• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

خوزستان هنوز قرمز است يا نه؟

اخطار جدي فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا درتهران

گروه  اجتماعي| وضعيت استان تهران خوب نيست. شهر تهران وضعيتي به مراتب بدتر دارد. گشتي در مترو به عنوان يكي از پرمسافرترين وسايل حمل و نقل عمومي در پايتخت نشان مي‌دهد كه وضعيت پايتخت، بدتر از هر شهر ديگر در كشور است؛ حتي بدتر از شهرهاي جنوبي. قرار بوده كه از ورود افراد بدون ماسك به مترو جلوگيري شود اما برخي دستفروشان، تمام متكديان، برخي ماموران سكوها و ايستگاه‌ها و تعداد زيادي از مسافران، نه تنها بدون ماسك در ايستگاه‌ها رفت و آمد دارند و وارد واگن‌ها مي‌شوند، هيچ ممانعتي هم براي ورودشان به مترو وجود ندارد و تمام ادعاها درباره اجباري شدن ماسك در مترو يك توهم بزرگ است.
چند روز قبل در ايستگاه متروي حسين‌آباد، خبرنگار «اعتماد» به مامور بدون ماسك مستقر در سكو تذكر داد و از او خواست ضمن استفاده از ماسك، به دو مسافر ديگر كه ماسك نداشتند هم اخطار داده و آنها را به ورودي ايستگاه برگرداند. 
مامور سكو هيچ تمايلي به انجام اين كار نداشت و در جواب خبرنگار گفت كه «حتما مراتب را به پليس ايستگاه اعلام مي‌كند» و به بازي با گوشي تلفن همراه خود ادامه داد و به دنبال اصرار خبرنگار «اعتماد»، چنان به عمد در اخطار به مسافران تعلل كرد و خود را به نديدن و نشنيدن زد كه قطار از راه رسيد و مسافران هم بدون ماسك داخل واگن شدند. در بسياري واگن‌ها، مسافران بدون ماسك سوار مي‌شوند و مردم هم بي‌تفاوت به اين خطر، نه تنها به آنها بابت نداشتن ماسك تذكر نمي‌دهند، بلكه فاصله اجتماعي را هم با اين افراد زياد نمي‌كنند چون به دليل ناآگاهي، فكر مي‌كنند صرفا با داشتن ماسك بر صورت خود، از خطر ابتلا و آلودگي مصون هستند.  ترددهاي غيرضروري و تجمعات بدون رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در تهران، يك خطر جدي و غيرقابل انكار است و معلوم نيست به چه دليلي ستاد ملي مقابله با كرونا، با وجود بحراني‌تر شدن شرايط، براي اين تخلف‌ها و به خصوص نداشتن ماسك در وسايل حمل و نقل عمومي، از اعمال جريمه نقدي خودداري كرد. 

50 درصد كارمندان استان تهران را  دوركار كنيد 
فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلانشهر تهران در نامه‌اي خطاب به وزير بهداشت، خواستار دوركاري ۵۰ درصد كاركنان و كارمندان سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي به منظور جلوگيري از شيوع كرونا شد. عليرضا زالي در اين نامه نوشت: «با عنايت به ابلاغ مصوبه الزام سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي مبني بر استفاده حداكثر از دوسوم كاركنان و كارمندان براي فعاليت به صورت حضوري و استفاده از يك‌سوم ديگر به صورت دوركاري، چرخشي و… تاثيرات مثبت اين مصوبه در كاهش تردد و تراكم صبحگاهي در استفاده از وسايل نقليه عمومي از جمله مترو و اتوبوس در كلانشهر تهران، لذا استدعا دارد دستور فرماييد اين مصوبه را به صورت ۵۰ درصد حضوري و ۵۰ درصد دوركاري، چرخشي و... تصويب و ابلاغ فرمايند به نحوي كه از مرخصي استحقاقي افراد نيز كسر نشود.» 
 اين اعلام در حالي منتشر شد كه سخنگوي وزارت بهداشت هم از شناسايي 2 هزار و 316 بيمار جديد كوويد۱۹ در كشور خبر داد. سيماسادات لاري، درباره آخرين آمار مبتلايان به بيماري كرونا طي شبانه‌روز 3 تا 4 مردادماه گفت: «بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو هزار و ۳۱۶ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه هزار و ۲۹۸ نفر از آنها بستري شدند و مجموع بيماران كوويد ۱۹ در كشور به ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر رسيد. 
در همين بازه زماني 24 ساعته، ۱۹۵ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر رسيد. تاكنون ۲۵۱ هزار و ۳۱۹ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. همچنين 3 هزار و 670 نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.»
سخنگوي وزارت بهداشت تاكيد كرد: «استان‌هاي مازندران، فارس، آذربايجان‌هاي شرقي و غربي، خراسان رضوي، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، كرمان، زنجان و ايلام در وضعيت قرمز قرار دارند. استان‌هاي تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوين، مركزي، خراسان شمالي، همدان، خراسان جنوبي، سمنان، سيستان و بلوچستان، اردبيل و كهگيلويه و بويراحمد هم در وضعيت هشدار قرار دارند. در استان خراسان شمالي طي يك هفته گذشته، يك شهرستان به شهرستان‌هاي قرمز افزوده شده و موارد بستري نيز طي يك ماه گذشته در سه شهرستان اين استان به سه برابر افزايش يافته است. در استان هرمزگان هم دو شهرستان از وضعيت قرمز خارج شدند و در كل استان روند نسبتا كاهشي را در موارد بستري و ابتلا شاهد هستيم اما در دو شهرستان پارسيان و جزيره كيش افزايش موارد بستري و ابتلا نگران‌كننده است و از هموطنان مي‌خواهيم تا بهبود شرايط بيماري از سفر به كيش خودداري كنند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون