درباره احتمال پايين بودن مشاركت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ با قوامي هم‌عقيده است اما اين موضوع را از منظر ديگري بررسي مي‌كند. دبيركل حزب جمهوريت ايران اسلامي معتقد است كه تشكل‌ها و احزاب بايد ساعت‌ها دور هم نشسته و درباره اصل انتخابات و كانديداها تبادل‌نظر كنند اما وقتي امكان برگزاري جلسه نباشد، اثر منفي بر فعاليت‌هاي سياسي و انتخاباتي مي‌گذارد. به عقيده او، انگيزه خيلي قوي لازم است تا مردم خطر را به جان خريده و در صف راي‌گيري حاضر شوند. 
برخلاف اين دو فعال سياسي اما يحيي آل‌اسحاق، وزير بازرگاني دولت سازندگي معتقد است كه مشاركت مردم در امر انتخابات تابع عواملي همچون كرونا نيست. اين اقتصاددان اصولگرا اگر‌چه به اين موضوع اذعان دارد كه اين بيماري مي‌تواند برخي رفتارهاي سياسي مردم را تغيير دهد اما به خبرآنلاين مي‌گويد كه مردم موضوع انتخابات سال آينده را با هوشياري دنبال خواهند كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون