• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4706 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد

یک کنشگر اصولگرا مدعی است برخی مراجع احمدی‌نژاد را به حضور نپذیرفته‌اند

در پی تکرار تجربه ۸۴

گروه سياسي

«او نبايد جرات كند كه امروز از منزل بيرون ‌آيد، ايشان چند روز پيش به قم رفته‌اند و ملاقاتي داشته‌اند اما خدا را شكر بزرگان ما و مراجع ما هيچ كدام ايشان را راه نداده‌اند و فقط يكي از مراجع ايشان را پذيرفته است.» مرجع ضميري كه احمد كريمي‌اصفهاني حضورش در قم را شرح مي‌دهد، محمود احمدي‌نژاد است. كسي كه فاصله سال‌هاي ۸۴ تا ۹۲ عالي‌ترين مقام اجرايي كشور بود و حضورش بر مسند رياست قوه مجريه را نه‌تنها مديون جناح راست سياسي بلكه مديون روحانيون و قم‌نشيناني بود كه يا مجدانه پشت او ايستاده و حمايت كردند يا دست‌كم چون آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گزينه مطلوب‌شان نبود، مسير احمدي‌نژاد را كه آن زمان تنها ۲ سالي شهردار تهران بود و پيش از آن، مسووليت‌هاي اجرايي استاني داشت به سمت «پاستور» هموار كردند اما امروز آن‌‌طور كه احمد كريمي‌اصفهاني از بازاريان اصولگرا كه يكي از منتقدان سرسخت و جدي تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي دولت احمدي‌نژاد نيز بود و هست، خبر داده احمدي‌نژاد به قم رفته اما جز يك نفر كسي حاضر به ديدار با او نشده است.
كريمي‌اصفهاني در قامت دبيركل انجمن اسلامي اصناف و بازار كه عمدتا دغدغه‌هايش اقتصادي و سياسي توامان است در گفت‌وگويي كه با خبرآنلاين داشته، تاكيد كرده كه رييس‌جمهوري سال ۱۴۰۰ بايد منجي اقتصاد كشور باشد؛ براي همين با كانديداتوري احمدي‌نژاد سرسختانه مخالف است و باور دارد كه او «رد صلاحيت» مي‌شود اما براي اينكه «شوراي نگهبان هزينه اين ردصلاحيت» را نپردازد، «دستگاه‌هاي نظارتي» بايد پا پيش گذاشته، مردم را آگاه كنند تا «ظلم‌هايي» كه كريمي‌اصفهاني معتقد است «قابل ‌مقايسه با هيچ رييس‌جمهوري نيست» تكرار نشود.
اگرچه كريمي‌اصفهاني تنها اصولگرايي نيست كه از بازگشت احمدي‌نژاد به صحنه رقابت رياست‌جمهوري استقبال نمي‌كند اما اخبار غيررسمي و شنيده‌هاي سياست نشان مي‌دهد كه رييس‌ دولت «عدالت‌محور و مهرورز» مي‌خواهد بار ديگر به صحنه بازگردد و فعلا در حال محك زدن بدنه اجتماعي، اقبال سياسيون و احتمالا نظر شوراي نگهبان است؛ حتي اگر به قول كريمي‌اصفهاني عده‌اي را به عنوان طرفدار و همراه استخدام كرده ‌باشد. شايد در همين راستا هم به ديدار برخي مراجع و روحانيون در قم رفته، گروهي كه اغلب توانسته‌اند با حمايت‌شان از يك كانديداي اصولگرا، او را روانه جايگاه رياست كنند و گويا احمدي‌نژاد حالا در پي تكرار تجربه ۸۴ است.
از رويارويي تا ديدار
محمود احمدي‌نژاد زماني كه براي حضور در راس قوه مجريه اعلام آمادگي كرد، پشتيباني و حمايت قم را به عنوان مهم‌ترين مركز مذهبي- سياسي كشور همراه داشت. او توانست روحانيون و مراجع را متقاعد كند همان كانديداي انقلابي است كه آنها انتظار دارند؛ بنابراين تقريبا اغلب روحانيون و مراجع شيعه از حضور او در «پاستور» استقبال كردند و اين موضوع در اظهارنظرهاي بعضا اغراق شده آنان در مورد كسي كه بعدها از سوي همراهانش «معجزه هزاره سوم» نام گرفت به وضوح ديده مي‌شد.
آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي، پدر معنوي جهبه پايداري كه شايد در منتهي‌اليه راست سياسي ايستاده‌ است يكي از مهم‌ترين حاميان احمدي‌نژاد بود. آيت‌الله مصباح‌يزدي در برخي سخنانش حتي منش و روش احمدي‌نژاد و انتخاب آن را با مسائل ماوراءالطبيعه و عالم غيب ارتباط مي‌داد. او حتي يك‌بار خاطره‌اي از يكي از علماي اهواز نقل كرد و مدعي شد كه احمدي‌نژاد حمايت امام عصر(عج) را پشت ‌سر دارد و حتي به خواب‌هاي علما راه پيدا كرده و نويد رييس‌جمهوري شدنش را داده است. رابطه آيت‌الله مصباح‌يزدي اما در دولت دوم با احمدي‌نژاد رو به تيرگي گذاشت و آيت‌الله مصباح‌يزدي در ادامه حتي مدعي شد كه احمدي‌نژاد از سوي اسفنديار رحيم‌مشايي سِحر شده است. آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان نيز ازجمله روحانيون همراه با احمدي‌نژاد بود و با اينكه زمان حضور احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري، دبير شوراي نگهبان بود و قاعدتا بايد اظهارنظر روشن و صريحي در مدح يا ذم كانديدايي نمي‌داشت اما در مورد اين كانديدا همه ‌چيز متفاوت بود. آيت‌الله جنتي پس از روي كار آمدن احمدي‌نژاد، مدعي شد كه حمايت‌هايش از رييس دولت نهم و دهم به‌ دليل اين بوده كه «مواضع و شاخصه‌هاي وجودي» او را به عنوان رييس‌جمهوري مي‌پسنديده ا‌ست. البته او در حمايت از رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد در شوراي نگهبان تنها نبود و چهره‌هايي چون آيت‌الله محمد مومن يا آيت‌الله محمد يزدي نيز طي اظهارنظرهايي از او حمايت كردند.
شايد آيت‌الله محمدرضا مهدوي‌كني از معدود روحانيوني بود كه از ابتدا با رييس‌جمهوري شدن احمدي‌نژاد موافق نبود اما او نيز درنهايت به همين گزينه راي داد اما آن‌‌طور كه حسين ابراهيمي، عضو جامعه روحانيت مبارز در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم تاكيد كرده ‌بود، مهدوي‌كني سال ۸۴ گفته بود كه «بين بد و بدتر، بد را انتخاب مي‌كنم»؛ انتخاب بد البته تاثير زيادي بر انتخاب ساير گروه‌هاي اصولگرا داشت تا جايي كه اسدالله بادامچيان، دبيركل موتلفه اسلامي سال ۹۶ در جريان بزرگداشت آيت‌الله مهدوي‌كني اذعان كرد «مهدوي‌كني تاييد كرد وگرنه موافق همكاري با احمدي‌نژاد نبوديم.»  اين روابط اما در دوره دوم رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد رو به تيرگي گذاشت تا جايي كه سال ۸۸ آيت‌الله لطف‌الله صافي‌گلپايگاني و آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي، دو تن از مراجع شيعه در قم با انتقاد از رويكرد دولت محمود احمدي‌نژاد، دولت دهم را به مخالفت با روحانيت متهم كرده‌اند.» اختلافاتي كه بر سر انتصاب استاندار زن آغاز شد و تا سال۹۰ و بعد از قهر 11 روزه به اوج رسيد. اين رابطه شكرآب تاكنون نيز ادامه دارد؛ اگرچه كريمي‌اصفهاني در مصاحبه اخيرش تاكيد كرده كه احمدي‌نژاد براي ديدار با مراجع تلاش كرده اما از سوي مراجع پذيرفته نشده، بهمن شريف‌زاده، روحاني نزديك به احمدي‌نژاد از اساس اين خبر را كذب مي‌داند.
شريف‌زاده كه اتفاقا در سفر احمدي‌نژاد به قم او را همراهي مي‌كرده به «اعتماد» گفت كه رفتن احمدي‌نژاد به قم صحت دارد و رسانه‌ها هم اين موضوع را پوشش دادند. آقاي احمدي‌نژاد بيش از يك ماه پيش به قم سفر كرده تا به زيارت حضرت معصومه برود اما قصد ديدار با چند مرجع وجود نداشته است. او تاكيد دارد كه احمدي‌نژاد نه چند روز پيش به قم رفته و نه اساسا قصد ديدار با مراجع را داشته است اما در جريان اين سفر، ديداري با يكي از مراجع داشته كه از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي شده ‌بود و تنها قصد احوال‌پرسي بوده كه با همراهان به اين ديدار رفته، همگي نماز خوانده و بازگشته‌اند. با اين حال كنشگري‌هاي احمدي‌نژاد هيچ‌ وقت قابل پيش‌بيني نبوده است چه آنكه وقتي براي همراهي با بقايي براي نام‌نويسي در انتخابات رياست‌جمهوري رفت و همزمان با بقايي در ستاد انتخابات اعلام كانديداتوري و ثبت‌نام كرد. به هر حال اگر احمدي‌نژاد بار ديگر قصد بازگشت به قدرت را داشته باشد، مي‌داند كه به حمايت روحانيون و مراجع نياز دارد؛ بنابراين شايد ترميم اين رابطه كارويژه جديد او باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون