• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4703 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد

خبر

دفاع عضو موتلفه از نظارت استصوابي شوراي نگهبان

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي معتقد است كسي كه سابقه سوءاستفاده مالي نداشته باشد توسط شوراي نگهبان تاييد مي‌شود اما مساله اين است كه اين فرد، فرصت سوءاستفاده مالي نداشته ولي وقتي نماينده مي‌شود اين فرصت را پيدا مي‌كند و بايد نظارتي بر او باشد تا مشخص شود از سلامت مالي برخوردار است يا خير. به گزارش ايسنا، حميدرضا ترقي با اشاره به اظهارات دبير شوراي نگهبان درباره لزوم نظارت بر نمايندگان مجلس طول دوره نمايندگي گفت:«مجلس خبرگان رهبري بر استمرار شرايط رهبري نظارت دارد بنابراين چنين نظارتي براي ساير مسوولان كشور ازجمله رييس‌جمهوري و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم بايد انجام شود. در دوره اخير شوراي نگهبان صلاحيت ۹۰ نماينده را به ‌خاطر فساد مالي رد كرد كه اين مساله به سرمايه اجتماعي نظام و راي مردم آسيب وارد كرد؛ بنابراين نظارت بر عملكرد مسوولان و نمايندگان مجلس ضرورت دارد.» به گفته ترقي اين مساله به قانونگذاري دقيق نياز دارد تا هم نظارت انجام شود و هم استقلال نماينده حفظ شود؛ البته استقلال نماينده با مبارزه با فساد از بين نمي‌رود. نماينده‌اي كه دنبال رانت و سوءاستفاده مالي باشد، استقلال خود را از دست مي‌دهد و كسي كه دنبال اين مسائل نباشد، مي‌تواند استقلال خود را حفظ كند.

كميسيون حقوقي و قضايي مجلس همچنان بلاتكليف

وضعيت كميسيون حقوقي و قضايي 2 ماه بعد از تشكيل مجلس يازدهم همچنان بلاتكليف است و تعداد اعضاي آن براي تشكيل به حد نصاب نرسيده است. حجت‌الاسلام موسي غضنفرآبادي، نماينده اصولگراي بم در مجلس شوراي اسلامي درباره وضعيت نامشخص كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي به ايسنا گفت:«اگر كميسيون حقوقي و قضايي تشكيل نشود قطعا با مشكل مواجه خواهيم شد، چراكه اكثر مصوبات مجلس شوراي اسلامي مربوط به همين كميسيون است اما هم آقاي قاليباف و هم ما در تلاش هستيم تا كميسيون حقوقي و قضايي مجلس تشكيل شده و كار خود را آغاز كند.» او ادامه داد:«به ‌دليل اينكه موضوع اصلاح ماده ۳۸ آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، راي نياورد درخصوص خود اين كميسيون پيشنهاداتي را ارايه داديم تا هفته آينده در مجلس شوراي اسلامي مطرح شود، در واقع اين پيشنهاد مبني بر اين است كه مجلس اجازه داشته باشد كه اين كميسيون، كار خود را با همان تعدادي كه تمايل دارند در كميسيون حقوقي و قضايي عضو باشند، آغاز كند.»

پاسخ قاطع به امريكا بدون ايجاد تنش

جليل رحيمي‌جهان‌آبادي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تعرض جنگنده امريكايي به هواپيماي ايراني را نشان‌دهنده ضعف امريكايي‌ها دانست و تاكيد كرد:«دستگاه ديپلماسي، شوراي عالي امنيت ملي و مجلس بايد با دقت و بدون ايجاد تنش جديد پاسخ قاطعي به امريكا و اسراييل بدهند.» به گزارش ايسنا، او ادامه داد:«با توجه به تعرض جنگنده امريكايي به هواپيماي ايراني بايد جمهوري اسلامي به ايكائو و شوراي امنيت و سازمان ملل شكايت كند، اقدامي كه نقض آشكار مقررات سازمان ملل و تهديد عليه صلح و امنيت بين‌المللي است. همچنين بايد كشورهاي جهان نسبت به اين اقدام امريكا حساس باشند چون نوعي راهزني هوايي است و اقدام عليه امنيت همه كشورهاست. دليلي ندارد وقتي هواپيماي مسافربري در خطوط مشخص ايكائو پرواز مي‌كند، هواپيماي نظامي امريكا بخواهد مزاحمت ايجاد كند البته كه اين نشان‌دهنده ضعف امريكايي‌هاست چون آنها در مقابل ايراني‌ها در عين‌الاسد شكست خوردند و شكست در برابر گروه‌هاي مقاومت مردمي در عراق و شكست اسراييل در خاورميانه مقابل فلسطين را از چشم ايران مي‌بينند. به گفته او، وقتي آنها زورشان به رويارويي نظامي با ايران نمي‌رسد براي هواپيماي مسافري ايراني ايجاد مزاحمت مي‌كنند.

برگزاري كنكور نيازمند بازنگري جدي است

زهره اللهيان، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت نابسامان كشور در پي شيوع ويروس كرونا گفت:«وضعيت كشور درباره موضوع كرونا متاسفانه مناسب نيست و در شرايط مطلوبي قرار نداريم. متاسفانه ما در استان‌هاي مختلفي در وضعيت قرمز براي بيماري كرونا قرار داريم و باتوجه به ادامه روند موجود به نظر مي‌رسد به‌زودي نتوانيم بحران كرونا را مهار و كنترل كنيم.» به گزارش فارس، او ادامه داد:«در چنين شرايطي ما با برگزاري كنكور در مقاطع مختلف مواجه هستيم كه اعلام شده طبق موعد مشخص و مقرر قرار است، برگزار شود و بر اين اساس آزمون دكترا آخر هفته و آزمون سراسري و ارشد آخر ماه برگزار شود. تعداد زيادي از افراد يعني حدود چند ميليون نفر قرار است به مدت چند ساعت متمادي در شرايط و محل بسته امتحان دهند كه بسيار دشوار است و ابتلا به ويروس كرونا را افزايش مي‌دهد كه خداي ناكرده در صورت آلوده شدن اين افراد و اين داوطلبان به ويروس كرونا به خانواده‌هاي آنها نيز انتقال مي‌يابد.» او گفت:«بحث درباره كنكور بايد جدي گرفته شود و در نشستي كه قرار است روز دوشنبه با وزير بهداشت برگزار شود به يك تصميم واحد برسيم.» اللهيان تاكيد كرد كه بايد يك بازبيني جدي نسبت به برگزاري كليه كنكورها و آزمون‌ها اعم از دكترا، ارشد و كارشناسي صورت گيرد، چراكه برگزاري آنها در شرايط فعلي اصلا به صلاح نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها