• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

خبر جهان

سفر لودريان به لبنان بدون نتيجه بود

سفر وزير خارجه فرانسه به لبنان كه به آن اميدهاي زيادي بسته شده بود، بدون نتيجه مستقيم پايان يافت و او در بيشتر ديدارها، اجراي اصلاحات را خواستار شد. به گزارش فارس، «ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه از چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته در لبنان بود و با مقامات مختلف اين كشور ديدار كرد. اين اولين سفر وزير خارجه فرانسه به بيروت از زماني است كه «حسان دياب» نخست‌وزيري دولت جديد را (از فوريه گذشته) در دست گرفته است و از آنجايي كه سفر مذكور همزمان با بحران اقتصادي و اجتماعي در لبنان انجام مي‌شد اميدهاي زيادي به آن بسته شده بود. منابع نزديك به رياست‌جمهوري لبنان به خبرگزاري «آناتولي» گفتند، ديدار لودريان و «ميشل عون» رييس‌جمهور لبنان در پنجشنبه گذشته حول سه محور بود؛ در جريان قرار گرفتن اتفاقات لبنان از نزديك، رساندن اين پيام كه فرانسه اميد به اجراي سريع اصلاحاتي را دارد كه دولت لبنان در كنفرانس «سيدر» وعده داده و سوم تفاهم با صندوق بين‌المللي پول براي اجراي طرح مربوط به بهبود وضعيت مالي. نشست اقتصادي سيدر در آوريل ۲۰۱۸ با مشاركت

۵۰ دولت در پاريس يا هدف حمايت اقتصادي از لبنان برگزار شد و كشورهاي كمك‌كننده قول وام ۱۱ ميلياردي به لبنان دادند. از ديگر شخصيت‌هايي كه لودريان با او ديدار كرد «بشاره پطرس الراعي» اسقف اعظم مسيحيان ماروني لبنان بود كه وزير خارجه فرانسه در اين ديدار از الراعي به خاطر دعوت به بيطرفي لبنان قدرداني كرد.

 

اعزام ناو هواپيمابر امريكايي به مديترانه

ناو هواپيمابر هسته‌اي امريكا و ۱۲ كشتي جنگي وارد درياي مديترانه شدند تا رزمايش‌هاي مشتركي را با نيروي هوايي يونان برگزار كنند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، سايت Newsbomb.gr اعلام كرد: ناو هواپيمابر امريكا «دوايت آيزنهاور» با گروهي از كشتي‌هاي جنگي امروز (شنبه) از طريق كانال سوئز وارد درياي مديترانه خواهند شد. اين ناو هواپيمابر به سمت منطقه واقع در جنوب جزيره كرت يونان براي شركت در رزمايش‌هاي مشتركي با نيروي هوايي يونان حركت خواهد كرد. اين ناو هواپيمابر در مرزهاي منطقه اقتصادي يونان مستقر خواهد شد. در اين رزمايش‌ها جنگنده‌هاي اف۱۶ و اف۱۸ شركت خواهند كرد. به گزارش سايت مذكور، اين اولين مداخله مهم امريكا از زمان بحران با تركيه است و مفهوم خاصي دارد، چراكه در زماني رخ داده كه هنوز تنش در اين منطقه آرام نشده است.

 

واكنش پكن به تعرض امريكا به كنسولگري اين كشور

وزارت خارجه چين در واكنش به تعرض امريكا به ساختمان كنسولگري اين كشور در هوستون تگزاس اعلام كرد چين در اين زمينه واكنش مناسب و لازم را نشان خواهد داد. به گزارش ايرنا در بيانيه‌اي كه وزارت خارجه چين روز شنبه صادر كرد آمده است: ساختمان كنسولگري چين در هوستون، يك مكان ديپلماتيك و دارايي ملي چين است و مطابق كنوانسيون وين در رابطه با پيمان كنسولي ميان چين و امريكا، واشنگتن نبايد به هيچ‌وجه به كنسولگري چين در هوستون تعرض كند. در ادامه اين بيانيه آمده است: چين نسبت به ورود اجباري ايالات‌متحده به كنسولگري چين در هوستون اعتراض شديد كرده و در اين زمينه اعتراضي را به صورت رسمي به طرف مقابل ارايه كرده است. گزارش‌ها حاكي است مقام‌هاي فدرال ايالات‌متحده شامگاه روز جمعه وارد ساختمان كنسولگري چين در شهر هوستون تگزاس كه دونالد ترامپ دستور تعطيلي آن را داده بود، شدند.

 

خروج نظاميان امريكايي از يك پايگاه ديگر عراق

ائتلاف امريكايي به اصطلاح ضد داعش ديروز شنبه پايگاه نظامي «بسمايه» عراق را رسما تخليه كرد. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري رسمي عراق (واع)، ائتلاف امريكايي به اصطلاح ضدداعش ديروز پايگاه نظامي «بسمايه» را رسما تخليه كرد. براساس اين گزارش، «جبرالد استريكلند» فرمانده نيروهاي ماموريت مشترك ائتلاف امريكايي ضمن تاييد خبر تخليه پايگاه «بسمايه» گفته است: پيش‌تر هم گفته بوديم كه پايگاه بسمايه تخليه مي‌شود. تخليه پايگاه نظامي مذكور در شرايطي رخ داد كه شب گذشته ۴ راكت به سمت پايگاه بسمايه شليك شده بود. پيش‌تر «كنت اكمن» جانشين فرمانده ائتلاف امريكايي به اصطلاح ضدداعش از تخليه قريب‌الوقوع يك پايگاه عراقي از تروريست‌هاي امريكايي خبر داده بود. در همين ارتباط، او گفته بود: شمار نيروهاي امريكايي در عراق با هماهنگي‌هاي لازم با دولت اين كشور به‌تدريج كاهش پيدا خواهد كرد. اعلام خروج تروريست‌هاي امريكايي از پايگاه بسمايه در نزديكي بغداد در حالي است كه طبق مصوبه پارلمان عراق تمامي تروريست‌هاي امريكايي بايد خاك اين كشور را ترك كنند.

 

اردوغان: از منافع كشورهاي دوست حمايت مي‌كنيم

رييس‌جمهوري تركيه گفت كه اين كشور از حقوق و منافع ملت خود دفاع خواهد كرد. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري آناتولي، «رجب طيب اردوغان»، رييس‌جمهوري تركيه ‌شنبه گفت كه اين كشور از حقوق و منافع ملت خود دفاع خواهد كرد. او گفت: «از حقوق و منافع ملت و كشور و دوستان‌مان در همه‌جا دفاع مي‌كنيم، چه در زمين و چه دريا و هوا.» اردوغان افزود: «ديدگاه ما مبني بر تركيه قدرتمند و بزرگ شروع به عينيت يافتن كرده است و نتايج آن به‌تدريج نمايان مي‌شود.» او در ادامه گفت، كساني كه در برابر اقدام‌هاي تركيه زبان به اعتراض باز مي‌كنند نمي‌توانند با اين كشور مقابله كنند، چراكه از توانايي‌هاي آن آگاهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون