• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4707 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ مرداد

اخبار

انتخابات در هنگ‌كنگ  يك سال به تعويق افتاد

«كري لام» فرماندار هنگ‌كنگ روز جمعه اعلام كرد انتخابات شوراي قانونگذاري اين منطقه خودمختار يك سال به تعويق افتاد. به نوشته پايگاه اينترنتي شبكه «بي‌بي‌سي» كري لام نگراني از شيوع بيشتر ويروس كرونا را عامل به تعويق افتادن اين انتخابات توصيف كرد. هنگ‌كنگ به مدت 10 روز متوالي شاهد ابتلاي بيش از ۱۰۰ نفر به ويروس كرونا بوده و لام هشدار داده است در صورت آغاز موج جديد شيوع اين بيماري، نظام درماني اين منطقه از هم خواهد پاشيد. با اين حال مخالفان دولت هنگ‌كنگ مدعي شده‌اند، لام از ويروس كرونا به عنوان بهانه‌اي براي جلوگيري از راي دادن مردم استفاده كرده است. از سوي ديگر دولت چين با استقبال از اين اقدام فرماندار هنگ‌كنگ آن را «بسيار ضروري، معقول و قانوني» دانست و اعلام كرد:« دولت مركزي اين اقدام را كاملا درك كرده و از آن حمايت مي‌كند».


امريكا اجازه انتقال پول ايران به كانال سوييس  را نمي‌دهد

رويترز در گزارشي كه روز پنجشنبه منتشر شد به نقل از منابعي از ژاپن و كره جنوبي اعلام كرد، امريكا اجازه انتقال پول‌هاي ايران به كانال سوييس را نمي‌دهد. به نوشته رويترز يك مقام وزارت خارجه كره جنوبي مي‌گويد:«با توجه به تحريم‌هاي امريكا بازگرداندن پول به صورت نقد امكان‌پذير نيست. هرگونه مجوز درباره اين وجوه بايد از طرف امريكا صادر شود». مقام وزارت خارجه كره جنوبي گفت، سئول درباره انتقال پول ايران به مسير كانال سوييس رايزني‌هايي را انجام داده. او با وجود اين گفت:«امريكا نظر مثبتي درباره چنين طرح‌هايي ندارد».  رويترز نوشته مشخص نيست چرا ايالات متحده امريكا براي چنين مبادلاتي مجوز صادر نكرده است. يك سخنگوي وزارت خزانه‌داري امريكا در پاسخ به اين سوال كه آيا انتقال وجوه به اين شكل مجاز است و آيا امريكا مجوز آن را صادر مي‌كند، گفت:«ايالات متحده به تضمين تحويل كالاها و خدمات بشردوستانه به مردم ايران متعهد است.» او افزود:«سياست امريكا هيچ ‌وقت محدود كردن تجارت كالاهاي بشردوستانه با ايران نبوده است».


پادشاه سعودي  از بيمارستان مرخص شد

رسانه‌هاي سعودي مدعي شدند كه پادشاه عربستان سعودي بعد از انجام عمل جراحي موفق، بيمارستان را ترك كرده است. به گزارش خبرگزاري فارس، رسانه‌هاي سعودي مدعي شدند كه پادشاه عربستان سعودي بعد از«  انجام عمل جراحي موفق» بيمارستان را ترك كرده است. اين رسانه‌ها پنجشنبه شب به نقل از دربار پادشاهي عربستان سعودي گزارش دادند كه سلمان بن عبدالعزيز بيمارستان تخصصي «ملك فيصل» در شهر رياض را ترك كرده است. پادشاه سعودي 10 روز پيش بر اثر التهاب كيسه صفرا براي انجام عمل جراحي به بيمارستان منتقل شد. او طي اين مدت از بيمارستان به صورت مجازي در نشست هفتگي كابينه وزيران شركت كرد. وخامت حال سلمان بن عبدالعزيز باعث شد كه سفر «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير عراق به عربستان سعودي لغو و به وقت ديگري موكول شود. سلمان بن عبدالعزيز پسر بيست‌وپنجم عبدالعزيز(بنيانگذار پادشاهي سعودي) هفتمين شاه كشورش است كه در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسيد.


گفت ‌وگوي ميان تركيه و يونان به‌زودي آغاز مي‌شود

خلوصي آكار، وزير دفاع تركيه روز جمعه از نشست قريب‌الوقوع ميان خود با وزير دفاع يونان براي بررسي ترسيم مرز دريايي خبر داد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، او كه براي شركت در نماز عيد قربان به استان«آدنا» رفته بود در كنار فرماندهان ارتش تركيه گفت كه در اين نشست تلاش خواهد شد تا اختلافات بين دو كشور در حوزه مرزهاي دريايي حل شود. وزير دفاع تركيه همچنين گفت كه اين كشور از حقوق دريايي خود در درياي «اژه» و شرق درياي مديترانه كوتاه نخواهد آمد. او سپس تاكيد كرد كه تركيه قدرت لازم براي استيفاي حقوق خود را دارد. اردوغان رييس‌جمهور تركيه نيز روز پنجشنبه گفت كه تركيه از حقوق خود در درياي اژه و شرق مديترانه كوتاه نخواهد آمد. در همين حال«استيليوس پتساس»  سخنگوي دولت يونان نيز روز پنجشنبه با اشاره به احتمال آغاز مذاكرات با تركيه در خصوص رفع اختلافات در مرز آبي با تركيه در درياي اژه و تعيين سهم دو كشور‌ گفت:«اين گفت‌وگوها ممكن است در چارچوب گفت‌ وگوهاي اكتشافي كه پيش از اين متوقف شده بود، صورت گيرد اما طبيعتا نمي‌تواند در سايه تهديد و عمل انجام شده، پيش برود».


وضعيت جسماني وخيم رييس‌جمهور برزيل

ژايير بولسانورو، رييس‌جمهور برزيل بعد از 20 روز از اعلام ابتلا به ويروس كرونا و قرنطينه در يك سخنراني زنده تلويزيوني از بدتر شدن وضعيت جسماني خود خبر داد. او گفت در حال استفاده از داروهاي آنتي‌بيوتيك به خاطر عفونت ريه‌هايش است و طي روزهاي گذشته وضعيت جسماني‌اش بدتر شده است. او در اين سخنراني از عفوني شدن ريه‌هايش خبر داد و گفت: آزمايش خون دادم و نسبت به روز قبل احساس ضعف بيشتري مي‌كنم كه علت آن به گفته پزشكان معالج عفونت ريه است. بولسانورو افزود: بعد از 20 روز قرنطينه من مشكلات جديدي پيدا كرده‌ام. بر اساس گزارش اسكاي نيوز، ژايير بولسانورو كه از روز 7 جولاي به ويروس كرونا مبتلا شده تقريبا 3 هفته است كه در كاخ رياست‌جمهوري برزيل در قرنطينه به سر مي‌برد. اين در حالي است كه گروهي از اعضاي اتحاديه‌هاي برزيل به نمايندگي از كاركنان بهداشت و درمان برزيل در اقدامي اعتراضي به دنبال تسريع شيوع ويروس كرونا در اين كشور از رييس‌جمهور شكايت كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون