• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4706 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد

جزييات حيرت‌انگيز از پروسه دادگاه منچسترسيتي

فوتبال جوانمردانه نيست

مرضيه حسين‌خاني

 

دادگاه حكميت ورزش بالاخره اسناد مربوط به دادگاه باشگاه منچسترسيتي را منتشر كرد. اين دادگاه ماه گذشته ممنوعيت حضور اين تيم را در ليگ قهرمانان لغو كرده بود. بعد از ابلاغ اين حكم بسياري از مربيان و مديران فوتبال به لغو ممنوعيت سيتيزن‌ها معترض شدند. مورينيو اين راي را شرم‌آور دانست و كلوپ از آن به عنوان روز بد فوتبال ياد كرد. گوارديولا سرمربي من‌سيتي نيز در پاسخ به منتقدان از آنها خواست دست از پچ‌پچ كردن بردارند و در زمين بازي مقابل آنها قرار بگيرند. اين جنجال بعد از چند روز خوابيد.
با اين حال انتشار شرح اتفاقاتي كه در دادگاه منچسترسيتي رخ داد، موج دوباره‌اي از سوءظن‌ها و اتفاقات عجيب پشت پرده فوتبال را بر ملا كرد. مهم‌ترين نكته‌اي كه در گزارش نود و چند صفحه‌اي CAS به چشم مي‌خورد، نامه 9 باشگاه ليگ برتر انگليس به CAS است.
طبق اعلام دادگاه حكميت ورزش 9 باشگاه حاضر در ليگ جزيره در نامه‌هاي جداگاه درخواست كرده بودند كه محكوميت سيتي لغو نشود. اين 9 باشگاه عبارتند از: آرسنال، برنلي، چلسي، لسترسيتي، ليورپول، منچستريونايتد، نيوكاسل، تاتنهام و ولورهمپتون.
تمام تيم‌هايي كه اين نامه را امضا كرده‌اند به نوعي از محكوميت سيتي نفع مي‌بردند. همگي آنها از جمله تاپ‌سيكس ليگ جزيره به اضافه برنلي و وولورهمپتون، دو تيمي كه امسال شانس كسب سهميه اروپايي را داشتند، براي منافع شخصي خودشان به CAS نامه زدند. نيوكاسل هم احتمالا به خاطر لينك شدن با مقامات سعودي خودش را وارد اين بازي كرده است. ذي‌نفع بودن اين باشگاه‌ها در محروميت سيتي در تضاد كامل با آن چيزي است كه مديران و مربيان اين باشگاه‌ها از خدشه‌دار شدن روح جوانمردي در فوتبال مي‌گويند. در واقع اگر آنها مدعي‌اند سيتيزن‌ها و مديران اماراتي اين تيم با دور زدن قوانين فيرپلي مالي، به نوعي زيرآبي حركت كرده‌اند، چطور مي‌توانند اين توطئه دسته‌جمعي را عليه تيم رقيب توجيه كنند؟ شكي در اين نيست كه باشگاه‌هاي فوتبال مي‌توانند به عنوان شخصيت‌هاي حقوقي درخواست‌هايي از نهادهاي قضايي داشته باشند، اما توصيه به تاييد محدوديت‌هاي تيم رقيب در حالي كه پرونده روند قانوني خودش را طي مي‌كند، هيچ نشاني از بازي جوانمردانه ندارد.
شايد وقتش شده با همه اين اتفاقاتي كه در چند وقت اخير رخ داده بپذيريم كه فوتبال يك بازي جوانمردانه نيست. در مستطيل سبز هم وقتي يك بازيكن از تيم حريف مصدوم مي‌شود، ديگر كسي توپ را به بيرون نمي‌زند. مگر اينكه برخورد از ناحيه سر باشد يا داور تشخيص بدهد كه برخورد خيلي جدي بوده. وگرنه بازي تا زماني كه توپ از زمين خارج نشده ادامه پيدا مي‌كند. در خارج از مستطيل سبز هم مديران از هر راهي كه غيرقانوني نباشد براي ضربه زدن به تيم‌هاي رقيب استفاده مي‌كنند.
در چنين شرايطي گله كردن از شرايط ناعادلانه اقتصادي، امكانات و نيروي انساني بي‌ربط به نظر مي‌رسد. فوتبال به دليل اختلاط شديد با بازار سرمايه تا حد زيادي از قوانين بازار آزاد تبعيت مي‌كند و همان‌طور كه خاوير تباس رييس لاليگا گفت: «همه در فوتبال مي‌دانند منچسترسيتي چه كار كرده بود»، ما هم مي‌توانيم بگوييم همه مي‌دانيم كه وقتي پاي پول و سرمايه وسط باشد چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون