• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4706 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد

علي رهبري از تهديد ويروس «سونت‌هاي شكسپير» ساخت

حال وخيم خسرو سينايي بر اثر ابتلا به كرونا

گروه ادب و هنر

پروژه«سونت‌هاي شكسپير» به پايان رسيد
آهنگساز و رهبر اركستر شناخته شده كشورمان از پايان كار آهنگسازي و توليد پروژه «سونت‌هاي شكسپير» با همكاري گروهي از آهنگسازان ايراني خبر داد. علي رهبري هنرمند بين‌المللي ايران كه طي سال‌هاي گذشته در كشورهاي مختلف اروپايي مشغول به فعاليت در عرصه موسيقي بوده است، در گفت‌وگو با مهر ضمن اشاره به تازه‌ترين فعاليت‌هاي خود در عرصه موسيقي بيان كرد: چندي پيش در رسانه‌ها گفت‌وگوهايي پيرامون نحوه فعاليتم در روزهاي كرونايي داشتم كه يكي از آنها مربوط به تلاش براي به پايان رساندن پروژه «سونت‌هاي شكسپير» بود كه طي سال‌هاي اخير فرصتي براي انجام آن نداشتم. اما روزهاي كرونايي موجب شد تا در اين زمينه فعاليت‌هايي را انجام دهم. خوشبختانه اين اتفاق افتاد و طي اين مدت ۱۵۴ غزل (Sonnets) ويليام شكسپير به‌طور كامل توسط بنده با همكاري گروهي از آهنگسازان ايراني توليد شد و قرار است به زودي در بازار جهاني عرضه شود. اين سونت‌ها در قالب هشت تا ده آلبوم، با حضور چندين خواننده ايراني و جهاني منتشر مي‌شوند. اين در حالي است كه در بخش نوازندگي پيانو يك سوليست مشهور از كشور اسلواكي به نام «لاديسلاو فان سوويتس» در كنار پروژه حضور دارد.
مبتكر و خالق پروژه «سونت‌هاي شكسپير» با اشاره به جزييات اين پروژه بين‌المللي گفت: همان‌طور كه اشاره كردم، روزهاي كرونايي براي من بهترين وقت بود تا در عين رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، بعد از ۱۰ سال اين وقت را پيدا كنم كه با همراهي دوستان آهنگساز ايراني‌ام، سونت‌هاي شكسپير را به پايان برسانم. كلمه sonnet از ريشه ايتاليايي «sonnetto» به معني «آواز كوچك» مي‌آيد كه از زبان فرانسه به انگليسي راه يافته است. اينها بيشتر مثل غزل‌هاي ما مي‌مانند. البته در مقايسه بين غزل در ادبيات فارسي با غزل‌واره‌هاي سبك شكسپير، غزل فارسي داراي قافيه است كه همان قافيه مصراع اول و بيت مطلع است؛ ولي سونت‌هاي شكسپيري مي‌توانند در كل داراي ۷ قافيه مختلف باشند.

برنامه برد پيت 13 ميليون بار ديده شد
شب پيش ۲۸ جولاي با اعلام اسامي نامزدهاي جوايز امي ۲۰۲۰ براي انتخاب بهترين برنامه‌هاي تلويزيوني امريكا، اسم برد پيت نيز در ميان اين نامزدها جاي داشت. اين بازيگر ۲۵ آوريل در برنامه «اجراي زنده شنبه شب» در نقش دكتر فاوچي ظاهر شد و در قالب نقد به رفتارهاي ترامپ در مواجهه با ويروس كرونا پرداخت. برد پيت ۵۶ ساله براي بازي در نقش دكتر آنتوني فاوچي اين نامزدي را كسب كرد. پيت با ايفاي نقش اين پزشك مشهور در روزهاي اوليه شيوع كرونا در امريكا در مجموعه «اجراي زنده شنبه شب» اين نامزدي را كسب كرد و در بخش بهترين بازيگر مهمان در سريال كمدي، در ميان نامزدها جاي گرفت.
ويديوي برنامه بيش از ۱۳ ميليون بار در يوتيوب مشاهده شد و خود دكتر فاوچي نيز از برد پيت براي اين نقش‌آفريني و پيامش تشكر كرد. وي در يك مصاحبه تلويزيوني گفت: وقتي از من پرسيدند مايلم چه كسي نقش مرا بازي كند از برد پيت نام بردم. او از بازيگران محبوب من است. به نظرم كار او عالي بود و نشان داد كه درجه يك است. وقتي او كلاه‌گيسش را برداشت و از من و تمامي جامعه پزشكي تشكر كرد، نشان داد نه تنها بازيگر فوق‌العاده‌اي است، بلكه انسان درجه يكي هم هست.
با اين نامزدي سال ۲۰۲۰ به سالي موفقيت‌آميز براي برد پيت بدل شده است، زيرا او با بازي در نقش كليف بوث در فيلم كوئنتين تارانتينو در آغاز اين سال موفق به كسب جايزه اسكار شد و علاوه بر آن جايزه منتخب منتقدان، گلدن‌گلوب و جايزه انجمن بازيگران را هم دريافت كرد.

حال وخيم خسرو سينايي بر اثر ابتلا به كرونا
خسرو سينايي به علت عفونت ريه و مبتلا شدن به كرونا در بيمارستان بستري است. به گزارش ايسنا، حبيب احمدزاده، نويسنده و فيلمساز گفت: خسرو سينايي به دليل عفونت توامان ريه و نيز بيماري كرونا در بخش ويژه بيمارستان اميراعلم بستري شده است. او از همه خواست كه براي بهبود اين سينماگر ارزشمند با هر بياني دعا كنند. سينايي حدود يك ماه قبل نيز براي يك عمل جراحي در بيمارستان بستري بود و بعد از مدتي مرخص شد. اين كارگردان و مستندساز سينماي ايران فيلم‌هاي متعددي را ساخته كه يكي از مشهورترين آنها «عروس آتش» است كه جايزه بهترين فيلمنامه را در هجدهمين جشنواره فيلم فجر دريافت كرد. جزيره رنگين، كوير خون، مثل يك قصه، گفت‌وگو با سايه، مرثيه گمشده و هيولاي درون از ديگر آثار اين فيلمساز هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون