• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4706 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد

جدي‌ترين راهكار پيشگيري از اعتياد؛ اصلاح رويكردهاي كلان

علي هاشمي، دبيركل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر مهم‌ترين و جدي‌ترين راهكار پيشگيري از اعتياد را اصلاح رويكردهاي كلان كشور دانست و گفت: نهاد خانواده و مراكز آموزشي بايد در حوزه پيشگيري به صورت استراتژيك هدف‌گيري شوند و براي اين امر نياز است چهار كار بزرگ فرهنگ‌سازي، آگاهي‌بخشي، توجه به ورزش و توسعه صنعت اوقات فراغت انجام شود.
 هاشمي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره «راهكارهاي پيشگيري از مواد مخدر ميان جوانان و نوجوانان» بيان كرد: از اعتياد در سطح جهاني به عنوان يكي از چهار بحران بزرگ ياد مي‌شود. اعتياد و مواد مخدر بسيار خطرناك‌تر از بمب هسته‌اي است زيرا هر روز در حال انفجار است. اعتياد معلول كمبود و نيازهاي اساسي است و بايد تحولات بزرگي در اولويت‌هاي كشور ايجاد كنيم.
او با اشاره به اينكه آمار رسمي كه از نرخ اعتياد داده شده عدد ۵.۵ درصد است، گفت: پيشگيري بايد به عنوان رويكرد ملي در همه حوزه‌ها انجام شود؛ مهم‌ترين و جدي‌ترين راهكار براي پيشگيري از اعتياد اصلاح كل رويكردهاي كلان كشور است، به‌طوري‌كه حوزه سياست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را به سمت كارهاي پيشگيرانه حركت دهيم.
 به گفته هاشمي، در حوزه اعتياد براي كارهاي پيشگيرانه بايد تحولات اساسي و رويكردي و گفتماني در مباني نظري كشور داشت كه البته اين موضوع به سياستگذاران و رهبران جامعه و سازمان‌ها برمي‌گردد.  دبيركل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر موضوع پيشگيري از اعتياد را به شيوع ويروس كرونا و تاثير اقدامات پيشگيرانه در كاهش خسارات تشبيه كرد و افزود: زحمت و جهادي كه پرسنل درماني و بهداشتي در موضوع كرونا دارند حقيقتا اگر بيشتر از جهاد با دشمن نباشد كمتر نيست، اما اگر ما در شروع مي‌توانستيم به خوبي تشخيص دهيم كه اين ويروس چه زماني و از كجا وارد شده است يقينا اكنون با اين حجم سنگين خسارت مادي و معنوي مواجه نمي‌شديم.  او با تاكيد بر اينكه پيشگيري داراي دو اولويت بنيادين است، تصريح كرد: نهاد خانواده و مراكز آموزشي بايد در حوزه پيشگيري، هدف‌گيري استراتژيك شوند و براي هر دو هدف نياز است چهار كار بزرگ فرهنگ‌سازي، آموزش، توجه به ورزش و اوقات فراغت انجام شود؛ ما در صنعت اوقات فراغت عقب افتاده‌ايم، در دنيا به‌طور مداوم اين صنعت به روز مي‌شود. سبك زندگي با نشاط در جامعه هم هدف اين صنعت است و در كشور نيز ظرفيت بزرگي داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون