• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

مستندات تکان‌دهنده فساد فوتبال

ريیس کمیسیون اصل نود مجلس با «اعتماد» درميان گذاشت

 حسين قهار/صحبت‌هاي رييس كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با «اعتماد» نشان مي‌دهد كه فوتبال ايران در آينده‌اي نزديك، آبستن اتفاقات و حواشي بسيار مهمي خواهد بود. چرا كه كار رسيدگي به پرونده فساد رايج در فوتبال كشور توسط اين كميسيون به پايان رسيده و قرار است گزارش اين موضوع بسيار مهم در صحن علني مجلس شوراي اسلامي هم قرائت شود. پورمختار، رييس كميسيون اصل نود اعلام كرده به حقايقي تكان‌دهنده پيرامون اين موضوع رسيده‌اند؛ حقايقي كه تغييرات مديريتي در فوتبال ايران را به دنبال خواهد داشت.

  تاخير در قرائت پرونده فساد فوتبال باعث شده انتقاداتي درباره عملكرد كميسيون اصل نود در اين پرونده در رسانه‌ها و محافل ورزشي انجام شود. در جريان اين اعتراض‌ها قرار داريد؟
بله. اين انتقاد و حتي اگر اعتراضي هم باشد كاملا وارد است. اما بايد به نكته مهمي اشاره كنم. ما با پرونده كوچكي روبه‌رو نبوديم. بحث رسيدگي به فساد رايج در فوتبال ايران بسيار بسيار گسترده و مهم است. ما كه نمي‌توانستيم به ابعاد مختلف اين پرونده در بازه زماني كوتاه رسيدگي كنيم.
  اما مي‌توانستيد پرونده را در مراحل مختلف مورد بررسي و رسيدگي قرار دهيد.
اين كار شدني نبود. دليلش هم واضح است. موضوعات مختلف فساد فوتبال ايران نياز به بررسي و تحقيقات گسترده داشته است. مثلا عده‌اي از اهالي فوتبال با حضور در مجلس شوراي اسلامي نقطه نظرات و اسناد و مدارك خود را درباره آدم‌ها و مشكلات فوتبال بيان كرده‌اند. ما كه نمي‌توانيم بر اساس حرف نفراتي كه به كميسيون دعوت شدند، به حقيقت برسيم. توجه داشته باشيد كه ما بايد اظهارنظرهاي اين افراد را به صورت دقيق با كمك مراجع ذي‌صلاح مورد تحليل و بررسي قرار مي‌داديم. يا بعضا صحبت‌هاي نفراتي را كه عليه آنها موضوعي مطرح شده بود هم مورد بحث و بررسي قرار مي‌داديم. از طرفي كارهاي كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي فقط به مسائل فساد فوتبال اختصاص ندارد و ما پرونده‌ها و موضوعات بسيار مهم ديگري را هم بايد بررسي كرده و نسبت به اولويت و اهميت پرونده‌ها كار را روبه جلو مي‌برديم. با همه اين توضيحات قبول دارم كه تاخير در به نتيجه رساندن موضوع وجود داشته است اما ما اين مساله را به فال نيك مي‌گيريم، چرا كه باعث شد با جديت و فرصت بيشتري به پرونده ورود كنيم.
  در طول ماه‌هاي گذشته البته گمانه‌زني‌هايي درباره جزييات و سرفصل‌هاي اين پرونده در رسانه‌ها منتشر شد.
بنده به عنوان رييس كميسون اصل نود شخصا به ياد ندارم كه اين مباحث را تاييد يا تكذيب كرده باشم. گمانه‌زني و خبر هميشه وجود داشته است. نكته مهم اين است كه گزارش هنوز قرائت نشده و دوستان تقريبا كارهاي مربوط به آن را نهايي كرده‌اند و به زودي در اختيار من قرار خواهند داد تا بررسي‌هاي لازم را درباره آن داشته باشم. سپس طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده گزارش ابتدا در جلس رسمي كميسيون اصل نود مجلس قرائت خواهد شد و نمايندگان محترم عضو كميسيون نقطه نظرات خود را در اين باره بيان خواهند كرد. بعد از جمع‌بندي نهايي پرونده در كميسيون، مراحل قرائت پرونده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به سرعت انجام خواهد شد.
 يكي از اعضاي كميسيون اصل نود اخيرا در مصاحبه‌هاي رسمي خود پيرامون ابهامات مالي در فدراسيون فوتبال و واريز پول‌هاي اين مجموعه بدون داشتن مجوز و البته بر خلاف قوانين اساسنامه فدراسيون به حساب هوشنگ مقدس افشاگري‌هايي در رسانه‌ها انجام داد. آيا كميسيون اصل نود بعد از ورود به اين پرونده ابهامات مالي توانست اين ابهامات را ثابت كند.
دوستان اگر مصاحبه‌اي انجام داده‌اند و درباره موضوعاتي كه اشاره كرديد حرف زدند، حتما بر اساس گزارش‌هاي دريافتي و اسناد و مدارك بوده است. من شخصا درباره مفاد گزارش اظهارنظري نمي‌كنم. اما اين موضوعاتي كه به آن اشاره كرديد تنها يكي از موضوعات پرونده بزرگ فساد در فوتبال ايران است كه ما به آن ورود كرديم. در بسياري از موارد بحث تخلفات و ابهامات جدي‌تر از اين حرف‌ها بوده است. اما ما آن را رسانه‌اي نكرده‌ايم. طبيعتا رسيدگي به اين مسائل هم در حيطه اختيارات ما نيست. كميسيون اصل نود گزارش فساد فوتبال را در اختيار مراجع ذي‌صلاح با اسناد و مدارك قرار خواهد داد و برخورد‌هاي لازم با متخلفان توسط قوه محترم قضاييه و مراجع امنيتي مربوطه انجام خواهد شد. وزارت ورزش و جوانان هم ماموريت پيدا مي‌كند كه تصميمات مجلس شوراي اسلامي درباره نتايج اين پرونده را اجرايي كند.
 خيلي‌ها دوست دارند بدانند كه نتيجه قرائت اين گزارش چه خواهد بود. آيا شاهد تغييرات در فوتبال ايران خواهيم بود؟
اهميت پرونده و نتايجي كه ما به آن رسيده‌ايم بعد از قرائت گزارش حتما با تغييرات همراه خواهد شد. اين مساله طبيعي است. چرا كه فساد در فوتبال ايران را نمي‌شود منكر شد. در واقع ما هم تغيير در مديريت فوتبال ايران خواهيم داشت، و هم اصلاح شيوه و روش اداره و مديريت فوتبال را. بخش اول توسط مراجع قضايي و ذي‌صلاح رسيدگي مي‌شود. بخش دوم هم كه مربوط به تغييرات در روش اداره فوتبال است توسط وزارت ورزش و جوانان انجام خواهد شد. واقعيت اين است كه در بسياري از موارد ما به حقايق و مستندات تكان‌دهنده‌اي رسيده‌ايم كه جاي هيچ گونه مماشاتي باقي نمي‌گذارد. به اين ترتيب هم با متخلفان برخورد جدي خواهد شد و هم با مسوولاني كه با سهل‌انگاري خود مقدمات رواج فساد را در فوتبال ايران فراهم كردند و برخورد جدي را با اين مقوله نداشته‌اند. عدم توجه به فساد فوتبال هم خودش نوعي تخلف است.
 شايعاتي شنيده مي‌شود مبني براينكه بعضي مديران فوتبالي به خاطر ترس از عواقب نتايج اين پرونده، تلاش‌هايي انجام داده‌اند تا پرونده را از مسير خود خارج و حتي مقدماتي را فراهم كنند كه اين موضوع در صحن علني قرائت نشود.
من چيزي شخصا دراين زمينه نديده‌ام. حتي خبري هم از داخل مجلس دريافت نكرده‌ام كه بعضي‌ها براي منحرف كردن پرونده از مسير خوب خود لابي‌ كرده باشند. حقيقت اين است كه كميسيون اصل نود و مجلس شوراي اسلامي براي به نتيجه رساندن اين پرونده عزم خود را به صورت جدي جزم كرده‌اند. هيچ لابي و تلاشي هم در نتيجه گزارش نهايي تاثير نخواهد گذاشت. گزارش قرائت مي‌شود و با متخلفان و سهل‌انگاران برخورد جدي صورت خواهد گرفت. طبق صحبت‌هايي كه ما با مقامات مجلس داشته‌ايم، آنها هم خواهان به نتيجه رسيدن اين گزارش هستند. به اين ترتيب خيال اهالي فوتبال و مردم راحت باشد. اين گزارش به زودي قرائت مي‌شود و با كمك خدا به نتيجه هم خواهد رسيد.
  اواخر سال گذشته تغييراتي در ساختار مديريتي فدراسيون فوتبال شاهد بوديم. آيا اين تغييرات و عزل بعضي از مديران پرنفوذ ارتباطي به اين پرونده داشت. يادمان مي‌آيد شما يك بار در مصاحبه‌اي خبر از تغييرات مديريتي در فوتبال ايران داده بوديد. حميد رسايي هم در مصاحبه‌اي گفته بود كه اين تغييرات مديريتي در فدراسيون فوتبال خواسته مجلس هم بوده است.
اگر تغييري انجام شده حتما نياز بوده است. اگر نياز باشد شايد باز هم تغييراتي انجام شود. اما براي اين كارها نيازي نيست بخواهيم سروصدا ايجاد كنيم، من شخصا نيازي نمي‌بينم درباره جزييات توضيحي بدهم. نيازي هم نيست بخواهم بازهم مسائل را براي تغييرات ايجاد شده باز كنم.
 فكر مي‌كنيد بعد از قرائت گزارش در صحن علني مجلس، در چه بازه زماني، تغييرات و برخورد با متخلفان انجام شود؟
در طول زمان رسيدگي به پرونده افراد مختلف به مجلس آمدند و نقطه نظرات خود را بيان كردند. هر كسي آمد ديگري را متهم كرد و خودش را مبرا. با اين وجود روند اجراي تصميمات مجلس براي ايجاد تغييرات در ساختار مديريتي و اجرايي فوتبال ايران و البته برخورد با متخلفان بستگي به تصميمات قوه قضاييه و مراجع ذي‌صلاح و وزارت ورزش و جوانان دارد. اما شك نكنيد در سريع‌ترين زمان ممكن اين كارها انجام خواهد شد.
 مديران فدراسيون فوتبال بارها در مصاحبه‌هاي خود اعلام كرده‌اند كه فساد در فوتبال ايران وجود ندارد. حتي تهديد كرده‌اند با عواملي كه بدون داشتن سند از وجود فساد در فوتبال ايران حرف بزنند برخورد جدي خواهند داشت.
اين نظر آنهاست. پرونده‌اي كه ما بررسي كرديم حقايق تلخ ديگري را روايت مي‌كند. فساد در فوتبال ايران وجود دارد. مشكلات ساختاري و مديريتي وجود دارد. باز هم مي‌گويم كه به حقايق تكان‌دهنده و تلخي دست پيدا كرديم و براي برخورد با متخلفان در بخش‌هاي مختلف اسناد و مدارك قانوني و محكم وجود دارد. حالا صبر كنيد تا گزارش قرائت شود. آن وقت دوستان و همه مردم متوجه خواهند شد در فوتبال ايران فساد وجود دارد يا خير. ما هيچ تخفيفي به متخلفان نمي‌دهيم و برخورد جدي با آنها خواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون