• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3244 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت

عدد نوشت

سهم شبه‌دولتي‌ها  از واگذاري‌ها

تنها ۱۰ درصد واگذاري اختيارات دولت به بخش خصوصي واقعي بوده و بيشتر كار دست نهادهاي عمومي غيردولتي و شبه‌دولتي افتاده كه به محض انتقاد مي‌گويند ما دولتي نيستيم در حالي كه وزير حكم مديران اين مجموعه را مي‌دهد. مجيدرضا حريري در مورد نقش بخش خصوصي در تصميم‌گيري‌هاي دولت به فارس گفت: با وجود آنكه رهبر معظم انقلاب اسلامي سال‌ها بر پررنگ‌تر شدن نقش بخش خصوصي در اقتصاد تاكيد كرده‌اند، اما آنچه در دولت در سال‌هاي اخير اتفاق افتاده آن است كه بخش خصوصي نقش پررنگي ايفا نمي‌كند. به گفته عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران اكنون كار به جايي رسيده كه فقط بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در دست بخش خصوصي واقعي است كه در ركود كامل به سر مي‌برند و بيشتر با 30 تا 40 درصد ظرفيت كار مي‌كنند و درواقع نقشي در اقتصاد ندارند.

افزايش توليد نفت ايران

اوپك در جديدترين گزارش خود خبر داد توليد نفت ايران در ماه آوريل (فروردين 94) 45 هزار و 200 بشكه در روز افزايش يافته و به 824/2 ميليون بشكه در روز رسيده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد با وجود اشباع بازارهاي جهاني از عرضه نفت، توليد نفت 12 كشور عضو اوپك در ماه آوريل 2015 برابر با فروردين امسال به مرز 31 ميليون بشكه رسيد. توليد نفت عربستان در اين ماه نسبت به ماه پيش از آن 26 هزار و 700 بشكه در روز افزايش يافته و به 095/10 ميليون بشكه در روز رسيده است. عربستان در ماه مارس 069/10 ميليون بشكه نفت توليد كرده بود.

اعتبار مكانيزاسيون كشاورزي

رييس مركز توسعه مكانيزاسيون وزارت جهاد كشاورزي گفت: هزار ميليارد تومان اعتبار براي مكانيزاسيون بخش كشاورزي در كشور تخصيص داده شد. كامبيز عباسي گفت: نزديك به هزار ميليارد تومان اعتبار عمراني طي سنوات گذشته براي تجهيز بخش كشاورزي به فناوري و مكانيزاسيون نوين به استانداري كشور ابلاغ شده است.

سرانه مصرف برنج  در ايران

آمارها نشان مي‌دهد سرانه مصرف برنج در ايران 6/36 كيلوگرم در سال است كه اين رقم هفت برابر سرانه مصرف در اتحاديه اروپاست. جديدترين آمار ارايه شده از سوي سازمان جهاني خواربار و كشاورزي نشان مي‌دهد ايراني‌ها جزو پرمصرف‌ترين‌هاي گندم و برنج در جهان هستند به طوري كه سرانه مصرف گندم در ايران 5/2 برابر متوسط سرانه مصرف اين محصول در جهان است. هر ايراني در سال گذشته 6/167 كيلوگرم گندم مصرف كرده است در حالي كه سرانه مصرف گندم در جهان طي اين سال 1/67 كيلوگرم بوده است. بر اساس اين گزارش مصرف گندم در ايران همچنين حدود 5/2 برابر كشورهاي در حال توسعه و بيشتر از كشورهاي توسعه يافته بوده است. متوسط سرانه مصرف گندم در كشورهاي درحال توسعه 60 كيلوگرم در سال و اين رقم براي كشورهاي توسعه يافته 5/96 كيلوگرم اعلام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون